pnim בשיתוף עם חברת טמבור

בתחילת דרכו של מגזין PNIM נשלחו אלינו למערכת הרבה מאוד פרוייקטים ששילבו צבע בריהוט ובהלבשה, אבל משום-מה בתקופה ההיא ברוב המקרים הקירות נותרו לבנים ולא הולבשו כלל. אנחנו שמחות לראות את תהליך הפרידה ההדרגתי שחל עם השנים משלטונם האבסולוטי של הקירות הלבנים והעירומים בבתים בארץ, וכיום ההתייחסות אל הקירות היא כאל אלמנט נוסף אשר משמש כקנבס מושלם להלבשה באמצעות צבע, טפטים, טקסטיל, אומנות וריהוט. אנחנו נתמקד כאן בכתבה בנושא הצבע ולשם כך בחרנו מספר פרוייקטים שמשלבים טרנדים אהובים במיוחד. כל הצבעים לקוחים מתוך מניפת טמבור.

צבע בחלל הציבורי

אם עד ממש לא מזמן פגשנו את הקירות הצבועים בעיקר מחוץ לחלל הציבורי ויותר בחללים הפרטיים, כיום הקירות הללו ניצבים באופן דומיננטי, גלוי ומובהק בחללים הציבוריים ולעיתים הצבע נמצא על גבי יותר מקיר אחד. הצבעוניות יכולה להיות כזו המשלימה בניגודיות את הבחירות שנעשו בחלל, או שהיא יכולה לבוא לידי ביטוי באופן סולידי יותר כנגזרת מסקלת צבעים מצומצמת.

עיצוב ואדריכלות: קרן אשד, צילום: שי אפשטיין

כחלק מתהליך בחירת הצבעים לדירה שעיצבה האדריכלית קרן אשד נוצר רצון להכניס צבע למטבח ולחבר אותו עם הסלון. ההחלטה לצבוע את קיר המטבח והסלון בגוון ורוד 0172T חם ונעים היתה אחת ההחלטות הראשונות בתהליך. הקיר הוא האלמנט הראשון שרואים מהכניסה לדירה ולכן בחירת הגוון היתה צריכה להיות מדוייקת. ללקוחות היה ברור שהם רוצים צבע במטבח בעל החזיתות השחורות, וכך הוחלט לצבוע את הקיר שמעניק אופי ונועזות לבחירה הסולידית של החזיתות.

עיצוב ואדריכלות: קרן אשד, צילום: שי אפשטיין

חלק גדול מעבודת העיצוב של סטודיו דירתי-לי בדירה בחולון היה לשמר את מורשת הוינטג' המרגשת של הבית מבלי לגרוע מהפונקציונליות שלו ולבצע התאמות. הדיירת אוהבת צבע הרבה מעל הממוצע, ודווקא המעצבות היו אלה שהיו צריכות לאזן לכיוון הסולידי יותר, אבל לדבר אחד הייתה התחייבות כוללת: שלא יהיה קיר לבן אחד בבית חוץ מהמרפסת. בחלל הציבורי נקודת המוצא הייתה צבע שהעין תוכל לשאת גם כשהוא צבוע על כל קיר וקיר וגם שיהיה צבע שישתלב עם המטבח הורוד. לאחר בחירת הגוון הורדרד 0051P של המטבח נבדקו שילובים רבים, עד שנבחר הצבע המנצח עבור הקירות 1123T.

עיצוב: סטודיו דירתילי, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: דירתי-לי, צילום: אורית ארנון
עיצוב: סטודיו דירתילי, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: דירתי-לי, צילום: אורית ארנון

הדיירים בדירה שעיצבה שירה אפק מגיעים מעולם הטיפול, ומתחברים מאוד לעולמות של צבעוניות רגועה ומרגיעה. בחירת הצבעוניות הייתה משותפת והתגבשה תוך כדי התהליך. הועלו כאופציה כל מיני סקאלות של צבעים וגוונים ובהדרגה גובשו הגוונים הסופיים.
פינת האוכל נמצאת באזור פתוח אשר יכול להרגיש כמעבר. כדי לייחד את האזור ולהדגיש את השטח הוחלט לצבוע את הקירות שתוחמים את הפינה בגוון 0661T. הקירות שתוחמים את פינת האוכל אינם רחבים במיוחד, ולכן הוחלט לצבוע אותם לא עד התקרה, ועל ידי כך להדגיש את הרוחב ולא את הגובה.

עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה
עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה

קירות וריהוט באותו גוון

אחד הטרנדים האהובים עלינו הוא יצירת מראה COLOR BLOCK של רהיט הצבוע באותו גוון של הקיר. באופן הזה נוצר מראה מעניין של חומרים שונים הצבועים באותו גוון כאשר על כל אחד מהם הגוון מתקבל באופן שונה מעט. כך הם נטמעים זה בזה ובאותה עת גם כל אחד מהם מבליט את האחר ומחזק אותו.
בדירה בתל אביב שעיצבה עדי סלע הלקוחות ביקשו שהצבעוניות תהיה שקטה, אך הדגישו שלבן לא בא בחשבון. המטבח שודרג על ידי החלפת החזיתות לגוון תכלת וידיות חדשות. כדי ליצור שקט בחלל המטבח, הוחלט על גוון 1123T שמעניק עומק ורקע עדין. המטבח הוא לאורך כל החלל הציבורי – החל מהכניסה לבית ועד הסלון, לכן היה חשוב שהוא ירגיש ONW PIECE והבחירה בגוון דומה עבור החזיתות והקיר הדגישה את המטבח והפכה אותו למעין קיר מסך.

עיצוב: עדי סלע, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: עדי סלע, צילום: אורית ארנון
עיצוב: עדי סלע, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: עדי סלע, צילום: אורית ארנון

בשיפוץ דירה בהרצליה הגדילו המעצבות של סטודיו דירתי-לי את המטבח כך שהוא מעניק תחושה של מטבח תעשייתי. מהר מאוד היה ברור שהמטבח יהיה כחול ונבחר עבורו גוון 1154D. הבחירה בגוון הייתה כל כך אינטואטיבית שאפילו לא נדרשו דוגמאות צבע. ההתאהבות בגוון הזה הייתה כל כך חזקה עד שהמעצבות החליטו שלא להסתפק רק בצביעה של חזיתות המטבח בצבע 1154D אלא להמשיך איתו גם לקיר הגדול בכניסה למטבח, ובכך לבדל את המטבח משאר הבית.

עיצוב: סטודיו דירתי-לי, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: סטודיו דירתי-לי, צילום: אורית ארנון
עיצוב: סטודיו דירתי-לי, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: סטודיו דירתי-לי, צילום: אורית ארנון

המעצב גל גרבר יצר בלוק דומיננטי של צבע בחלל ציבורי שבו שילב גוון 9011 RAL אשר יוצר באזור הכניסה אל הבית מעין קופסה המגדירה את חדר העבודה ושירותי האורחים. הצבע עוטף את הדלתות ועובר גם על כל מהלכי המדרגות עד הקומה השלישית.

עיצוב: גל גרבר, צילום: גדעון לוין
עיצוב: גל גרבר, צילום: גדעון לוין

שילוב טפט וצבע

שילוב של טפט וצבע מעניק מראה לבוש ומוקפד לקירות באמצעות שימוש בצבע ובטקסטורה. הצבע יכול להמשיך את הצבעוניות של הטפט, או להבליט את הטפט על ידי שימוש בגוון משלים.
בדירת קבלן שעיצבה עדי סלע היה צורך להתגבר על ״הסטנדרטיות״ ולגרום לדירה להיראות ייחודית. לכן, כבר בכניסה לדירה, הוחלט על טפט עדין ועשיר לפינת האוכל. כדי לשבור את הרפטטיביות של הטפט ולהדגיש את פינת האוכל והריפוד הירקרק, הוחלט לצבוע את החלק התחתון של הקיר בצבע עדין שלא יתחרה עם הטפט, אלא יעדן אותו. צבע פודרה עדין 0505P נבחר כך שיהווה שליש מהקיר בגובה התחתון, וייצור קומפוזיציה מעניינת לפינת האוכל המרהיבה. השילוב בין הטקסטורות העדינות והצבע יצר פינה שקטה, אך מלאה בפרטים.

