כאשר מעצבת הפנים אורלי רייס הצטרפה לפרויקט, שלד הבית כבר עמד והתשתיות בו היו כבר מוכנות, אך בני הזוג הרגישו שהעיצוב לא מתקדם בכיוון הנכון והחליטו להשהות את המשך בניית ביתם. הם חיפשו יד מכוונת ומצאו באורלי את השותפה להמשך המסע הזה. עם התמודדות של אילוצי זמן וצורך בפתרונות מיידים, ליוותה אורלי את הפרויקט דרך ביצוע התאמות התשתית והחלפה של בחירות לא מדויקות שנעשו לפני שנכנסה לתמונה.
המעצבת אורלי רייס משתפת: זהו בית דו-משפחתי הממוקם בחוף הכרמל, בו מתגוררים בני זוג בשנות ה-50 לחייהם יחד עם שלושת בניהם. בפרויקט זה ליוויתי את בני הזוג לאורך תהליך הבנייה הפרטית של הבית, שתוכנן על ידי האדריכל מור בללטי.
שטחו של הבית 190 מ"ר, והוא ניצב על מגרש בגודל 350 מ"ר. המבנה כולל שתי קומות וגלריה המחברת ביניהן, ארבעה חדרי שינה, סלון ופינת משפחה.
בקומת הקרקע ממוקם החלל הציבורי, לצד שירותי אורחים, חדר שירות וסוויטת ההורים וממ"ד המשמש כחדר ארונות. בקומה העליונה נמצאים חדרי השינה של הבנים, כאשר אחד מהם הוא סוויטה הכוללת חדר רחצה צמוד לבן הבכור. בנוסף, בקומה זו ממוקמים פינת המשפחה וחדר הרחצה הכללי.
הלקוחות פנו אליי בשלב שבו שלד הבית והתשתיות היו כבר מוכנים, לאחר שנפרדו מהמעצבת שליוותה אותם, מאחר שהרגישו שאינם מקבלים את המענה שציפו לו. בעקבות זאת, בני הזוג החליטו להשהות את המשך העבודות עד למציאת מעצבת חדשה.
בשל הנסיבות, הפגישה הראשונה שלי איתם נערכה באופן לא שגרתי ישירות בשטח, כדי להעריך את המצב הקיים ולהציע הצעת מחיר מדויקת ומותאמת לסטטוס הפרויקט.
בפגישה הראשונה נחשפתי לזוג מקסים ולבית בעל פוטנציאל גדול. בני הזוג הרגישו שאשקיע את כל כולי כדי להבטיח להם בית מעוצב ומתוכנן באופן אופטימלי לצרכיהם. בפגישת ההתנעה, בעלת הבית הבהירה שייקח לה זמן לסמוך עליי, לאחר שנכוותה בעבר. עם זאת, החיבור בינינו נוצר מהר מהמצופה. אחת הנקודות המכריעות בתהליך התרחשה כעבור שבועיים בלבד, כאשר היה צורך לבחור את גוון האלומיניום. על אף שהמלצות שונות כיוונו אותם לבחור בגוון אלומיניום שחור, ניתחתי את הסגנון שלהם וגיבשתי לוחות השראה שהתאימו להם, מהם היה לי ברור שגוון לבן יהיה הנכון ביותר עבורם. בעלת הבית התקשתה להכריע וביקשה שאקבל את ההחלטה עבורה ואפתיע אותה. כך עשיתי, ועד היום היא מודה לי על הבחירה. זה היה הרגע שבו הבנתי שהאמון שניסיתי לבנות – כבר שם.
שאפתי ליצור מראה מוקפד, עשיר ואלגנטי, תוך שמירה על חמימות ורכות, אך ללא תחושת כבדות או מאמץ יתר. בכל חלל שולב לפחות פריט נגרות אחד, דרכו ביטאתי את העושר הסגנוני.
