הנקין-שביט

המעצבים עירית הנקין וזהר שביט מהמשרד הנקין-שביט הכירו במהלך לימודיהם ב-HIT וכבר במהלך הלימודים עיצבו עבודות ופרוייקטים משותפים, ובתום הלימודים החליטו להקים משרד משותף. בדיוק כמונו, גם הם מתרגשים מבתים שבנויים סביב פטיו או חצר פנימית, ואת סגנון העיצוב שלהם הם מגדירים ככזה שמאופיין בניקיון שמתרחק מערכים של גודש מבני, קישוט וטרנדים.

100

קצת עלינו

עירית: סביבת המגורים שלי במשך רוב השנים היתה ישובי עשרת. שם ספגתי את אהבתי לאדריכלות, נוף וצמחיה. בצבא שירתּי כמדריכת טבע וטיולים, תפקיד אשר נתן במה ליכולות ההדרכה וההסברה הגבוהות שלי. בתקופת לימודי גרתי לסירוגין בחולון ובתל אביב, ועם הרחבת משפחתי החלטתי לשוב לסביבת מגורים זו, ובה אני מגדלת כיום את שלושת ילדי.
גיליתי את אהבתי לתחום העיצוב עוד מהבית. מהילדות במושב והחיים סביב גינה גדולה שהורי מאוד אהבו לטפח. אבי עוסק בגידול צמחי בית, עצי זית וכל האהבה לצמחים והקשר בינם לבין הבית היה טבוע בחיי היומיום. ההתייחסות בין אדריכלות לחוץ תמיד העסיקה אותי והאהבה לאומנות ועיצוב הביאה לרצון העז לעסוק בתחום.
זהר: אני יליד קרית טבעון. גדלתי כילד טבע שמבלה רוב ימיו ביערות שהקיפו את בית ילדותי. גיליתי את אהבתי לתחום העיצוב בטיול שלאחר הצבא בדרום אמריקה. אני זוכר שבעיר קארטחנה בחופה של קולומביה עיר – קולוניאלית מהממת, בזמן שכל החבר'ה היו הולכים לים ומעבירים ימים שלמים ברביצה על החוף, אני הסתובבתי מוקסם בסמטאות הרובע הקולוניאלי. הוקסמתי מהמבנים, הצבעים ופרטי הבנייה השונים, אבל באותו רגע עדיין לא הבנתי למה זה כל כך מרגש אותי.

www.pnim.co.il
צילום: יואב גרין

הלימודים

הכרנו בלימודים ב-HIT. כבר בשנה א' עשינו עבודות יחד ובמהלך שנה ג' תכננו את הפרויקט האמיתי הראשון שלנו יחד. שנות לימוד ב-HIT היו מאוד מאתגרות, עמוסות ומעניינות. שנינו היינו סטודנטים רציניים ותחרותיים, דבר שהתבטא בהצטיינות שלנו בכל שנה ושנה משנות הלימוד כולן. אמנם הקשר הישיר בין הלימודים לפרקטיקה שאחרי כמעט אינו קיים, אך עם הזמן מגיעים לתובנות והבנות שללא הלימודים לא היינו מגיעים למה שהגענו היום.
עד היום תהליך העבודה שלנו זהה לתהליך הראשוני הרעיוני שבלימודים. זה נותן את הבסיס הטוב ביותר לפרויקט טוב. עד היום יש משפטים של מרצים שלנו שאנחנו חוזרים עליהם בעצמנו ומבינים יותר ויותר את החכמה שבהם.

www.pnim.co.il
צילום: אביעד בר נס
www.pnim.co.il
צילום: אביעד בר נס

ההתחלה

בשנה ד' עיצבנו שני חדרי מלון בתל אביב. בעל המלון אהב את התוצאה והחליט להעסיק אותנו להשלמת העיצוב למלון כולו. הפרויקט הזה התפתח לקשר ארוך: עיצוב פרויקטים נוספים כגון: בית קפה במתחם לובי המלון ועיצוב ביתו הפרטי של בעל המלון. ברגע שסיימנו ללמוד ידענו שנרצה לפתוח סטודיו משותף העוסק בתחום עיצוב פנים.

