בתהליך עיצובי מרגש ונוסטלגי בו גילתה המעצבת נטע גבאי בני משפחה שלא הכירה, היא ליוותה את הדיירת במעבר מדירתה הקודמת אל ביתה החדש. דירת ה-5 חדרים בהרצליה תוכננה מחדש כדירה בת 3 חדרים, והדגש בבחירות שנעשו היה בחומרים פרקטיים וקלים לתחזוקה ויחד עם זאת כאלה שהביאו לכדי תוצאה נינוחה וחמימה.עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

המעצבת נטע גבאי משתפת בתהליך: בדירה בהרצליה מתגוררת חגית – ד"ר לתלמוד, בעשור השביעי של חייה, אשר התאלמנה מבעלה והרגישה שהבית שבו גדלו ארבעת הילדים התרוקן, גדול עבורה ודורש תחזוקה רבה. היא רצתה להישאר בשכונה, אך לעבור לדירה קטנה יותר שתתאים לאורח חייה הנוכחי. זוהי דירת 5 חדרים במקור בבניין בן למעלה מ-20 שנה באחד הרחובות הפנימיים של הרצליה, בחלוקה סטנדרטית של מטבח סלון, מסדרון וארבעה חדרי שינה. הדירה הייתה בבעלות המשפחה מזה שנים, בעבר התגוררה הבת בדירה ובשנים האחרונות היתה מושכרת לסטודנטים.
הלקוחה היא קרובת משפחה (בת דודה של אבא שלי) שפנתה אליי לאחר שתהליך שהחלה עם מעצבת אחרת הופסק בפתאומיות בשלבי התכנון. חלק מהעניין המרגש הוא שלמעשה גיליתי קרובי משפחה שלא ממש הייתי איתם בקשר והתהליך קירב בינינו מאוד.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

התקציב שהוגדר לשיפוץ היה כ-500,000 ש"ח. לכל אורך התהליך הושם דגש גדול על הפרקטיות של הדירה והנוחות של הדיירת. לעיצוב הדירה נבחרו חומרים שקל לתחזק ויחד עם זאת מעניקים אווירה נינוחה, חמימה ונעימה.
בתחילת התהליך הוגדרו המאפיינים המרכזיים של הדירה: מקום גדול ורחב לאירוח ארוחות משפחתיות, מטבח גדול ופעיל וחדר שינה נגיש. החלוקה הפנימית של הדירה שונתה לגמרי, כל הקירות הפנימיים נהרסו, נפתחה ויטרינה נוספת למרפסת, הוחלפו כל תשתיות הדירה כולל האלומיניום ודלת הכניסה.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

לחגית היו כמה דרישות שהיוו למעשה את הבסיס לתכנון המטבח – שני תנורי אפייה, מקרר מהבית הקודם, משטחי עבודה רבים, מקרר יינות ומגירה גדולה לאחסון תפוחי אדמה. בנוסף, היה לה חשוב שתהיה ישיבה נמוכה במטבח ולא אי. תכנון המטבח נעשה בשלבים והיו כמה אופציות עד שהגענו למבנה הנכון והפרקטי ביותר הן מבחינת הנוחות היומיומית והן מבחינת החלל. בחרנו חזיתות עם ציפוי פולימרי ומשטח עבודה של אבן קיסר בגלל היותם נוחים וקלים לתחזוקה. לחזיתות נבחר צבע אבן בגוון חאקי בשילוב עץ אלון טבעי ואת המשטח בחרנו בגוון לבן עם נגיעות אפורות וחומות דמוי טראצו.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

הלבשת הסלון התחילה במקרה. באחד מימי הקניות הראשונים כשרק התחלנו להסתובב ועוד לא היינו בשלב הריהוט עברנו בסניף של ID Design ואמרנו שנתחיל להסתכל בכלליות רק כדי שנבין מה הכיוון. הלקוחה התיישבה על הספה ומיד החליטה שכזו ספה היא רוצה.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

מכיוון שעוד לא גיבשנו קונספט ברור להלבשת הסלון התחלנו להסתכל על בדי עיצוב ובחרנו אריג שחור עם נגיעות אפורות ולבנות, מה שהיווה למעשה את הבסיס להלבשת הסלון כולו. שולחנות הסלון שהיו יחסית חדשים הועברו מהבית הקודם והמזנון שמשמש אחסון של משקאות אלכוהוליים הותאם לאופי השולחנות. הוספנו הדומים וורודים על מנת לאפשר מקומות ישיבה נוספים. הכריות וחפצי הנוי הנוספים נבחרו בצבעוניות אלגנטית שמשדרת את האופי הצנוע וההומוריסטי של הדיירת.עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

