לדנה ורותם המקסימים מסטודיו 37 יש תשוקה תמידית וענקית ליציאה מהקופסא. וזה גם תמיד מצליח להם מחדש. הם הזוג הכי אורבני שאנחנו מכירות בתחום – מסתובבים בעיר ולוגמים מכל הטוב, היפה והמכוער שיש בה, ובשיטוטים הללו הם מסוגלים לעצור ולהשתהות ליד פרט שמשלב חיבור מעניין של חומרים, ומשם הם כבר ממריאים אל הדבר הבא.
חמש עובדות
1. שנינו מעריצים ומתרגשים מיצירותיהם של ראשוני האדריכלים שעבדו בישראל בראשית דרכה, ביניהם: מעצב הפנים הטוטאלי הראשון היינץ פנחל, לוטה כהן, דורה גד, ליפא יהלום ודן צור שתכננו את רוב הגנים בארץ, אריק שרון, זאב רכטר ועוד.
2. אנחנו אוהבים להסתובב במקומות אקראיים ולחפש כל מיני פרטים וחיבורים מעניינים בין חומרים. אנחנו יכולים לעצור מול נקודה בה מצטלבים מספר חומרים יחד ולדון על זה ולעוף למחוזות אחרים.
3. אנחנו לא מוותרים בתהליך התכנון על דף, עיפרון וטוש. אנחנו מחבקים את הטכנולוגיות ומאוד אוהבים להשתמש ולמצות כל מדיה, אבל יחד עם זאת, אין תחליף לקשר העמוק בין העין והיד, רשימות, סקיצות, כתיבה עם עיפרון שצריך לחדד.
4. דנה: חלמתי להיות מעצבת אופנה, אבל לא הייתי בטוחה בזה כמקצוע. לאחר שסיימתי את התואר הראשון במנהל עסקים ויחסים בינלאומיים עברתי לתל אביב וגיליתי את עיצוב הפנים שמבחינתי היה תגלית מדהימה, מכיוון ששילב את כל תחומי העיצוב והאסתטיקה יחד עם קשר ואינטראקציה עם אנשים ברמות הכי עמוקות שיש.
5. רותם: האהבה הכי גדולה שלי בחיים מלבד גלישת הגלים היא אהבה לסוסים. הפראיות, העוצמה היופי וחופש התנועה הן התכונות שמהפנטות אותו בחיה המיוחדת הזו. החלום שלי מאז ומתמיד היה לרכוב על זברה בחוף פתוח עם עשרות קילומטרים פנויים, כשהים לצידנו.
לימודים
דנה: תואר ראשון במנהל עסקים ויחסים בינלאומיים מאוניברסיטה העברית בי-ם.
תואר ראשון B.D בעיצוב פנים במכון הטכנולוגי חולון, HIT – בהצטיינות.
רותם: תואר ראשון B.D בעיצוב פנים . מהמכון הטכנולוגי חולון, HIT
שנינו בוגרי מכון טכנולגי חולון. למדנו באותה המחלקה ובחלק ניכר מהקורסים חלקנו את אותה הכיתה. המכון הטכנולוגי אימץ את עקרון שילוב הדיסציפלינות – שילוב אמנויות יפות, רישום ציור ופיסול, עבודה גראפית ופיתוח מודלים בעיצוב תעשייתי, שילוב עבודה פיזית כגון נגרות וריתוך, אדריכלות מבנה וסביבה ועוד. עקרונות אלו ביססו מעמדן בבית הספר החלוצי ופורץ הדרך 'הבאוהאוס', שעל פי יסודות הלימוד שבו חווינו את לימודי העיצוב בתואר שלנו – זוהי האג'נדה והתורה שלקחנו איתנו לדרכנו המקצועית ודרכנו האישית בחיים.
ההתחלה
בתום הלימודים, פנינו כל אחד לדרך קצת אחרת. דנה עבדה במשרד לאדריכלות פנים אצל זהר שביט – שהיה מרצה שלנו. במקביל החלה לעבוד כעצמאית, אחרי שקיבלה הצעה לעצב חנות שמלות כלה בדיזינגוף. רותם החל לעבוד כמעצב בסטודיו לעיצוב רב-תחומי, ועסק במחקר ופיתוח חומרים ארכיטקטוניים, מחיצות פולימריות, גופי תאורה מפורנירים, פיתוח טכניקות צביעה ועוד.
