המדריך השלם לתכנון ועיצוב המטבח – חלק ב'

­­­­מדור פרסומי בשיתוף Scumpi  

לאחר שסקרנו בחלק א' של המדריך את הנקודות החשובות ביותר בין מטבח טוב, למטבח מצוין ופרקטי שישמש אתכם לאורך שנים, אנו ממשיכים בטיפים למטבח האולטימטיבי וקווים לדמותו.
תכנון וליווי מוקדם:
חובה לתכנן בקפדנות את המטבח לפני תחילת הפרויקט.ראשית, ודאו כי התהליך מלווה בכלל שלב במעצב פנים אישי אשר מגיע לאתר הבנייה או לביתכם. ליווי אישי והירידה לפרטים מצריכה קשר אישי של אמון הדדי ושותפות יצירה, יש לזכור כי התהליך צריך להעניק לכם השראה והנאה בתכנון חלל המטבח. הליווי והירידה לפרטים דרושים בעת בחירת חומרי הגלם, חומרי גמר, הצבעים הנכונים למטבח ולקירות, סוג הריצוף, סוג המשטח, הברזים, מוצרי החשמל, אוורור נכון ואפילו התאורה – אשר חשובה לא פחות. כל זאת, מאחר והמטבח מותאם במיוחד בשבילכם.

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

אי במטבח:
האי במטבח מאפשר לנו אחסון נוסף, מעניק לנו תוספת לשטח העבודה, והוא מאפשר שילוב בין ישיבה לבין אופציית הבישול סביב האי. האי במטבח יכול להכיל פונקציות עבודה שונות (כגון: מיקום הכיור או הכיריים בתוכו), לכן מוטב להגדיר את תפקידו כבר מההתחלה ובהתאם לכך לתכנן אותו בקפידה. הימנעו ממיקום הכיריים בסמוך לקצה האי, זה לא נוח לבישול ומהווה סכנה –
היתקלות בסיר רותח? ממש לא סימפטי!

המידות המינימליות המומלצות לאי במטבח:
עומקו לא יפחת מ-90-80 ס"מ ואורכו יתחיל מכ- 120 ס"מ. יש לכם פחות מזה? מקמו שולחן במקום. אל תשכחו את תכנון המעברים הנדרש סביב האי במטבח – כאשר המידות המינימליות הן, בין האי לקיר לא יפחת מ-90-80 ס"מ; בין המקרר לאי לפחות 120 ס"מ; בין האי לארונות המטבח לפחות 110 ס"מ. הימנעו מחסימת נתיבי העבודה, וודאו כי ישנו מעבר מספק סביב האי במטבח, אחרת יהפוך למטרד.
דבר נוסף, הוא גובה האי במטבח או יצירת מפלס גובה נוסף: אם אנחנו מעוניינים במשטח עבודה נוסף, נכוון לגובה השיש.אם המטרה הינה בשילוב של דלפק ישיבה, גובה של 115-90 ס"מ יהיה מצוין.

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

מגירות:
המגירות הן אחד הפריטים היקרים ביותר שיהיו לכם במטבח, אבל חשוב שלא לחסוך עליהן, כי האיכות עושה את כל ההבדל. סוגי המוצרים שיאוחסנו יקבעו את יכולת נשיאת המשקל וגובה המגירה הנדרש, זאת על מנת לוודא את שרידות המגירה לאורך זמן והימנעות מנפילת חפצים. לנגישות ותפקוד יעיל, רכזו את המוצרים השמישים ביותר מתחת לקו השיש.
מגירות רחבות של 120-80 ס"מ, יאפשרו אחסון גדול יותר מאשר שתי מגירות בחצי המידה, כמו כן, מגירות בעומק 65-55 ס"מ יאפשרו תוספת אחסון של יותר מ- 10%. מומלץ כי תבחרו מגירות בשליפה כפולה, לנגישות מלאה. וודאו כי המגירות מאחת היצרנים: Blum, Grass, Hettich.
מנגנוני הבלימה, פתיחה בלחיצה או מערכת חשמלית לתפעול אוטומטי, יאפשרו תפעול שקט אך גם כאשר הידיים תפוסות או מלוכלכות. נסו לשלב אביזרי חלוקה פנימיים בתוך המגירה, המקנים סדר ויעילות ומונעים "כאוס". ארגון נבון של הכלים בתוך המגירה, יאריך את חייה וימנע תקיעה וקלקול שלה.

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

צירים:
הקפידו על מספר דברים כאשר אתם בוחרים את הצירים למטבח החדש שלכם, ראשית וודאו כי הצירים עשויים מחומרי גמר עמידים לקורוזיה. נצלו את מלוא רוחב הארון, בעיקר שמדובר במגירות פנימיות, כדוגמת מזווה עם מגירות – ציר עם זווית 155 מעלות יאפשר הימנעות מהרחקות והקטנת שטח האחסון. לא לשכוח לצרף בולם לטריקה שקטה או דלת עם מנגנון סגירה עצמית, מה שיכול לעשות את ההבדל ולתרום משמעותית לשקט שלכם.

פתיחה עילית:
יחידות אלו במטבח מכונים גם "קלאפות". בהתקנת קלאפות יש לשים לב כי המנגנון בעל "טריקה שקטה", אך גם חשוב לבחור אותו לפי סוג, גודל ומשקל הדלת. מוטב להימנע מהתקנת מנגנון בוכנה, מאחר ולבוכנות ישנה נטייה להיתקע ולהתקלקל במהירות. יש לוודא כי מנגנון הקלאפה הינו בעל אפשרות כיוונון שעוצרת בכול זווית בה עוזבים אותה, כך גם ילדים יוכלו לסגור את הדלת שהתרוממה הרחק מהישג ידם. ראוי לציין כי מנגנוני ההרמה הם מרכיב יקר יחסית והשימוש בארונות הגבוהים הוא יחסית אינו שכיח, לכן ניתן לחסוך בעלויות ולהתקין דלתות במקום.

