תהליך הבנייה או השיפוץ. הוא תהליך ארוך אשר מלווה בהוצאות משמעותיות, שלרוב ימשיכו להדהד את השפעתן על בני הזוג גם שנים רבות קדימה. ביקשנו מהנדסאית האדריכלות ומעצבת הפנים הגר לושי לספר לנו איך בתהליך הנפיץ הזה היא לפעמים נכנסת לנעליים של פסיכולוגית ומגשרת במקרים בהם בני הזוג לא חולקים את אותם רצונות וחלומות עיצוביים.
הגר לושי משתפת: תהליך הבנייה והשיפוץ הוא ארוך ומורכב, והוא כולל את אחת ההוצאות הגדולות ביותר בחיים. המשמעות הכלכלית הרבה של תהליך זה עלולה להכביד. התפקיד שלי הוא למצוא את העמק השווה ולהוות גשר בין החלומות לבין המציאות, להוריד את הלקוחות שלי אל הקרקע ולסייע להם להבין מה באמת אפשרי ומצוי.
הדינמיקה הזוגית
ככל שהאדם מחובר יותר לקרקע שעליה הוא בונה, בין אם מדובר בשיפוץ או בבנייה חדשה, כך הוא יותר מגויס לתהליך. אני רואה את הקשר בין אנשים שרוכשים בית חדש, אך לא בטוחים אם ירצו לגור בו, לבין אנשים שמשפצים את ביתם ואוהבים את המקום בו הם נמצאים. אני פועלת ללמוד את הדינמיקה האישית בין בני הזוג, ומפתחת עבורם שפה משותפת שמתאימה רק להם ולפרויקט הספציפי. כל זוג הוא ייחודי, ודינמיקת העבודה שונה בין אחד לשני – משימה שאני מבצעת מתוך תשומת לב רבה ויכולת התאמה לכל מצב.
הפגישה הראשונה
הבחירה באדריכל או מעצב היא אחת הבחירות החשובות ביותר בתהליך הבנייה או השיפוץ, וזוהי החלטה קריטית שמניחה את הבסיס לתהליך נכון ומוצלח. מנסיוני, אם הפגישה הראשונה טובה וזורמת, הדינמיקה תמשיך להיות כזו לאורך כל הדרך. אני תמיד ממליצה לבקש חוות דעת, כי זהו צעד חשוב ומועיל. אפשר להתרשם מהעבודות של המעצבים, אך חשוב לזכור שברוב המקרים העבודות לא משקפות את העיצוב הסופי שיקבלו הלקוחות, שכן כל תכנון נעשה באופן אישי עבור משפחה ספציפית, על פי פרוגרמה מותאמת לאורח החיים ולחלומות של הלקוח.
שני צדדים
דוגמה שחוזרת על עצמה במקרים רבים בהם נתקלתי, היא כאשר מגיעים לשיפוץ וצד אחד מוביל את התהליך, בעוד הצד השני פחות מעורב. הצד המוביל מתלהב ומתחיל להרגיש את ההתלהבות, בעוד הצד השני מושך אחורה, מציין שאין תקציב, שיש בעיה או שמציע שלל תירוצים אחרים. במקרים כאלה, אני יוצרת אירוע שעובד עבור כולם. זו עבודה איטית שמתבצעת ברמת המאקרו והמיקרו, כשאני מנסה להבין את שני הצדדים ולזהות את הבסיס לבעיה. אני מחפשת להבין את הפסיכולוגיה שעומדת מאחורי כל צד, כדי להגיע לאיזון שימשך ויגשר בין השניים.
הקשבה מעבר למילים
אני צריכה להקשיב הרבה מעבר למילים, ולעיתים אף לאפס את הזוג ולחזור לנקודת ההתחלה, מתוך מטרה לגרום לשני הצדדים להיות מרוצים מהתהליך. לעיתים אני יוצרת שיחה עם כל צד בנפרד, כדי להבין איפה שורש הקושי ולגלות כיצד ניתן לגשר עליו. במקרים מסוימים, אני גם בוחרת להשהות את התהליך, מבינה שצריך הפסקה כדי לעכל את המצב ולהמשיך באופן נכון יותר.
מגשרת את העיצוב
בכל פרויקט, אני מזהה מה יהיה נכון לדינמיקה הקבוצתית ומה יתאים לזוג הספציפי, כדי שהתהליך יזרום בצורה הטובה ביותר. לדוגמה, היה לי פרויקט שבו היה הרבה יותר נכון ונוח לעבוד עם כל אחד מבני הזוג בנפרד, כאשר לכל אחד מהם היה את תחום האחריות שלו.
דוגמה נוספת היא זוג עם בית בסגנון כפרי. היא רצתה עיצוב מודרני, נקי וקל לתחזוקה, והחלום שלה היה אי במטבח, בעוד שהוא התנגד בתוקף לרעיון האי. הייתי צריכה להבין איך לצאת מהסיטואציה הזו. עשיתי זאת עם הרבה הקשבה ובסופו של דבר הצלחנו להגיע לפשרה: תכננתי דלפק – פתרון שמתאים לשניהם. הבית, בסופו של דבר, היה כפרי עם נגיעות מודרניות, ולימים שניהם הפכו להיות חברים מאוד טובים שלי.
פתרון הביניים
אני תמיד אשאף ליצור תוצאה שתשמח את שני בני הזוג, שתענה על טעמם, חלומותיהם וצרכיהם. אני לא אתן תחושה שאני מצדדת באחד מהם, ותמיד אמצא את פתרון הביניים שיתאים לשניים. אני גם יודעת מתי צריך לשחרר, כי יהיו רגעים שבהם צד אחד יתפוס את המושכות ורגעים שבהם צד אחר יוביל את התהליך. לכן, חשוב לבחור איש מקצוע דינמי וגמיש בליווי, ולסמוך עליו לאורך כל הדרך.
עיצוב: הגר לושי
צילום: שירן כרמל
מקסים ביותר,אשמח לדעת מאיפה שולחן הסלון המקסים.