עיצוב: עדי סלע, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: עדי סלע, צילום: אורית ארנון
עיצוב: עדי סלע, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: עדי סלע, צילום: אורית ארנון
בדירה בתל אביב מתגוררת דיירת בעלת צמא בלתי ניתן לרוויה לכל מה שיפה ומרתק בעולם. מכיוון שהיה ידוע מראש שזהו החדר שהדיירת תשהה בו הכי פחות, החליטו המעצבות של דירתי-לי להיות חסכניות בתקציב הכללי, אך גם להתפרע בשילובים. זה התאפשר בעיקר בעקבות העובדה שהשהייה של הדיירת בחדר הזה היא קצרה באופ יחסי ולכן אין חשש שמא השילובים יימאסו. ההתחלה הייתה מהטפט בעל הקונטרסט הלא שגרתי והמשיכה לכיוון מרתק עם הבחירה בצבע הצהוב 0602A שנגזר מתוך דוגמאות הפרחים בטפט.
עיצוב: סטודיו דירתילי, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: סטודיו דירת-ילי, צילום: אורית ארנון

לא צפוי

תמיד משמח לפגוש פרוייקטים עם צבעוניות מפתיעה ולא צפויה בהקשר של אותו חלל ספציפי, ויש בהחלט מגמה של פתיחות וחוסר קבעון בנושא הצבע.
בחדרי השינה, למשל, התרגלנו לשימוש בגוונים רכים ושקטים ושמחנו לפגוש את הגוון האמיץ שבו בחרה האדריכלית קרן אשד בחדר השינה. הצבעוניות בחדר הזה היא נייטרלית עם ארונות צבועים בלבן, פרקט עץ ומיטת עץ. לכן, למעצבת היה ברור שקיר גב המיטה צריך לקבל דגש צבע מיוחד ובסופו של דבר הוחלט על גוון 1533A אשר ייצר קונטרסט מעניין עם הקירות הלבנים ושאר הבחירות שנעשו בחלל זה.

עיצוב ואדריכלות: קרן אשד, צילום: שי אפשטיין

בבית במודיעין הצליחה המעצבת נועה בר משה למרות המגבלות המבניות הרבות בשטח, ליצור יחידת הורים קטנה, אך מפנקת. האהבה של הדיירת לצבעים דומיננטיים ולא מתפשרים ניכרת בכל חללי הבית וגם בחלל הזה היא זו שהכתיבה את הצבעוניות. הקיר מאחורי המיטה נצבע בצבע ירוק כהה 0903A והוא העניק את הטון לשאר החדר. מיטת עץ ושטיח צבעוני שולבו עם כריות צבעוניות ותמונות שמוסיפות צבע והומור לחדר.

עיצוב: נועה בר משה, צילום: שירן כרמל
לכל מעצבת ישנה העדפה ואהבה סודית לצבע מסוים. אצל המעצבת ליטל ויליגר זהו הצבע הכחול. ניתן למצוא אותו בכל עיצוב של ליטל, בשימוש בטקסטיל, בנגרות ובצבעי הקיר. לדברי ליטל זהו צבע המביא עמו אלגנטיות, עושר ובגרות אל החלל.
בבית שעיצבה בישוב משמר דוד ביקשו הדיירים מליטל חדר שינה נעים, עשיר, אינטימי ומאוזן. הצבע שנבחר עבור הקיר הוא כחול דרמטי בגוון 1204A ויחד איתו שולבו פרקט אלון מבוקע כהה, ריהוט עץ ומנורות קיר מפליז. כל אלה מתכתבים נהדר עם צבע הקיר ומשאירים הרבה מקום לדומיננטיות שלו.
עיצוב: ליטל וויליגר, צילום: הגר דופלט, www.pnim.co.il
עיצוב: ליטל וויליגר, צילום: הגר דופלט
גם בחדרי רחצה תמיד נעים לפגוש גוונים לא צפויים ויחודיים. כזה הוא הגוון בחדר רחצה בפרוייקט שעיצבה שירה אפק בתל אביב. שירה בחרה בגוון חם וכהה שייצר גם דרמה וגם מראה שהוא מעט יותר רומנטי ומשתלב באופן מושלם עם צבעוניות ארון הרחצה. גוון אפור-ירקרק כהה 0732T/D נצבע גם בקיר הכיור וגם באיזור המקלחון. בפעם הראשונה שהלקוחות ראו את הצבע הכהה והלא שגרתי הזה הם נבהלו וביקשו להחליף, אבל אחרי שנתנו לזה רגע לשקוע הם פשוט התאהבו בו.
עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה
עיצוב: שירה אפק, צילום: קרין רבנה

