היא התחילה את הקריירה שלה בעבודה בנגרייה, תכננה מרחב להעצמת נשים בכניסה לשמורת טבע באפריקה, ובקבינות המגורים באוניית המשא שבה עבד אביה הימאי נחשפה לתכנון פרקטי שמנצל כל מ"מ למחייה ואחסון. כשהלקוחות שלה מספרים שקנו 'חורבה', הדמיון שלה נדלק, והיא יודעת שיהיה תהליך עיצובי מענג. כל אלו הם רק חלק מהעובדות המרתקות על מעצבת הפנים שרון גת, שמעבר לסקרנות שהיא מעוררת, היא גם מביאה איתה קול עיצובי רענן ולא שגרתי.
חמש עובדות
1. אמא לשלוש בנות בוגרות, כיום גרה לבד בלופט על גג בניין בדרום תל אביב, מטפחת על הגג גינת מאכל עם ירקות. לפני כמה שנים התוודעתי אל עולם הפארמקאלצ'ר והתחביב הפך לתחום התמחות. מאז אני עוסקת גם בתכנון גינות מאכל ומתחזקת גינת ירקות מניבה ומשמחת.
2. תמיד יש לי בתיק מטר, סרגל קנ"מ ולייזר מדידות, אף פעם אי אפשר לדעת מתי אזדקק להם, ובמחסן יש לי כלי עבודה שלא היו מביישים אף שיפוצניק. לצד העיסוק בעיצוב יצרתי לי עוד עיסוקים כמו למשל – דולה ומתנדבת בהוראת עברית באולפן של מבקשי מקלט.
3. תמיד אעדיף דירות ישנות על פני דירות חדשות. התקרות הגבוהות ושיטות הבניה הישנות מאפשרות לי יותר חופש פעולה. כשלקוחות פונים אליי ומספרים שקנו "חורבה" הדמיון שלי נדלק ואני יודעת שיהיה כיף.
4. אבא שלי היה ימאי, בין שלל המקצועות שלו. ילדותי על ספינות משא גרמה לי לאהוב חומרים מיוחדים ומבנים תעשייתיים. בקבינות המגורים באוניה נחשפתי לתכנון פרקטי ואיך מנצלים כל מ"מ למחייה ואחסון. לימים אף לקחתי חלק בפרויקט בניית יאכטה, ותכננתי את נגרות הפנים המורכבת.
5. בשנים האחרונות אני מתמחה בעיצוב דירות לגיל השלישי – יוצקת חיים של אנשים לתוך דירה קטנה ויוצרת להם בית חדש מפריטים שנאספו עשרות שנים. מקום לנוח, מקום להיות בו בטוח ונוכח, עם עבר מלא בחוויות ובזכרונות.
ההתחלה
תחילת הקריירה המקצועית שלי היתה בעבודה בנגרייה, למעשה התחלתי מהפרקטיקה ואחר כך המשכתי ללימודים. לאורך השנים מצאתי בזה כל כך הרבה יתרונות וקיבלתי לא מעט תגובות מנגרים שעבדתי איתם שהם רואים שאני מתכננת עם הבנה של החומר. למדתי במשך שלוש שנים לימודי אדריכלות והחלטתי לא להמשיך מתוך הבנה שזה לא מה שאני רוצה לעשות. הבנתי שאני צריכה חיבור אנושי ואתגרים של יום יום. הסטודיו שלי פעיל כבר 25 שנים וביצעתי כבר עשרות פרויקטים מגוונים בארץ ובחו"ל ואני תמיד סקרנית מה יהיה הפרויקט הבא.
השראה
את האהבה למקצוע קיבלתי מאבא שלי שחלם להיות אדריכל. זוכרת אותו בילדותי יושב עם נייר מילימטרי ועפרון ומתכנן בתים. כשהוא בנה במו ידיו את הקומה השניה של הבית בו התגוררנו, הייתי מתבוננת בו שעות ומנסה להבין מה המהלך הבא ואיזה בורג או כלי עבודה הוא צריך.
בית
הפרוייקט הראשון שתכננתי היה הבית הפרטי שלנו כמשפחה צעירה. תכננתי אותו במסגרת משרד התכנון האדריכלי הראשון שבו עבדתי. אז למדתי שבית צריך להיות גמיש ולאפשר למשפחה לגדול בתוכו ולהשתנות. מאז הבית ההוא ועד היום אני גרה בדירות שכורות, אבל תמיד שיפצתי אותן ושברתי קיר אחד לפחות. אני לא מוותרת על תחושת בית גם בדירות שכורות.
ייחוד
אני מאמינה שאם הספייס מתוכנן נכון כל סגנון עיצובי יעבוד טוב. אני זורמת עם עניין הטעם של הלקוחות, אבל לא מתפשרת על תכנון החלל. מאמינה שמרחב המחייה הוא המפתח. בתוך המרחב מתפתחים היחסים, מתרחב הלב. מעברים, פרטיות, שקט ומפגש אנושי – כל אלו זקוקים לחלל מתוכנן נכון וזורם. בכל פרוייקט שמאפשר זאת – אני משלבת את הידע שלי בפארמקלצ'ר ומשלבת צמחייה וגינת ירקות.