הנגרות שיחקה תפקיד מרכזי בעיצוב, באמצעות קרניזים מרשימים, חזיתות מעוצבות בקפידה וידיות שמשלימות את המראה, כשהכל משתלב בהרמוניה ויוצר תחושה של אלגנטיות מחושבת ומאוזנת.
מכיוון שהתשתיות כבר היו קיימות בשטח בעת שהצטרפתי לפרויקט, נאלצתי לבקש להזיז לא מעט מהן, כיוון שלא תאמו את תכניות ההעמדה הרצויות ולא נראו לי הגיוניות.
כך למשל, בתקרת החלל הכפול שובצו במקור נקודות תאורה רבות ומרוחקות זו מזו, ככל הנראה עבור מנורות צילינדר. אולם, מגובה כזה גופי תאורה מסוג זה אינם יוצרים אפקט משמעותי וואף פגעו במראה הכללי. לכן, היה לי ברור שיש לבטל אותם.
בעלת הבית אוהבת צבע ורצתה שהוא יהיה נוכח בעיצוב, אך במקביל חששה שיימאס עליה עם הזמן. כדי לשמור על איזון, כל האלמנטים התשתיתיים בבית נבחרו בגוונים ניטרליים או מעושנים. את הצבעוניות הרצויה שילבנו באמצעות כורסאות בגוונים דומיננטיים, תמונות אמנות, פריטי סטיילינג וקירות צבעוניים בחדרי הילדים.
נאלצתי לתכנן מחדש את המטבח ואת כל פריטי הנגרות, מה שהצריך גם שינויים משמעותיים בנקודות המים ובחשמל. כך, למשל, היה צורך להוסיף שקע ייעודי לדייסון בנישה של ארון הכניסה. מאחר שכל תוספת או שינוי בשלב זה היו כרוכים בעלויות נוספות, השתדלתי לרסן את עצמי ככל האפשר, לבקש להזיז רק את מה שהיה הכרחי ולהתאים את התכנון למצב הקיים.
בתכנית המקורית, הישיבה באי המטבח תוכננה בשלוש פאות, אך הפריסה יצרה מרחק גדול מדי בין שתי פאות מהותיות, מה שהפך את הארוחות המשפחתיות לפחות אינטימיות ונוחות. היה לי ברור שיש צורך לשנות את סידור הישיבה, ולאחר מספר סקיצות מצאנו את הפתרון האופטימלי.
בחרנו בתצורה שבה הישיבה מתמקדת בשתי פאות בלבד, אך באופן שמאפשר לתא המשפחתי לשבת יחד ולקיים שיחה בנוחות בזמן הארוחה. בנוסף, ניצלנו באופן מיטבי את מקומות האחסון ומשטחי העבודה, תוך הקפדה על כך שהכסאות לא ימוקמו עם הגב לכניסה, כדי לשמור על תחושת פתיחות ונוחות במטבח.
גוף התאורה מעל האי במטבח הוא אחד הפריטים האהובים עליי בבית הזה. חיפשנו במשך יותר מחצי שנה גוף תאורה שיענה על שלושה קריטריונים מרכזיים: עוצמת תאורה פרקטית, התאמה לממדים ולסגנון העיצובי, והתכנסות בתקציב. ביקרנו יחד במגוון חנויות, פנינו לספקים שונים וניסינו למצוא את המנורה שדמיינו, אך ללא הצלחה.
בשלב מסוים, בעלת הבית נסעה עד בני ברק לחנות קמחי תאורה, צילמה לי משם את המנורה הזו, ומיד הסכמנו שזה בינגו. קבענו את הממדים המדויקים של הגוף, את המיקום המדויק להזנת החשמל ובחרנו את גוון הפליז הרצוי. כך השלמנו את הפריט האחרון שהיה חסר לפאזל, ויצרנו את התוצאה המושלמת.
