pnim בשיתוף עם חברת טמבור
בתחילת דרכו של מגזין PNIM נשלחו אלינו למערכת הרבה מאוד פרוייקטים ששילבו צבע בריהוט ובהלבשה, אבל משום-מה בתקופה ההיא ברוב המקרים הקירות נותרו לבנים ולא הולבשו כלל. אנחנו שמחות לראות את תהליך הפרידה ההדרגתי שחל עם השנים משלטונם האבסולוטי של הקירות הלבנים והעירומים בבתים בארץ, וכיום ההתייחסות אל הקירות היא כאל אלמנט נוסף אשר משמש כקנבס מושלם להלבשה באמצעות צבע, טפטים, טקסטיל, אומנות וריהוט. אנחנו נתמקד כאן בכתבה בנושא הצבע ולשם כך בחרנו מספר פרוייקטים שמשלבים טרנדים אהובים במיוחד. כל הצבעים לקוחים מתוך מניפת טמבור.
צבע בחלל הציבורי
אם עד ממש לא מזמן פגשנו את הקירות הצבועים בעיקר מחוץ לחלל הציבורי ויותר בחללים הפרטיים, כיום הקירות הללו ניצבים באופן דומיננטי, גלוי ומובהק בחללים הציבוריים ולעיתים הצבע נמצא על גבי יותר מקיר אחד. הצבעוניות יכולה להיות כזו המשלימה בניגודיות את הבחירות שנעשו בחלל, או שהיא יכולה לבוא לידי ביטוי באופן סולידי יותר כנגזרת מסקלת צבעים מצומצמת.
כחלק מתהליך בחירת הצבעים לדירה שעיצבה האדריכלית קרן אשד נוצר רצון להכניס צבע למטבח ולחבר אותו עם הסלון. ההחלטה לצבוע את קיר המטבח והסלון בגוון ורוד 0172T חם ונעים היתה אחת ההחלטות הראשונות בתהליך. הקיר הוא האלמנט הראשון שרואים מהכניסה לדירה ולכן בחירת הגוון היתה צריכה להיות מדוייקת. ללקוחות היה ברור שהם רוצים צבע במטבח בעל החזיתות השחורות, וכך הוחלט לצבוע את הקיר שמעניק אופי ונועזות לבחירה הסולידית של החזיתות.
חלק גדול מעבודת העיצוב של סטודיו דירתי-לי בדירה בחולון היה לשמר את מורשת הוינטג' המרגשת של הבית מבלי לגרוע מהפונקציונליות שלו ולבצע התאמות. הדיירת אוהבת צבע הרבה מעל הממוצע, ודווקא המעצבות היו אלה שהיו צריכות לאזן לכיוון הסולידי יותר, אבל לדבר אחד הייתה התחייבות כוללת: שלא יהיה קיר לבן אחד בבית חוץ מהמרפסת. בחלל הציבורי נקודת המוצא הייתה צבע שהעין תוכל לשאת גם כשהוא צבוע על כל קיר וקיר וגם שיהיה צבע שישתלב עם המטבח הורוד. לאחר בחירת הגוון הורדרד 0051P של המטבח נבדקו שילובים רבים, עד שנבחר הצבע המנצח עבור הקירות 1123T.
הדיירים בדירה שעיצבה שירה אפק מגיעים מעולם הטיפול, ומתחברים מאוד לעולמות של צבעוניות רגועה ומרגיעה. בחירת הצבעוניות הייתה משותפת והתגבשה תוך כדי התהליך. הועלו כאופציה כל מיני סקאלות של צבעים וגוונים ובהדרגה גובשו הגוונים הסופיים.
פינת האוכל נמצאת באזור פתוח אשר יכול להרגיש כמעבר. כדי לייחד את האזור ולהדגיש את השטח הוחלט לצבוע את הקירות שתוחמים את הפינה בגוון 0661T. הקירות שתוחמים את פינת האוכל אינם רחבים במיוחד, ולכן הוחלט לצבוע אותם לא עד התקרה, ועל ידי כך להדגיש את הרוחב ולא את הגובה.
קירות וריהוט באותו גוון
אחד הטרנדים האהובים עלינו הוא יצירת מראה COLOR BLOCK של רהיט הצבוע באותו גוון של הקיר. באופן הזה נוצר מראה מעניין של חומרים שונים הצבועים באותו גוון כאשר על כל אחד מהם הגוון מתקבל באופן שונה מעט. כך הם נטמעים זה בזה ובאותה עת גם כל אחד מהם מבליט את האחר ומחזק אותו.
בדירה בתל אביב שעיצבה עדי סלע הלקוחות ביקשו שהצבעוניות תהיה שקטה, אך הדגישו שלבן לא בא בחשבון. המטבח שודרג על ידי החלפת החזיתות לגוון תכלת וידיות חדשות. כדי ליצור שקט בחלל המטבח, הוחלט על גוון 1123T שמעניק עומק ורקע עדין. המטבח הוא לאורך כל החלל הציבורי – החל מהכניסה לבית ועד הסלון, לכן היה חשוב שהוא ירגיש ONW PIECE והבחירה בגוון דומה עבור החזיתות והקיר הדגישה את המטבח והפכה אותו למעין קיר מסך.
