הבית של טל ודותן בישוב גילון שבגליל המערבי, זכה לתהליך תכנוני מחודש לאחר 8 שנות מגורים בו. העובדה שמדובר בבית עץ דרשה התגברות על אתגרים בתכנון התשתיות, והרבה מחשבה יצירתית שהביאה בסופו של דבר לתוצאה מלאה בקסם הייחודי שיש לבתי עץ ועם תחושת חופשה נינוחה בגוונים של ים ושמיים. 

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

המעצבת והנדסאית האדריכלות אביב סנפיר משתפת בתהליך: דיירי הבית הם טל ודותן ושלושת ילדיהם בני 11,8,5. הבית נמצא בישוב הקהילתי גילון שבגליל המערבי. בני הבית התגוררו בבית 8 שנים לפני שהחליטו על תהליך העיצוב. זהו בית עץ בשטח של 160 מ"ר על פני שתי קומות. בקומה הראשונה היה חלל ציבורי + חדר משחקים + ממ"ד קטן שמחובר לחדר המשחקים, שירותי אורחים וחדר כביסה שהיה ממוקם בכניסה. בקומה השנייה היה חדר הורים עם חדר רחצה צמוד, 2 חדרי ילדים, חדר רחצה לילדים וחלל משפחה. תקציב השיפוץ שעמד לרשותנו היה 250,000 ש"ח.

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

בשיחת הטלפון הראשונה, טל סיפרה שיש להם בעיה עם מבנה הסלון ושבגלל צורתו המיוחדת הם לא מצליחים להעמיד את הרהיטים בצורה שהם אוהבים. כשנפגשנו עלו דברים רבים נוספים שהפריעו ויחד הבנו שאנחנו הולכים לקראת שיפוץ הרבה יותר מקיף ממה שדובר בהתחלה. לאחר ההיכרות שערכתי עם בני המשפחה ועם האופי הייחודי שלהם, הקונספט התכנוני שהנחה אותי היה לייצר בית רך ועוטף שמאפשר נינוחות ורוגע. בית שנוח לרבוץ בו על הספות, לשחק לגו על השטיח הגדול בסלון ולאפשר שיחה מכל נקודה בחלל הציבורי.

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.ilכשנכנסתי לראשונה לבית הרגשתי עומס ויזואלי מאוד גדול שנבע בעיקר מכך שכל הקירות, הרצפה והתקרות של הבית הם מעץ אורן בגוון ובדוגמא "מרובת העיניים" הטבעית שלו. היה לי ברור שכדי לייצר עושר ויזואלי, דבר ראשון יש להשקיט את הדומיננטיות של עץ האורן. על כן הקירות והתקרה (למעט המשקופים והקורות הראשיות) נצבעו בלבן שבור.
טל אפשרה לי בשמחה להכניס צבע לחלל, בתחילה היא נטתה לכיוון הטורקיז, אבל כשהצגתי בפניה את פלטת הצבעים המתוכננת היא התחברה אליה מיד .את כל פריטי הנגרות הרבים אשר תכננתי בבית הזה וייצרה במקצועיות נגריית עאדל חיר מפקיעין, צבענו בגוונים של תכלת-טורקיז-ירקרק.

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

המבנה של החלל הציבורי היה מאתגר בגלל הצורה שלו וגם בגלל הפינות הקטומות שלו. לכן, החלטתי לתכנן סלון שמורכב משתי פינות ישיבה: בפינה אחת ספת L שצלע אחת שלה עטופה בספרייה לאחסון ודקורציה והצלע השנייה עטופה במשרבייה. ובפינה השנייה שזלונג לרביצה ולצידו שתי כורסאות שהיו בבית עוד לפני השיפוץ. שטיח גדול ורך מחבר את 2 הפינות לחלל אחד נעים ומעניין.
אני מאוד אוהבת את הספרייה בסלון, יש בה תאים שתוכננו במיוחד לפי הגדלים של הרמקולים, מקום לאחסון הספרים ותצוגה לחפצי הנוי ודלת נסתרת שמאחוריה מאוחסנות כל הכרבוליות.

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

במטבח הקודם הכיריים היו ממוקמים באי קטן שהיה צמוד לעמוד. המיקום הזה היה בעייתי ומרוחק מהכיור וממשטח העבודה, כמו כן הייתה בעיית אחסון משום שלא היו הרבה מגירות במטבח. בני המשפחה אהבו לשבת סביב האי, אך האי היה קטן ואיפשר רק שני מקומות ישיבה בסמוך אליו. בתכנון של המטבח החדש שיניתי את מיקום הכיריים והמקרר, תכננתי ארון גבוה שמאחורי דלתות הזכוכית שלו מסתתרת פינת קפה. 

