חוץ מהאתגרים הרגילים שיש בכל פרויקט, האתגר הגדול ביותר שנאלצו להתמודד איתו האדריכלית והדיירים היה הקורונה. הפרויקט התחיל בדצמבר 2019, כשהלקוחות עוד הספיקו לטוס בתחילת התהליך לירח דבש ביפן, והוא הסתיים כשהעולם השתנה לחלוטין מקצה לקצה. מעבר הדירה של הדיירים היה ממש בשיאו של הסגר הראשון, וחוסר הוודאות היה גדול מאוד. רכישות אחרונות נעשו בימים שאולמות התצוגה היו עדיין פתוחים ובסופו של דבר, למרות האתגרים, מרבית התהליך התנהל כמתוכנן.

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.il

האדריכלית שירה אפק משתפת בתהליך: הדירה נמצאת בקומה השנייה בבניין מגורים משותף בתל אביב, שכונת בבלי. הדירה נרכשה בידיעה שתעבור שיפוץ, כך שלא גרו בה לפני השיפוץ. הגודל הוא 85 מ"ר, 3.5 חדרים (לפני ואחרי השיפוץ). התמקדנו בתחילה בעיקר בפרוגרמה ובתכנון הדירה לפי הצרכים. הזוג ביקש חדר עבודה שהוא גם חדר מוזיקה עם פסנתר, והייתה חשיבות גדולה למיקום שלו בבית כך שיהיה בו גם חלון, וגם שיהיה רחוק מחדר הילדים העתידי בגלל הרעש הצפוי בו. מבחינת המראה רצינו להגיע לעיצוב מאוד שקט ונקי, שתואם את אופי בני הזוג שעוסקים במקצועות הטיפול. בהתחלה היה חשש מצבעוניות עזה, אבל תוך כדי התהליך זה השתנה. התקציב שעמד לרשותנו היה 400,000 ש"ח.

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.ilעיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.ilבסלון נמצא חלון גדול שפונה לחזית הבניין ונמצא בחיבור שבין המטבח לבין פינת האוכל. ספה רחבה עומדת במרכז החלל ותוחמת את הסלון, מולה טלויזיה על שידת עץ טבעי. לאורך כל החלון  נמצא ספסל בנוי מחופה מושב משיש, שנותר כמו שהיה במקור, לפני השיפוץ. התוכנית המקורית הייתה לחפות את הספסל בחיפוי חדש, אבל דווקא לקראת סוף השיפוץ ראינו שהוא משתלב נהדר בחלל, ובאופן ספונטני והוחלט להשאיר אותו כך.

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.il

בסלון הוצבה ויטרינת עץ רחבה, שהיא פריט שמיועד לשתי מטרות עיקריות – הצגת אוסף בקבוקי השתייה של הזוג, ואחסון עתידי  עבור פינת משחקים לילדים. לרגליי הויטרינה הזו מונח שטיח עגול ופוף, ואלו יוצרים פינת רביצה כייפית ונעימה.
פינת האוכל מוגדרת על ידי שני קירות התוחמים אותה, ומשמשים לה כרקע. הקירות נצבעו בגוון ירקרק ולא עד לתקרה, כדי לייחד את האזור ולייצר תחושה גדולה יותר של הפינה.

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.ilהמטבח הוא החלל שעבר את השינוי הדרסטי ביותר כאשר עבר מהחלק האחורי של הדירה במיקום המקורי, אל החזית הראשית. הסיבה הייתה כפולה: ראשית, הדירה ממוקמת מול בית ספר, וההעדפה הייתה שחדרי השינה לא ייפנו לבית הספר. סיבה נוספת הייתה הרצון לקבל מטבח עם חלון (בשונה מהתכנון המקורי שבו לא היה חלון).

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.il

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.ilעבור המטבח נבחר גמר של ירוק בקבוק, גוון מאוד עמוק וכהה יחסית. הקיר האחורי של המטבח נקי וללא ארונות עליונים או חיפוי, ומייצר קונטרסט ונקיון עיצובי אל מול הבסיס הכהה של יחידת המטבח התחתונה.

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.ilחדר הרחצה המיועד לשימוש האורחים והילדים נמצא במרכז הדירה, ובהמשכו נמצאת מרפסת שירות עם מכונת הכביסה, המייבש, ואזור שירות שמיועד לחתולים.
חדר הרחצה רוצף באריחי טרצו שיובאו מאיטליה, בגווני פסטל של ירוק-תכלת-חום, ושאר הקירות חופו בבריקים לבנים. העיצוב נע בין המודרני לקלאסי. האלמנט המרכזי הוא שידת כיור מעץ טיק, משולבת זכוכית פסים. כל האביזרים הסניטריים נבחרו בגמר נחושת מבריקה. הקירות נצבעו בגוון אפרפר בהיר. החלל הזה מצליח בו-זמנית להיות חדר מכובד ומעוצב המשמש כשירותי אורחים, ובמקביל חדר שמח וצבעוני שעתיד לשמש כחדר רחצה לילדים.