שימוש מקורי של צבע פגשנו גם בשירותי אורחים שעיצב גל גרבר. גל בחר בגוון 0076D אשר ייצר מראה מתוחכם ובעל קריצה הומוריסטית. הגוון משתנה מעט בעת הדלקת התאורה (הדבר נבדק בטרם הצביעה והיה מכוון) ומעניק קונטרסט קליל לבחירות שנעשו בחלל זה.

עיצוב: גל גרבר, צילום: גדעון לוין
גוון מרהיב נוסף פגשנו בפרוייקט שעיצבו סטודיו דירתי-לי. זה התחיל מהתאהבות באריחים בגוון הפודרה ומשם זה המשיך לבחירת הצבע. הלקוחות העניקו יד חופשית ולמעצבות לא היה ספק שזה הולך להיות בורדו חציל 0133A. התוצאה אלגנטית ובלתי שגרתית. הרשימה אותנו במיוחד גם הבחירה הנועזת להשתמש בגוון הזה באופן היקפי על כל הקירות וגם על התקרה, מה שמוביל אותנו אל הטרנד הבא – צביעת התקרה.
עיצוב: סטודיו דירתי-לי, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: סטודיו דירתי-לי, צילום: אורית ארנון
עיצוב: סטודיו דירתי-לי, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: סטודיו דירתי-לי, צילום: אורית ארנון

תקרה צבעונית

אחרי שנים שבהן התרגלנו שהתקרה היא מחוץ לתחום כשמדובר בצבע, אפילו בפרוייקטים מאוד צבעוניים, שמחנו לראות שגם התיקרות נכבשו על ידי מברשות הצבע.
המעצבת שני רינג שילבה במתחם עבודה משותף שעיצבה גם צביעת תקרה וגם את טרנד שילוב הטפט שהזכרנו קודם. בשיפוץ הזה הפך חלל מוזנח מאוד לחלל בעל נוכחות מגה-צבעונית ועכשווית.

בגלל שמדובר בחלל שקוע שחציו באדמה עם מעט מאוד חלונות ותקרה לא גבוהה, היה צורך להקנות לחלל תחושה של פתיחות ומרחב, ולא בשימוש בגוונים לבנים, היות והקונספט הלבן לא תאם את החזון. שילוב של גוונים כהים ובהירים במינון הנכון יצר את האיזון.
שינוי במינונים ודיוק של המיקומים הוליד את הנוסחא הבאה: קורות ועמודים בשחור 1519A מדגישים את הקונסטרוקציה, תקרה בגוון ורדרד-אדמדם 0061T, ושילוב של טפט עם צבע ירוק כהה 0973A

עיצוב: שני רינג, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: שני רינג, צילום: אורית ארנון
עיצוב: שני רינג, צילום: אורית ארנון, www.pnim.co.il
עיצוב: שני רינג, צילום: אורית ארנון
ונסיים בחדר השינה המרהיב שעיצב גל גרבר ובו חדר רחצה עם קירות זכוכית. נעשו ניסיונות רבים בכדי למצוא את הגוון המתאים לאריחי הקרמיקה הנבחרים ובסופו של דבר נבחר גוון 0971D. הקיר ממשיך בחדר השינה את הצבעוניות שנבחרה עבור חדר הרחצה וגם התקרה נצבעה באופן חלקי באופן המגדיר את גבולות חדר הרחצה. הרעיון בצביעה ההמשכית, כמו גם השימוש בקירות הזכוכית, היה בכדי ליצור תחושה של חלל גדול.
עיצוב: גל גרבר, צילום: גדעון לוין
עיצוב: גל גרבר, צילום: גדעון לוין
רשימת הצבעים המופיעה בכתבה מתוך מניפת טמבור:

תגובה אחת

  1. אלון

    איזה כיף זה צבעים בבית. מספיק עם הלבן האינסופי.