www.pnim.co.il
צילום: יואב גרין

סגנון

סגנון עיצובי מבחינתנו הוא סוג של מחשבה שמחברת רעיון מילולי לכדי חלל ומבנה אשר מכילים ערכים של חומר, אור, צורה וצבע. הסגנון העיצובי שלנו מכיל ערכים מודרניים, עיצוב נקי שמנסה להתנתק ולהתרחק מערכים של קישוט או גודש מבני. המחשבה העיצובית יותר חשובה מבחינתנו מהסגנון עצמו. כיוצרים שפועלים בתחום דינאמי, אנחנו בוחרים את מרכיבי החלל והמבנה תוך מחשבה על עיצוב כמעט נצחי או ארוך טווח שמתרחק מטרנדים ומאופנות חולפות.
הלקוחות שלנו הם אנשים שמבינים שביתם, מעבר להיותו מכונת מגורים, מכיל גם כמיהה ליופי, הרמוניה ומראה עיצובי. הלקוחות שלנו יודעים ומצפים לתהליך שהוא קודם כל חוויה ולימוד, ולאחר מכן גם תוצאה והרבה נחת וכיף.

www.pnim.co.il
צילום: אסף פינצ'וק

חומרים וצבעים

אנחנו אוהבים במיוחד חומרים טבעיים אשר מבחינתנו משרתים מחשבה עיצובית ארוכת מועד: עצים שונים, מתכות, זכוכיות בדוגמאות וטקסטורות שונות, אבנים טבעיות, חומרים יצוקים כגון בטון ובטון מוזאיקה, חומרי חיפוי טבעיים כגון מרצפות בטון, טראצו וכדומה.
פלטת צבעים מבחינתנו היא לרוב מיסגור המבנה. כלומר המבטים השונים אל הסביבה הקרובה והרחוקה, הם המרכיבים העיקריים של הפלטה הצבעונית. לכן, מבחינתנו המבנה עצמו צריך להישאר נייטרלי ומכבד. מבחינת פלטה צבעונית נשאף לא להתחרות עם הוויזואליות הצבעונית של מרחבי החוץ. זו תהיה פלטה בהירה או כהה ולרוב תתרחק מצבע דומיננטי מוגדר.

www.pnim.co.il
צילום: אסף פינצ'וק

השראה

השראה יכולה להיות מכל עולם תוכן, לא בהכרח בקשר ישיר למקצוע. אנחנו מאוד מתחברים למחקר האתר או סביבת הקונטקסט המיידית והקרובה ביותר, דרך המחקר הזה אנחנו יודעים מייד מה אנחנו לא רוצים לעשות ומתחילים לבחון את האופציות שכן נרצה לייצר. לדוגמא, אם נתכנן בית פרטי, קודם כל נתבונן על הבתים הקיימים בסביבתו. מקורות השראה משלבים בתוצאה העיצובית מכלול אלמנטים, וככאלה הם תמיד מורכבים ולא תמיד ניתנים לפענוח ראשוני.
אנחנו מושפעים רבות ממשרדי תכנון אנגליים שניחנים באיפוק עיצובי וממשרדי עיצוב ספרדיים אשר מאוד דומים בגישתם לאתר הים תיכוני המשותף. בנוסף, את העיצוב הברזילאי אנחנו מאוד מעריכים. יש בו נועזות ועושר מבני בשילוב עם טבע עוצר נשימה. הוא כזה שמחבר תמיד תרבות חומר גבוהה עם דלות החומר ופריטי רחוב.

www.pnim.co.il
צילום: אביעד בר נס
www.pnim.co.il
צילום: אביעד בר נס

אם לא הייתי מעצב/ת אז בטח הייתי

עירית: עוסקת בתחום ששייך לטבע הארצישראלי בפרט וטבע בכלל… והקשר בינו לבין אומנות.
זהר: צלם או אדריכל נוף, בעלים של בית מלון באיזה אזור נידח בטבע מטורף.