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

בהתחלה, בשל מגבלות תקציב, המחשבה הייתה להחליף רק את החזיתות של המטבח, אך בגלל שהמטבח לא היה מתוכנן נכון, והיה לי חשוב לייצר מטבח חדש עם תכנון אופטימלי לחלל, השארנו את משטח השיש הקיים והתכנון החדש תוכנן סביבו. בלב המטבח תוכנן אי באורך של 3.5 מטרים שמכיל בתוכו אחסון רב ובהמשכו הוא מהווה את פינת האוכל המשפחתית.
עבור ריצפת המטבח נבחרו אריחים צבעוניים שמשתלבים היטב עם הגוונים הירקרקים שנבחרו למטבח. קירות המטבח חופו באריחים לבנים עד גובה הארונות העליונים כדי לייצר רקע רגוע ושקט למטבח הצבעוני.

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

בקומת הקרקע יש חדר מרווח אשר הוגדר לפני השיפוץ כחדר משחקים. צמוד לחדר המשחקים היו שירותי אורחים שכבר הכילו בתוכם מקלחון, בנוסף הכניסה לממ"ד קטן היא ישירות מתוך חדר המשחקים. כל התנאים הללו היו בסיס נהדר להורדה של חדר ההורים לקומת הקרקע. שינוי קטן במיקום דלת החדר, יצר יחידת הורים מרווחת עם חדר ארונות (הממ"ד הצמוד) וחדר רחצה (שירותי האורחים לשעבר).

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

בקיר מול המיטה הייתה נישה במיקום בעייתי שלא אפשרה מירכוז של מסך טלוויזיה מול המיטה. לכן חיפיתי קיר זה בלוח גבס ויצרתי נישה צרה וארוכה לצד המסך. חיפוי הקיר בלוחות גבס איפשר גם הדבקת טפט על הקיר כי מדובר על בית עץ שכל קירותיו עשויים מלוחות עץ ולא ניתן להדביק טפט ישירות על קירות העץ. 

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

מאחר ושירותי האורחים הפכו להיות חלק מיחידת ההורים, חדר הכביסה עלה לקומה העליונה וחדר הכביסה המקורי שהיה ממוקם בסמוך למבואת הכניסה הפך לשירותי האורחים. את דלת היציאה החוצה הסבנו לחלון קיפ, הקירות חופו באריחים צבעוניים עם דוגמא גיאומטרית, נבחר כיור ירקרק שמשתלב עם גווני הבית אשר הונח על גבי ארון צף שתכננתי.

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

אחד האתגרים היה לייצר לכל אחד מהבנים חדר שינה פרטי משלו. הורדת יחידת ההורים לקומת הקרקע הותירה את הקומה העליונה לטובת הילדים. כעת כל אחד מהילדים קיבל חדר מעוצב משלו ובנוסף חלל המשפחה קיבל תשומת לב מיוחדת עם ריהוט חדש שכולל ספת L גדולה ורכה, מזנון טלוויזיה, שולחן קפה ושטיח צבעוני.

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

עיצוב: אביב סנפיר, צילום: ויקטוריה אריאל, www.pnim.co.il

לאחר שהשיפוץ הושלם, טל הוציאה ארגזים עם חפצי נוי ותמונות שהמשפחה אספה לאורך השנים, יחד בחרנו את המיקומים החדשים של כל חפץ וכל תמונה, ולאחר שסיימנו החלל המעוצב הרגיש ממש כמו בית.
למדתי בפרוייקט הזה שביצוע שינויים בתשתיות כמו חשמל ואינסטלציה מאתגרים יותר בבתי עץ ומחייבים תכנון מפורט של תוואי המערכות ודרשה הרבה מחשבה יצירתית.
תכנון ועיצוב הבית הזה היו חוויה מאוד נעימה עבורי, בזכות הלקוחות המקסימים שאיפשרו מאוד, ובזכות הקסם הייחודי של בית העץ. 

עיצוב: אביב סנפיר
צילום: ויקטוריה אריאל
עוד על אביב סנפיר>>

ספה, שולחנות קפה, כסאות בר וריהוט בחדר השינה הזוגי: ארט הום
גופי תאורה ומאווררים: סוהו
שטיחים, ווילונות וטפטים: האחים סיני
ריצוף, חיפוי, כלים סניטריים: רצף טופולסקי
נגרות ומשרבייה: נגריית עאדל חיר-פקיעין