בשיפוץ דירה בהרצליה הגדילו המעצבות של סטודיו דירתי-לי את המטבח כך שהוא מעניק תחושה של מטבח תעשייתי. מהר מאוד היה ברור שהמטבח יהיה כחול ונבחר עבורו גוון 1154D. הבחירה בגוון הייתה כל כך אינטואטיבית שאפילו לא נדרשו דוגמאות צבע. ההתאהבות בגוון הזה הייתה כל כך חזקה עד שהמעצבות החליטו שלא להסתפק רק בצביעה של חזיתות המטבח בצבע 1154D אלא להמשיך איתו גם לקיר הגדול בכניסה למטבח, ובכך לבדל את המטבח משאר הבית.
המעצב גל גרבר יצר בלוק דומיננטי של צבע בחלל ציבורי שבו שילב גוון 9011 RAL אשר יוצר באזור הכניסה אל הבית מעין קופסה המגדירה את חדר העבודה ושירותי האורחים. הצבע עוטף את הדלתות ועובר גם על כל מהלכי המדרגות עד הקומה השלישית.
שילוב טפט וצבע
שילוב של טפט וצבע מעניק מראה לבוש ומוקפד לקירות באמצעות שימוש בצבע ובטקסטורה. הצבע יכול להמשיך את הצבעוניות של הטפט, או להבליט את הטפט על ידי שימוש בגוון משלים.
בדירת קבלן שעיצבה עדי סלע היה צורך להתגבר על ״הסטנדרטיות״ ולגרום לדירה להיראות ייחודית. לכן, כבר בכניסה לדירה, הוחלט על טפט עדין ועשיר לפינת האוכל. כדי לשבור את הרפטטיביות של הטפט ולהדגיש את פינת האוכל והריפוד הירקרק, הוחלט לצבוע את החלק התחתון של הקיר בצבע עדין שלא יתחרה עם הטפט, אלא יעדן אותו. צבע פודרה עדין 0505P נבחר כך שיהווה שליש מהקיר בגובה התחתון, וייצור קומפוזיציה מעניינת לפינת האוכל המרהיבה. השילוב בין הטקסטורות העדינות והצבע יצר פינה שקטה, אך מלאה בפרטים.
לא צפוי
תמיד משמח לפגוש פרוייקטים עם צבעוניות מפתיעה ולא צפויה בהקשר של אותו חלל ספציפי, ויש בהחלט מגמה של פתיחות וחוסר קבעון בנושא הצבע.
בחדרי השינה, למשל, התרגלנו לשימוש בגוונים רכים ושקטים ושמחנו לפגוש את הגוון האמיץ שבו בחרה האדריכלית קרן אשד בחדר השינה. הצבעוניות בחדר הזה היא נייטרלית עם ארונות צבועים בלבן, פרקט עץ ומיטת עץ. לכן, למעצבת היה ברור שקיר גב המיטה צריך לקבל דגש צבע מיוחד ובסופו של דבר הוחלט על גוון 1533A אשר ייצר קונטרסט מעניין עם הקירות הלבנים ושאר הבחירות שנעשו בחלל זה.
בבית במודיעין הצליחה המעצבת נועה בר משה למרות המגבלות המבניות הרבות בשטח, ליצור יחידת הורים קטנה, אך מפנקת. האהבה של הדיירת לצבעים דומיננטיים ולא מתפשרים ניכרת בכל חללי הבית וגם בחלל הזה היא זו שהכתיבה את הצבעוניות. הקיר מאחורי המיטה נצבע בצבע ירוק כהה 0903A והוא העניק את הטון לשאר החדר. מיטת עץ ושטיח צבעוני שולבו עם כריות צבעוניות ותמונות שמוסיפות צבע והומור לחדר.
תקרה צבעונית
המעצבת שני רינג שילבה במתחם עבודה משותף שעיצבה גם צביעת תקרה וגם את טרנד שילוב הטפט שהזכרנו קודם. בשיפוץ הזה הפך חלל מוזנח מאוד לחלל בעל נוכחות מגה-צבעונית ועכשווית.
בגלל שמדובר בחלל שקוע שחציו באדמה עם מעט מאוד חלונות ותקרה לא גבוהה, היה צורך להקנות לחלל תחושה של פתיחות ומרחב, ולא בשימוש בגוונים לבנים, היות והקונספט הלבן לא תאם את החזון. שילוב של גוונים כהים ובהירים במינון הנכון יצר את האיזון.
שינוי במינונים ודיוק של המיקומים הוליד את הנוסחא הבאה: קורות ועמודים בשחור 1519A מדגישים את הקונסטרוקציה, תקרה בגוון ורדרד-אדמדם 0061T, ושילוב של טפט עם צבע ירוק כהה 0973A.
איזה כיף זה צבעים בבית. מספיק עם הלבן האינסופי.