כבר בתחילת התהליך הלקוחה הגדירה שפינת האוכל עוברת מהבית הישן (אחד הרהיטים הבודדים שעברו) וגודל החלל תוכנן כך שיתאים לפינת האוכל הספציפית כולל אופציה להגדילה בעת הצורך. על מנת להתאים את הפינה בעלת המבנה הכבד והצבע הכהה למראה הבהיר יחסית של הדירה, החלטנו להשתמש הקיר פינת האוכל כקיר כח ולצבוע אותו בצבע כחול בעל אופי רב.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

בחירת התמונות בפינת האוכל עברה כמה גלגולים. בתחילת התהליך, אמרה הלקוחה כי היתה רוצה להשקיע באמנות מקורית והתחלנו להסתכל על יצירות אמנות של אמנים ישראלים ולא מצאנו יצירה שהלקוחה התחברה אליה. באחת הפגישות בהן עברנו על הרהיטים וחפצי הנוי בבית הישן, עברנו גם על התמונות. לקיר פינת האוכל נבחרו שני גובלנים שנרקמו על ידי אמה של הלקוחה ורישום של הציירת אסתר לוריא קרובת משפחה של הלקוחה ושלי. התמונות נלקחו למסגור מקצועי וקיבלו מקום של כבוד ותחייה מחודשת בפינת האוכל המשפחתית.
גוף התאורה מעל פינת האוכל הינו גוף התאורה היחידי שהוא דקורטיבי, בשאר הבית התאורה היא טכנית בעיקרה. לפנית האוכל שהיא אלמנט מרכזי בחלל גם כשנכנסים לדירה, נבחר גוף אלגנטי בשילוב עדין של זכוכית ומתכת בצבעי זהב ושחור. נגיעות הזהב והשחור חוזרות על עצמן בריהוט ופרטי הנוי בבית ומתאימות לעיצוב השקט והנקי עליו שמרנו לאורך כל הדרך.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

המיטה של חגית הועברה מהבית הקודם וסביבה נבנה קונספט ההלבשה של החדר. המיטה היא מיטת עץ פשוטה וסטנדרטית, אך עם אופי.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

רצינו ליצור חדר עם אופי נשי, שיהיה חמים, נעים וכמובן פרקטי ושימושי ליומיום. לקיר המיטה נבחר צבע ירוק מעושן שנותן לחדר עומק וגם מחפה על כך שלמיטה אין למעשה גב.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

על גבי קיר גב המיטה נתלה קובץ של תמונות "נשיות" חלקן מאוסף גלויות ישן וחלקן רישומי יד מקוריים של קרובת משפחה בהן מצויירת חגית כתינוקת יחד עם אמה וגם ביתה של חגית כפעוטה. כל התמונות עברו מסגור מחדש. לצד המיטה נבחרו מדפי מתכת בגוון מוזהב המחליפים את הימצאותן של שידות שלא היה בהן צורך ממשי.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

ארון הקיר של חדר השינה משמש אלמנט אחסון מרכזי בדירה. מכיוון שאין לדירה מחסן, היה לנו חשוב לייצר פתרונות אחסון ולכן תוכננו שני ארונות קיר בעלי נפח אחסון רב, הן בחדר השינה והן בחדר האורחים.
ארון הקיר של חדר השינה חולק לשתי יחידות שביניהן מפרידה נישה המשמשת לתלייה יומיומית של פריטי לבוש, ספסל לנעילת נעליים ומראת גוף שהיה לנו חשוב שלא תמוקם מול המיטה.
לחזיתות הארון נבחרה פורמייקה לבנה המתאימה לגוון הקירות של הבית וידיות תחרה שנותנות אופי ייחודי לארון. הנישה בין שתי יחידות הארון חופתה בלוחות עץ לבנה כדי להדגיש את העומק והאופי שיש לארון.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