אחד האתגרים המרכזיים בפרויקט היה ההתמודדות עם לוחות זמנים קצרים ותכופים, שבהם נדרשתי להכיר במהירות את צרכי הלקוחות והעדפותיהם העיצוביות, ללמוד את כל הבחירות שכבר נעשו, כאשר מרבית האריחים נרכשו עוד לפני שהצטרפתי, ולהבין את מיקומי התשתיות שבוצעו, שלא תמיד תאמו את התכניות שהועברו אליי. היה עליי לקבוע אילו תשתיות מחייבות שינוי, לגבש קונספט עיצובי שיאזן בין הקיים לרצוי, לעדכן את כל תכניות התשתיות והנגרות לביצוע, להחליף חלק מהאריחים שנבחרו מראש ושלא תאמו את הסגנון הרצוי, ולצאת לבחירת פרקטים ואריחים שטרם נבחרו.
גם כאשת מקצוע מנוסה, נדרש זמן להיכנס לראש של הלקוחות, להבין את טעמם ולהתאים את תכניות הביצוע לקונספט מגובש. בפרויקט הזה, נדרשתי לפעול במהירות ובדיוק כדי לא לעכב את קצב ההתקדמות בשטח – וזה היה, ללא ספק, אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בתהליך.
בחדרי הילדים בחרתי לוותר על המראה הקלאסי, מתוך רצון ליצור עיצוב קליל, עדכני ודינמי, שמתאים לגילם ולסגנון חייהם. השאיפה הייתה לשלב אלמנטים שמעניקים לחלל תחושה רעננה ומודרנית, תוך התאמה אישית לכל ילד ויצירת סביבה נעימה ופונקציונלית עבורם.
כפי שציינתי, חלק גדול מהאריחים נרכשו עוד לפני שהצטרפתי לפרויקט. לאחר שעברתי על כל הבחירות שכבר נעשו ועל תכניות הפריסה הקיימות, הגעתי עם המלצות להחלפת חלק מהאריחים, ובעלת הבית הסכימה איתי לחלוטין. אחד האתגרים המשמעותיים היה עיצוב חדר הרחצה של הילדים, שהתאפיין במבנה צר וארוך במיוחד, לצד אילוצים פונקציונליים כמו הצורך לשלב בו מכונת כביסה, מייבש ודלת יציאה למרפסת השירות. כשבחנתי את האריחים שנבחרו עבור החלל הזה ואת הפריסה המתוכננת, מיד זיהיתי בעיה: הבחירות הללו רק הדגישו את המבנה הצר והארוך ויצרו עומס ויזואלי.
כדי למנוע את מה שיכול היה להפוך לאסון עיצובי, יצאנו לבחור מחדש אריחים שיתאימו באופן הרמוני לחלל. בחרנו באריחים יפהפיים וגמישים מבחינה סגנונית, שהשתלבו באופן מוצלח עם העיצוב הכללי של הבית, תוך יצירת תחושה מרווחת ונעימה יותר בחדר הרחצה.
בנוסף לבחירת האריחים מחדש, הנחיתי כיצד לבנות את הקיר שמאחורי המקלחון, אשר נועד להסתיר את מכונת הכביסה והמייבש, תוך שמירה על פונקציונליות ונראות אסתטית. ביקשתי לדייק את מיקום תשתיות המים כדי להבטיח שימוש נוח ויעיל, ויצרתי מחדש את תכניות הפריסה כך שיתאימו באופן מושלם לאריחים שנבחרו.
הנגרות הוסיפה את הטאץ' הקלאסי הרצוי, שמשתלב עם הקו העיצובי של הבית כולו, בעוד שהתאורה שנבחרה בסגנון מודרני-ניטרלי השלימה את המראה והביאה לאיזון עיצובי בחלל. למרות האתגרים שמבנה החדר הציב, התוצאה שהתקבלה היא חדר רחצה יפהפה ופונקציונלי, מה שהופך את הסיפוק מהפרויקט למשמעותי אף יותר.