 

קנטים:
חשיבות הקנטים בגופי הארונות ובדלתות משמעותית במיוחד, כיוון שהיא יכולה להוות שינוי בטיבו ומראהו הכללי של המטבח. מומלץ להשתמש בקנטים בעובי רחב של 1.3 מילימטרים, עם דבק העמיד בשינויי טמפרטורה. הדבקה זולה או לא נכונה, עשויה להכניס לחות ומים ולפגוע בגוף הארון או בדלת. למניעת בעיות אסתטיקה היעזרו בליווי מעצב הפנים האישי שלכם: בגופי הארונות בחרו מראש צבע קנטים התואם לחזיתות המטבח, לצורך יצירת מראה אחיד ורציף.

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

ציפוי פורמייקה:
מגוון האפשרויות כמעט ואינסופי מכיוון שפורמייקה מגיעה בטווח רמות וטכנולוגיות שונות. בצידי הארונות ובחלקן התחתון של היחידות העליונות, יש להדביק ציפוי פורמייקה. זכרו כי הדבק צריך להיות עמיד בשינויי טמפרטורה. התקנה נכונה של פורמייקה במטבח, יכולה לפעול למניעת התנפחויות או "אוזניים" בפינות, מה ששומר על המטבח החדש שלכם לאורך שנים. היעזרו בליווי מעצב הפנים האישי שלכם בבחירת סוג וגוון הפורמייקה ובהתלבטות באשר להתאמת הצבעים והבחירה בין מבריק או מט.

דלתות:
הדלתות הן נושא שעליו יש לשים דגש מיוחד. לסוגי הדלתות השונים ישנה משמעות לסגנון העיצוב:
דלתות מטבח מפורמייקה או פולימר:
הציפוי והקנטים צריכים להיות מודבקים עם דבק העמיד בשינויי טמפרטורה. וודאו כי חומר הגלם הוא MDF ירוק, מעכב לחות.
דלתות מטבח מזכוכית, אלומיניום, גרניט או חומרי גמר מתקדמים:

וודאו כי אתם מקבלים אחריות וכי הדלתות נרכשות מספק איכותי, אם בעתיד תידרש חלופה זהה במקרה של נזק.
דלתות מטבח מפורניר ועץ:
זכרו כי מדובר בחומר גלם טבעי, לכן צבעו ואיכותו עשויים להשתנות – וודאו כי מתבצעת עבודת מיון נכונה במטרה למטבח בעל גוונים אחידים.
דלתות מטבח בצבע:
לאיכות הצבע, צורת העבודה ורמת הגימור ישנה משמעות רבה, שהרי זה הדבר הראשון שתסתכלו עליו במטבח החדש שלכם. צביעה בחדר צבע מקצועי עם טכנולוגיות מתקדמות היא חיונית, זאת כדי ליישם את מגוון טכניקות הצביעה האפשריות.

 

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

 

פתרונות אחסון פינתיים:
זוכרים את המדף הפינתי במטבח שלכם? האם זה נוח או משפר את חווית המשתמש?
חידושים טכנולוגים ישנם לרוב והם יכולים להעניק פתרון לפינה שכזו:
קרוסלות למיניהן, הלמנס, מגירות פינתיות, מג'יק קורנר. שאלו את עצמכם, מהו יחס התמורה לעלות ועד כמה ישנה מצוקת אחסון?
מכלול הפתרונות הטכנולוגים ישמישו כ- 75% משטח הפינה במצב הטוב והם יקרים משמעותית. במידה וניתן – מומלץ לבטל את האחסון בפינה או להימנע כליל מיצירת פינה במטבח.

התאמה וליווי אישי:
כאשר תשבו עם מעצב הפנים ובונה המטבח האישי שלכם, ספרו לו מה אהבתם ומהם שאיפותיכם וגלו לו את מקורות ההשראה ואת החזון שלכם, למטבח האישי שעומד להיבנות בביתכם. חשוב להבין כי תכנון ועיצוב המתאימים לבית אחד, יכולים להיות שגוים בתכלית עבור בית אחר. את תכנון ועיצוב המטבח יש להתאים בקפידה לצרכי האחסון האינדיבידואליים של כל משפחה, הרגלי האירוח והיקף הבישול בפועל ובמילים אחרות – עד כמה המטבח אכן ישמש כמטבח.

כאשר המטבח והחלל מותאמים אישית, מומלץ לעשות זאת בשיתוף פעולה הדדי ביחד עם מקצוענים המכירים את התחום, בעלי ניסיון מזה שנים וכאלה היודעים לנהל ולהתמודד עם פרויקט כזה.
בעלי ידע תכנוני, ואפילו הנדסי, יכולת בהכנת תוכניות חשמל ואינסטלציה, במידת הצורך.
העדיפו שימוש בחומרי גלם וגמר איכותיים, בליווי טכנולוגיות מתקדמות כל זאת עם מערך ייצור גמיש ומוקפד.

עוד על חברת Scumpi באתר>> www.scumpi.co.il

­­­­למדריך השלם של Scumpi לתכנון ועיצוב המטבח – חלק א'