לחדר האורחים כמה פונקציות. ראשית, הוא משמש כחדר עם אפשרות אירוח של בני משפחה או חברים שמגיעים ללון ושנית כחדר משחק לנכדים המגיעים במהלך ובסוף השבוע. במהלך תכנון החדר התלבטנו – האם להשתמש בספת אירוח נפתחת או במיטה זוגית? לבסוף נבחרה מיטה זוגית שעליה יצרנו מרבץ כריות מפנק שישמש את הנכדים לצפייה בטלוויזיה. מרבץ זה בהחלט קיבל מהנכדים את הניקוד הגבוה ביותר מכל פינות הבית.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

ארון הקיר בחדר האורחים משמש לאחסון רב, אך יחד עם זאת היה לנו חשוב לייצר גם ספריה פתוחה לספרים הרבים ולמשחקים המשמשים את הנכדים הצעירים וכך ייצרנו בתוך ארון הקיר ספריה מעץ טבעי.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

לימי הקניות יצאנו לרוב יחד עם ביתה הצעירה של חגית כאשר לכל יום הוגדרו המטרות המסויימות שלו: יום ריצוף חיפויים וכלים סניטריים, יום למטבח, לאלומיניום, לריהוט, לתאורה.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

היו נושאים שלאחר שראינו יחד והבנו מה הכיוון אני סגרתי לבד את הפרטים מול הספק. בסוף התהליך כאשר נשארנו עם הרבה מאוד פרטים קטנים של ידיות, חפצי נוי והלבשה, הסתובבתי לבד ושלחתי לחגית תמונות לאישור. לעתים, מכיוון שחגית כבר התעייפה מלהסתובב בחנויות עיצוב, אספתי פריטים אצל ספקים איתם אני עובדת, הבאתי לדירה ויחד בחרנו את מה שנכון ומתאים ביותר לדירה.
יצרנו בית צבעוני ושקט כאחד. בחרנו בחירות צבעוניות ואמיצות: אלומיניום ירוק, קיר כחול וקיר ירוק. המראה הכללי הוא טבעי ונגיעות הצבע נותנות לדירה את האופי שלה – מצד אחד מראה נקי ושקט ומצד שני בית צבעוני, שמח, אלגנטי ומלא הומור.

עיצוב: נטע גבאי, צילום: שירן כרמל, www.pnim.co.il

כשאני מעצבת ומלבישה בתים, חשוב לי מאוד הסיפור שעומד מאחורי הבית והאנשים. בדירה הזו יש סיפור ובתחושה שלי הוא מורגש בעיצוב. הדירה "מספרת" את הדיירת שלה ומבחינתי זה סיפוק גדול. יצרנו בית חמים ומשפחתי עם נוכחות נשית ונעימה שמספר את הסיפור המשפחתי בעבר ולעתיד.
התהליך כולו היה מרגש ולווה בנוסטלגיה של עזיבת הבית הישן וההתרגשות לקראת המעבר לבית החדש וגם ההתרגשות האישית שלי לגלות משפחה שלא הכרתי.
טיפ מהמעצבת:
לא להתפשר על חומרי גמר, לדייק את הבחירות העיצוביות ולהשקיע חשיבה מקדימה בכל פרט ופרט – זה מקל על הביצוע. במהלך הביצוע נלקחו בחשבון כל כך הרבה פרטים קטנים, שלאחר כניסת הלקוחה לדירה היא התקשרה ואמרה "לא האמנתי כמה שזה היה חשוב והיום אני מבינה למה".

עיצוב: נטע גבאי
צילום: שירן כרמל
עוד על נטע גבאי>>

רשימת הפריטים
מטבח: מטבחי הדקל, חזיתות פולימר עם מסגרת עדינה
משטח עבודה במטבח: אבן קיסר 4601
ספה: ID Design
שטיח בסלון: כרמל שטיחים
מזנון: CONTRAST
מעמדים לעציצים: Golf & Co, ה.חבושה פרזול
אגרטלים וצלחות נוי: אנתרופולוג'י
אגרטלי פנים: סופי עיצובים שוק הפשפשים
כריות ספה: אנתרופולוג'י, zara home
תאורה: מחסני תאורה, תומאס תאורה
תאורת פינת האוכל: קמחי תאורה
חדר שינה – כסוי מיטה, כריות: Golf & Co
אמנות מקורית: גלרייה פחות מאלף
אלומניום: חלונות קליל, דגם קליל מג'יק מאפשר פתיחה של החלונות לצורך ניקוי
דלתות פנים: פנדור
ריצוף, חיפויים וכלים סניטרים: חזי בנק

מה פאסון