כשרכשנו את דירתנו הראשונה בשכונת פלורנטין, הדירה הזו הייתה למעשה הפרויקט הראשון שלנו בו הפכנו לשותפים מקצועיים. תהליך הפקת הדירה היה תהליך מדהים של יצירה ושזירת חלומות. הצלחנו לייצר לראשונה שפה עיצובית ייחודית לנו המתבססת על עולם הדימויים שלנו והחזון העיצובי של שנינו: אמת החומר, שימוש ועירוב גוונים בצורה מאוזנת, השראה אורבאנית, חיי לילה ותרבות. כל אלה התפרצו מתוכנו וגרמו לנו לראות איך אנו מוצאים פתרונות לשלל בעיות שצצות בזמן שיפוץ, להבין שאנחנו באמת יודעים לתכנן מעולה ולנצל כל פיסת חלל. להצליח לייצר בית שהוא ביתי, אך עובד כמו מכונה משומנת העונה על כל הפונקציות הנדרשות. כשהחלום והחזון הפכו למציאות זה מה שחיזק אצלנו את התחושה שאנחנו חייבים להמשיך ביחד כצוות.
ביחד
החיבור הרומנטי בינינו נוצר כשיצאנו לטיול מחלקה בין שנה ב' ל-ג' במסגרת מחקר מסגדים באיסטנבול המדהימה, שם מצאנו את עצמנו מתאהבים, כשבמקביל התאהבנו באיסטנבול והיא מאוד נגעה בנו – הצלילים, הריחות, הארכיטקטורה, האנשים.
היום, אנחנו משלימים אחד את השני בצורה מושלמת. רותם חושב בצורה עגולה, אמורפית, רב-מימדית, ארטיסטית, כמעט מדומיינת. דנה חושבת בקווים ישרים, ממוקדים, שכלתניים, מהירים ופורצים.
לרוב, אנחנו חושבים את אותם הדברים, יש לנו טעם כמעט זהה ותשוקה ענקית משותפת לחדוות היצירה, היציאה מהקופסא ושלמות המשימה עד תום. ישנן גם פעמים רבות בהן אנו לא מסכימים על פרטים שאף לקוח לא היה שם לב אליהן מלכתחילה, אך אנחנו יודעים שבסוף התהליך הלקוח מבין ורואה הכל.
ייחוד
אנחנו אנשים אורבאניים, אנו מושפעים מאמני רחוב ואמנים גראפיים היוצרים פוסטרים למסיבות בעיר ובעולם בכלל. לרוב אלו אמנים אוטודידקטיים שיודעים לשלב בצורה מושלמת בין מילה כתובה – גודל ומבנה פונט – מסר לבין וויז'אל, צורה וצבע.
אנו מתייחסים לפרוייקטים שלנו כאל 'עבודות גראפיות תלת ממדיות'. בוחנים את החלל משלל זוויותיו, בוחנים כל קו, כתם, אור וצל, כך שהיצירה הינה לא רק פונקציונלית עבור המשתמשים בה אלא גם עוברת ומחלחלת דרך כל החושים. אנו מאמינים שבמקרה שלנו, אחד ועוד אחד שווה שלוש. לשנינו יכולות מגוונות וחשיבה שהיא מחוץ לקופסא. יחד, אנו מצליחים לאתגר את המחשבה והיצירתיות שלנו ושל הלקוחות.
הרגע בו הבנו שאנחנו רוצים לעצב
דנה: מילדות הייתי מסדרת את החדר שלי ומשנה אותו, הייתי מבקרת אצל חברות ומסדרת להן את החדרים. למדתי "לנצל" חלל באופן אינטואיטיבי מגיל צעיר.
גדלתי בסביבה של צבעים, חומרים ויצירה. בבית, אמא שלי הייתה מעצבת כמעט כל דבר. סבתי הייתה תופרת מקצועית ואימי הייתה זו שבחרה חוטים ובדים ומייצרת ממש קולקציה יש-מאין. באופן מתמיד, היה עיסוק רב בכל תחומי האסתטיקה: ביגוד ואופנה, ריהוט, אמנות ואפילו אוכל.
רותם: גדלתי בדירה תל אביבית במרכז העיר, תקרות גבוהות והמון פתחים משקיפים לירוק שבין חצרות הבתים. בילדותי, התמזל מזלי וזכיתי לקבל את החדר הגדול בבית, זאת למרות שהייתי האח הצעיר. החדר, סוג של מאסטר, ריבוע כמעט מושלם של 4/4 מטר בגובה 2.95 ס"מ ושני חלונות רוחביים, היווה עבורי סוג של ארמון והפיח בי המון השראה ורצון לשנות, להזיז, ליצור. לא היה רגע דל בו החדר שלי לא עבר איזה שינוי או שידרוג כלשהו. אימי הלבישה את הדירה במראה אנגלי עתיק עם רהיטי מלאכת-יד מרשימים, שטיחים פרסיים, ואוסף אמנות על הקירות. ההתייחסות שלה לעיצוב הבית נגעה בי כבר מגיל מאוד צעיר.