www.pnim.co.il
צילום: אביעד בר נס

הכי מעניין

בתכנון בית פרטי הסוגיה המרתקת מבחינתנו הוא יצירת חלל, מקום שהוא גדול מסך מרכיביו כלומר דרך חיבור של חלל פנים עם מרחב חוץ. חללי הד-שיח בין הפנים לחוץ הם המרגשים ביותר. הם אינם קשורים בהכרח לפרוגראמה אלא לחווית האדם הנע בחלל. בחלל הפנים מרתקת אותנו תפיסת השילוב או החיבור בין פרוגראמות שונות כגון יחסים בין מרחבי החלל, לדוגמא היחס בין המטבח לחלל האירוח. עיצוב טוב תמיד מתעסק במינון בין חיבור להפרדה וכל האפורים שביניהם.
גם בתכנון ועיצוב בתים פרטיים וגם כשאנחנו מעצבים דירות מגורים, עיצוב התאורה מאוד מרגש אותנו. דרכו אנחנו מחפשים את הדרך להעצים רעיונות מרחביים. כלומר, התאורה היא מנוף טוב להדגשת הרעיון העיצובי. תחום התאורה מאוד דינמי בשנים האחרונות ואנחנו מאוד נהנים ללמוד אותו ולהתפתח עם הטכנולוגיות העכשוויות.

www.pnim.co.il
צילום: אביעד בר נס

הכי מאתגר

המטבח כאובייקט או פסל בחלל הוא אחד המרחבים שבהם יש צורך לשלב את התפיסה הפרקטית הגבוהה ביותר עם הגישה האסתטית העיצובית. ככזה, הוא סוג של מכונה שצריכה להיות מושלמת באופן פעולתה כאשר הלקוח הוא המפעיל שלה. הסיטואציה הזו מאוד מאתגרת ואנחנו מאד נהנים בכל פעם מחדש לבחון אותה, תוך שאנחנו מגדירים לעצמנו גם לחדש את הצורה והתוכן החומרי של נראות האלמנטים השונים.

www.pnim.co.il
צילום: יואב גרין

היינו רוצים לעצב את הבית של

מריל סטריפ. בקולנוע רוב הדמויות הן מוחצנות ומרתק לנסות לחשוב על עיצוב שמתאים להן. מריל סטריפ היא דמות קולנועית מרתקת ושחקנית והיינו שמחים לעצב לדמותה כעורכת המגזין ווג בסרט המקסים השטן לובשת פראדה.

www.pnim.co.il
צילום: יואב גרין

פרוייקט החלומות

יש לנו כמה כאלה. נציין שניים מהם: הראשון הוא תכנון בית פרטי בסביבות העיר פניקס אריזונה – סביבה מדברית מרתקת שמשלבת קקטוסים ענקיים וצמחיה מדברית מרגשת. הבית והטבע מתקשרים יחדיו, כאשר הבית מתוכנן צורנית בהתאם למיקום קקטוסי הענק.
הפרוייקט השני הוא תכנון בית פרטי בתוך ג'ונגל ברזילאי. מבנה שהוא מנוגד לטבע, אך בו זמנית משתלב. כפי שציינו, אנחנו מתחברים למנטליות ולתרבות של העם הבזילאי – אנשים פשוטים שמעריכים שמחה, ריקוד ומוזיקה טובה.

www.pnim.co.il
צילום: אביעד בר נס

מפרגנים

ערן נעים הוא אדם מקסים שכיום הוא הבעלים של סטודיו לעיצוב משרדים וחללים מסחריים. ערן היה היה סטודנט של זהר ב-HIT, עבד אצלנו בסטודיו, התפתח וניתב לעצמו דרך לעצמאות. כיום הוא עושה פרוייקטים מצויינים.

www.pnim.co.il
צילום: אביעד בר נס

חלומות

להמשיך ללמוד, לחקור, להסתקרן. להמשיך את המחקר שלנו על טיפוס הבניין – בית סובב חצר או בתי פטיו, טיפוס בניין אשר מאוד מרגש ומעניין אותנו כחלל ומבנה שעוטף מרחב של חוץ ובו זמנית נעטף במרחבי חוץ. מצד אחד יודע להסתגר ובו זמנית נפתח אל החצר אשר אותה הוא חובק. להמשיך לעצב בתי אבן עתיקים ומבנים שיש להם מימד זמן היסטורי, כדוגמת בית האבן באתר שלנו. להמשיך לעבוד קשה ולהגיע להישגים תכנוניים ועיצוביים בארץ ומחוצה לה.