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.il

בדירה נדרש חצי חדר נוסף שהוא חדר עבודה שישמש גם כחדר נגינה לפסנתר ועמדו בפנינו אפשרויות שונות למיקום חדר זה. היה חשוב שלחדר יהיה חלון וכן שהוא יהיה רחוק מחדר השינה של הילדים. לכן בחרנו בתכנון שלפיו החדר יהיה פנימי ואליו נכנסים מתוך חדר המאסטר.

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.il

חדר השינה של הזוג נצבע בגוון אפור כדי להעניק תחושה רגועה, ולייחד את החדר משאר חדרי הבית. יתר האלמנטים גם הם על סקאלת הגוונים האפורים (ארון קיר אפור בהיר, שידת מגירות באפור עמוק כהה, מיטה בעץ שחור). הקונטרסט והחום מתקבל מרצפת הפרקט ומאוורר התקרה בגמר עץ טיק.

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.ilעיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.ilבהמשך לחדר השינה, נמשכת ההדרגה בעומק וכהות צבעוניות החדר גם בחדר הרחצה. הגוון שנבחר עבור קירות חדר הרחצה הוא אפור כהה עם נגיעות ירקרק, כך שמתחבר לקו העיצובי הכללי של הבית כולו. המקלחון רחב במיוחד וכולל 2 ראשי גשם. גם כאן, החדר כולו רוצף באריחי טרצו מיוחדים שהוזמנו מאיטליה, בגווני שחור-לבן. בחדר הזה, בשונה מחדר הרחצה הכללי, הבריקים
הלבנים בקירות הודגשו על ידי רובה שחורה.
עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.il

זו הייתה חוויה נהדרת של שיתוף פעולה, אמון וחברות שנרקמה תוך כדי התהליך – כל האלמנטים שמרכיבים מתכון לפרויקט מוצלח.
קבלן הפרויקט , בר מישאל הגיע דרך הלקוחות והוא עובד עם המשפחה שנים רבות. למרות שבדרך כלל אני אוהבת לעבוד עם קבלנים וספקים שאני מכירה ויש לנו התנהלות עבודה מוכרת וקבועה, היה לי תענוג לעבוד איתו. הוא קבלן מקצועי ושירותי ואני תמיד נהנית להכיר עוד אנשי מקצוע טובים ומקצועיים.

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה, www.pnim.co.il

טיפ מהמעצבת

גמישות היא שם המשחק. בפרוייקט הזה היו כמה נקודות שהיכולת להיות גמישים ולקבל שינויים כחלק מהתהליך עשו את התהליך לנכון יותר. זה התחיל מהתכנון שבו היו מספר חלופות, כך שבסופו של דבר נבחרו 2 אופציות סופיות, והתוכנית לביצוע נבחרה רק לאחר שהקבלן התחיל בעבודות ההריסה והיו לנו תשובות על נתונים מהשטח שהכריעו את הבחירה. בהמשך כמובן כל נושא
הקורונה דרש גמישות מחשבתית והסתגלות למצב החדש, שאף אחד מאיתנו לא הכיר לפני.

אדריכלות ועיצוב: שירה אפק
צילום: קרין רבנה
עוד על שירה אפק>>

קבלן – בר מישאל
פרקט – QUICKSTEP
תאורה ומאווררי תקרה – טכנולייט
כלים סניטריים, ריצוף וחיפוי – סטודיו קרמיקה
מטבח – נגרות אלון הרצוג, חזיתות פולימר של חברת פורמקס
שידת טלויזיה, ספה וכורסא – לוז רהיטים
ויטרינת תצוגה – וסטו
שולחן קפה – טולמנס דוט
שטיח סלון – שטיחי מתריב
חדר רחצה הורים:
ארונית –נגריית אלון הרצוג, מראה – לאופרד
שידת כיור חדר רחצה ילדים – תומיק
שידת מתכת אפורה לפני הכניסה לרחצה – איקאה
שידת כניסה – איקאה
שולחן פינת אוכל – לאופרד
כסאות פינת אוכל – סימפלי ווד
חדר שינה הורים: מיטה, שידת מגירות – איקאה
שולחן צד – תומיק
סטיילינג ואיבזור – תומיק, טולמנס דוט, איקאה