אפריקה
אחד הרגעים המרגשים ביותר בקריירה המקצועית שלי היה העבודה על פרויקט ייחודי בקניה, בכניסה לשמורת המסאי מרה. זה היה פרויקט רחב היקף, המשתרע על פני 2.5 דונם, שבו תכננתי מרחב שנועד לקדם ולהעצים את נשות הקהילה המקומית. הפרויקט כלל תכנון מוזיאון המציג אוסף עבודות אמנות חרוזים אפריקאיות ועבודות מסורתיות של הנשים המקומיות, לצד מרחבי עבודה שנועדו לשמש ליצירה וללמידה, בית קפה, ומתחמי אירוח שנועדו לחבר בין המבקרים לבין התרבות והקהילה המקומית.
במשך שבועיים התגוררתי בכפר קטן בפאתי השמורה הלא מגודרת, לצד אנשי המקום ובקרבת בעלי החיים – זברות, קופים, ג'ירפות, פילים ועוד. החוויה של המפגש היומיומי עם הקהילה המקומית, יחד עם ההתלהבות וההתרגשות שלהם כשהחזון התחיל לקרום עור וגידים, הייתה עבורי חוויה משמעותית ומרגשת, שהשאירה בי חותם עמוק.
מחוץ לקופסה
אחד האתגרים המשמעותיים שהצלחתי להתגבר עליהם לאחרונה היה פרויקט מיוחד במינו – תכנון ועיצוב יורט מגורים ברמת גימור גבוהה. היורט, מבנה עגול שמקורו בתרבויות נוודים, הציב בפניי אתגר חדש ומרתק. תהליך העבודה דרש ממני להעמיק בשיטת בנייה ייחודית שלא הכרתי קודם, ולהתנסות בעבודה עם חומרים לא שגרתיים.
ההתמודדות עם האתגר חייבה חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה, תוך פיתוח פתרונות חדשניים לחלוקה פנימית של חדרים במבנה הייחודי הזה. בתוצאה הסופית הצלחתי ליצור חלל שהוא לא רק פונקציונלי וחדשני, אלא גם שומר על המאפיינים המסורתיים והייחודיים של צורת היורט.
הפרויקט הזה לא רק אפשר לי להתנסות בעולם חדש, אלא גם חידד עבורי את היכולת להתמודד עם אתגרים יוצאי דופן ולהתאים את הידע שלי למצבים בלתי צפויים. זו הייתה חוויה מקצועית מעצימה ומלאת סיפוק.
למצוא את האיזון
הדירות שנבנות כיום הולכות וקטנות, בנויות בטון ולא מאפשרות הרבה שינויים. לא פעם לקוחות מגיעים אליי אחרי רכישת דירה, ולא מבינים איפה למקם את הרהיטים ואיך אפשר לחיות בה בנוחות. בעיניי, חשוב לערב מעצבת או אדריכלית כבר לפני הרכישה. יש הרבה דברים שצריך לשים לב אליהם כבר בשלב הזה – אחר כך זה כבר מסובך יותר, יקר יותר, ולפעמים אפילו בלתי אפשרי.
אני מאמינה שעיצוב טוב הוא כזה שמשלב אותנטיות ופריטים אישיים – כאלה שהם חלק מהסיפור של הלקוחות, שעוברים איתם מבית לבית ואף מדור לדור. העיצוב בארץ היום מושפע מאוד מטרנדים, ולא מעט אנשים שמים דגש על אלמנטים שלא בהכרח מתאימים להם. מצד שני, אני רואה שהלקוחות של היום הרבה יותר מודעים וחשופים לאפשרויות הקיימות בשוק. בעבודה שלי אני תמיד מנסה למצוא את האיזון בין החלומות שלהם לבין המציאות. בסופו של דבר, מה שחשוב לי הוא שהלקוחות ירגישו שהבית שלהם משקף אותם – בית שהוא שלהם באמת, ולא רק תמונה ממגזין או חלל גנרי.
טיפ
לעולם אל תקנו דירה חדשה מקבלן בהתבסס על תכנית המכר בלבד. תכניות מכר הן כלי שיווקי של קבלנים, ולעיתים מעוותות את קנה המידה ומטעות את הקונה לגבי גודל החללים ואופן השימוש בהם. תמיד כדאי להתייעץ עם מעצבת או אדריכלית לפני הרכישה, כדי להבין את הפוטנציאל האמיתי של הדירה ואת המגבלות שלה.
עיצוב פנים: שרון גת
צילום: סוזי לוינסון
איזו מהממת. מעניינת ומרשימה