מדור פרסומי בחסות לאומי

מעוניינים לבצע שיפוץ גדול בבית ותוהים איזה צבע לבחור עבור הקיר? קחו צעד אחורה וקודם למדו איך להעריך עלויות, מה היתרונות של מחזור משכנתא ואיך משווים מחירים בין ספקים. 

קביעת תקציב היא השלב הראשון והחשוב ביותר בכל סוג של שיפוץ. לפי נתונים שמגיעים מהשטח, שיפוץ דירה ישנה לצרכי השקעה יעלה לכם בממוצע 750 שקל למטר, בעוד המחיר של שיפוץ כללי לדירת חדר של 20-30 מטר יגיע לטווח של 17-20 אלף ש"ח. לשם השוואה, בית של 4 חדרים על שטח של 80-90 מטר תוכלו לשפץ בעלות ממוצעת של 65 אלף ש"ח.
למרות האמור לעיל, הפערים בין עלויות השיפוץ גבוהים מאוד. הסיבה לכך היא שהשיפוץ הוא בסופו של דבר דרך לבטא את עצמנו. אז בגלל שכל אחד ואחת מאיתנו הם עולם ומלואו עם העדפות, צרכים ורצונות, גם התקציב של השיפוץ אינו קבוע אלא דינאמי.
בקיצור, אם בדיוק עכשיו אתם מתלבטים בין צבע לקיר או ריצוף באמבטיה, עדיף רגע לעצור ולקחת צעד אחורה ולחשוב על ההיבט הכלכלי. הנה מה שמרכיב אותו:

1. הגדירו את סוג השיפוץ

שיפוץ דירה קומפלט הוא מושג שפירושו שירותי בנייה ותיקונים מורכבים. בשביל לשפץ "קומפלט" את הדירה, אתם צריכים בין היתר לדאוג לפירוק והריסה, התקנת מערכות אספקת מים וביוב, עבודות גבס וטיח, עבודות חשמל, הנחת ריצוף חדש, חיפוי קירות ועוד כמה עבודות איטום, נגרות, מסגרות, זגגות, מיזוג ופינוי פסולת בניין.
סוג אחר של שיפוץ הוא ממוקד יותר – כמו למשל זה שמתבצע רק באחד החדרים, או כולל רק את האיטום של הקירות החיצוניים. ההחלטה היא שלכם והגדרה של סוג השיפוץ תשמש כמצפן כלכלי להמשך.

2. בדקו אפשרויות מימון

הבנתם כמה פחות או יותר אמור לעלות הפרויקט לפי סוג השיפוץ שבו אתם מעוניינים? עכשיו צריך לחפש מקורות מימון. בפועל, אתם לא חייבים להשתמש בכל ההון העצמי שעומד לרשותכם וכדאי לברר לגבי אפשרויות מימון חיצוניות.
האפשרויות השכיחות זמינות עבורכם דרך *מחשבוני משכנתא ובמסלולים השונים של הבנקים. אם אתם משפצים דירה שבבעלותכם, אופציה של מחזור משכנתא תעזור לכם להבין האם זה אכן המהלך הכלכלי הנכון – או שאולי עדיף למחזר ולעבור לדירה חדשה. בדקו כל מקרה לגופו ואל תתביישו להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי ריביות, תנאי החזר, דמי פירעון מוקדם של המשכנתא (אם יש כאלה) וכן הלאה.

3. השוו מחירים בין הספקים

הצעד האחרון שאתם מבצעים לפני שהשיפוץ מתחיל תכלס הוא לבחור את הקבלן ואת הספקים. גם כאן יש כמה דרכים ללכת בהן, כמו למשל העסקת קבלן שיפוצים מרכזי וריכוז כל תחומי האחריות והסמכויות אצלו – לעומת בחירה עצמאית של הספקים.
השוואת מחירים תעזור לכם להבין מי נגד מי בענף הבנייה והשיפוצים. את ההשוואה כדאי לבצע בשלב מוקדם יחסית, כי הצעת המחיר היא אינדיקציה טובה לאמינות של בעלי מקצוע. אם הצעת המחיר נמוכה מאוד ביחס למקובל בשוק, זה צריך להדליק אצלכם נורה אדומה וכדאי לברר בדיוק למה. לרוב, תגלו שהמשמעות היא פשרה על איכות חומרי הגלם או חוסר רצון של הקבלן להתחייב לעמידה בלוח זמנים.
אבל גם הצעת מחיר גבוהה היא לא בשורות טובות. לכן, הסוד הוא להשוות מחירים בין ספקים ולהתייחס לכל הצעה כחלק ממערכת שיקולים רחבה יותר. מלבד המחיר, כדאי לבחור קבלן וספקים לפי המלצות, ניסיון וכמובן זמינות. 

*כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.