צבע
הצבע עבורנו הוא כמו התבלינים עבור השפים. כל תיבול, יש לו השפעה אחרת על הטעם, על הארומה, על הניראות הסופית של המנה.
ההשקפה שלנו לגבי צבע היא שצריך להשתמש בצבע במינון נכון, תוך כדי שמירה על איזון ודיוק של הקומפוזיציה. לא הרבה מידי, לא בוטה מידי, אבל כזה שמרגישים אותו בכל "ביס" והוא תורם משמעותית לחוויית האכילה, או במקרה שלנו, לחוויית המשתמש והשוהה בחלל.
חומרים
חומר כמו הצבע, הוא הצד הפיזי, התוצאתי של התכנון והעיצוב. הוא בא לידי ביטוי בכל האלמנטים העוטפים את עיצוב הפנים. הנטייה שלנו תמיד היא לחקור את יכולות החומר, לקחת אותו לכיוונים חדשים ולבחון את גבולותיו. תמיד להיצמד לאמת החומר.
הכי מעניין
לעבוד בזוג, זה לצד זו. להסתובב בחנויות עיצוב מסקרנות, לטייל בעולם ולראות תערוכות וחדשנות בעולם העיצוב, להכיר המון אנשים שונים ומעניינים, להבין יותר ויותר מבני אישיות של לקוחות, לראות המון דירות בתים וחללים למיניהם. לדמיין את התוצאה.
צילום: אביעד בר נס
מרגש
לאחרונה עברנו מהסטודיו הביתי שלנו לסטודיו חדש אותו שיפצנו לחלוטין בדמותנו והפכנו אותו לבית עיצוב, מעין 'אטלייה' חומרי המכיל את כל האהבות שלנו לחומרים, צבעים, אמנות, ספרות, ופרטים. הסטודיו, ממוקם באזור שוק הפשפשים ביפו, נועד להיות מקום המארח לקוחות, מעצבים צעירים, ספקים ולעורר השראה אצל כל האורחים שלנו. אחת ההחלטות המשותפות שלנו בחיים היא תמיד לגור ולעבוד במקומות שהם שלנו ולכן יזמות נדל"ן היא חלק ממה שאנו עושים.
אתגר
פרוייקט בו ביצענו ליווי ועיצוב טוטאלי בסטנדרט גבוה, של 8 דירות בבניין לשימור מחמיר בתל אביב. זה היה תהליך מאוד מורכב והתייחסות לכל דירה ובעליה כפרויקט נפרד לכאורה, בלי קשר למכלול. כל הנושא האנושי, התמרון והסנכרון בין אלפי המרכיבים בתהליך היו מאתגרים והבנו שלא תמיד המאסה הגדולה נכונה לנו כמעצבים שאוהבים לתת דגש לכל פרט ופרט בעיצוב.
היינו שמחים לעצב את הבית של
כל האמנים שאנחנו אוהבים ומעריכים. בית שמעוצב בהשראת עולם הדימויים של אמן חייב להיות בית מרגש ומלהיב יצרים. אם לגעת בדמות ספציפית אחת, היינו בוחרים לעצב את ביתו של האדריכל ומעצב הפנים מהראשונים בישראל – היינץ פנחל, ולו רק כדי שנוכל לשבת איתו על תכנון הפנים המפורט, לפתח איתו סקיצות ורעיונות וללמוד ממנו תוך כדי תהליך היצירה.
פרוייקט החלומות
כל פרויקט בו אנחנו מצליחים לשלב בין האהבות שלנו לעיצוב ולאנשים, מצליחים לייצר תהליך טוטאלי ושלם ומרגישים שהלקוחות שלנו סומכים עלינו, נותנים לנו גיבוי ופתוחים לרעיונות חדשים, זה פרויקט חלומות מבחינתנו.
אנחנו גם חולמים לעצב פרויקט טוטאלי שיש לו גם השפעה חברתית על הסביבה ועל הדור הבא של הילדים – להנגיש ולהטמיע את הערכים הרבים של האסתטיקה והעיצוב מגיל הגן.
טיפ
לא לפחד מלהתנסות בשילובים ומיקסים שלא ראיתם במקום אחר, ותמיד להגיד קודם כן לרעיונות ודברים חדשים – מקסימום תמיד אפשר להתחרט, אבל בלי זרימה ופתיחות לא מגיעים למקומות חדשים.
לאתר של סטודיו 37>>
לביקור שלנו בביתם של דנה ורותם>>
כתוב מקסים רהוט וקולח. נהנתי לקרוא את המחשבות הפילוסופיות. תבורכי במלוא השפע. יוסי ואני נבוא לבקר