כשבחנתי את חדר הרחצה בסוויטה של הבן הבכור, היה לי ברור שהוא דורש שינויים תשתיתיים, מעבר לשינויים הנדרשים בפריסת האריחים ולעדכון תכנית הנגרות של ארון הכיור, שלדעתי לא הייתה רלוונטית. למרות הרצון להימנע משינויים מרחיקי לכת, מתוך ידיעה שכל שינוי תשתיתי בשלב הזה כרוך בעלויות משמעותיות ועלול לעכב את ההתקדמות, היה לי חשוב לא להתפשר על הפתרון הנכון ביותר. בסופו של דבר, השינויים שביצענו יצרו חדר רחצה נוח, הרמוני ומעוצב להפליא.
בסוויטת ההורים בחרתי ליצור מראה שקט, עשיר ואלגנטי, תוך הקפדה על הרמוניה עיצובית המשתלבת עם הקו הכללי של הבית. שילוב חומרים, צבעים וטקסטורות נבחר בקפידה כדי להעניק לחלל תחושת רוגע ונינוחות, מבלי לוותר על עומק ועושר ויזואלי.
בכל יום קניות הרגשתי כיצד הכימיה בינינו מתעצמת, וכמה אנחנו משדרות על אותו הגל. הבחירות העיצוביות נעשו מתוך הבנה הדדית, עם הסכמה מלאה על הפריטים המתאימים ביותר לבית. במקרים שבהם הרגשנו שמשהו לא מדויק, ידענו מתי נכון לעצור, לא להתפשר ולהמשיך בחיפוש עד שנמצא את הפריט המושלם.
טיפ מהמעצבת
בכל פריים ופריים בבית הזה, כמו בכל פרויקט עיצובי, משתקפים תכנון מעמיק, מחשבה, אילוצים, פשרות וים של החלטות. חלקן עיצוביות בלבד, אך לרובן יש גם השפעה ישירה על איכות החיים, על הנוחות היומיומית, על העלויות הכלכליות ועל התחזוקה השוטפת. לכן, אם אתם יוצאים למסע של שיפוץ, בנייה או רכישת דירה מקבלן, חשוב שלצידכם יהיה מעצב או מעצבת שיוכלו לכוון אתכם, להאיר נקודות קריטיות ולסייע לכם לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר עבורכם, כאלו שתהיו שלמים איתן גם שנים קדימה.
עיצוב: אורלי רייס
צילום: עינת דקל
לאתר של אורלי רייס>>
לדף הפייסבוק של אורלי>>
לחשבון האינסטגרם של אורלי>>
עוד על אורלי רייס>>
סטיילינג לצילומים: רוית קרמש
אדריכלות: מור בללטי
מטבח ונגרות בכל הבית: טבת הנגריה
אריחים, סניטריה ופרקטים: אלבוס וטופולסקי-רצף
ריצוף אבן: אבן בראשית
בריקים: סקויה
אלומיניום: כוכב אלומיניום
משטחי שיש וספי חלון: שיש צ'יוטלי
תאורה טכנית: צחר תאורה
תאורה דקורטיבית: גדעון קלאס, קמחי תאורה
ריהוט: הנמל, גלריית וסטו, מנדלבוים
ריהוט חוץ: גרין
דלתות כניסה: וריאציה
דלתות פנים: רב-בריח
כל צבעי הפנים, החוץ והנגרות: נירלט
קמין: ברפמן קמינים
שטיחים: השטיח האדום
תמונות אומנות: יעל מור
עציצים: משתלת שמיר
אורלי רייס נדירה ,(גילוי נאות גם אצלנו .)כייף לראות תוצאות נוספות מדהימות
בטוב טעם ודיוק ברמות הגבוהות.
כל נקודה קיבלה מחשבה יסודית ויצירתיות
והתוצאה בהתאם. אלופה
תתחדשו