אריחי הבטון המעוטרים התקמבקו עלינו לטובה לפני יותר מעשור, ובניגוד לכל הטרנדים שהספקנו לאמץ ולזנוח מאז, עושה רושם שהאריחים המעוטרים דווקא די בטוחים במקום שלהם, והם כאן כדי להישאר.
אז בעצם בבתים פרטיים אנחנו רגילים לפגוש את אריחי הבטון והקרמיקה המעוטרים בדוגמאות "מפעם"/חדישות, כשהם משולבים בחדרי רחצה או במטבחים, אבל לא על זה רצינו לדבר. אנחנו דווקא חושבות שאחרי תקופה כל כך ארוכה שהם איתנו, הגיע הזמן לתת להם את הכבוד הראוי ולהוציא אותם מהמשבצת הזו אל קידמת הבמה.
שילוב של אריחים מעוטרים בחדרים שלמים או בחללים הציבוריים בבית מעניק שכבה דומיננטית בעלת נוכחות גרפית שמחברת את האלמנטים החלל ויוצרת המשכיות. השילוב שנוצר בין האלמנטים החדשים לבין הנוסטלגיה שמועברת מהאריחים, יוצר חיבור ותחושה של התרפקות וגעגוע למשהו ישן וטוב, שקצת חסר לנו בנוף הבנייה החדשה נטולת ההסטוריה, שרוב הזמן כל כך עסוקה בלהמציא את הדבר הבא ופחות עוצרת להתרפק על העבר.

www.pnim.co.il

בדירה בגודל 75 מ"ר בצפון הישן של תל אביב ששופצה מהיסוד, ביצעו המעצבות יעל גורביץ ו-עינת ארליך התאמה עיצובית ותכנון מדוייק עבור משפחה בת 5 נפשות ושילבו בכל החלל הציבורי אריחים דומיננטיים שהשפיעו על שאר הבחירות.
יעל גורביץ': "האהבה לעיר קיבלה ביטוי חזותי בתהליך העיצוב. בשלב מוקדם מאד נבחרו אריחים מאויירים בשחור-לבן עבור ריצוף כל החלל הציבורי בבית. האריחים הם מעין גירסא מודרנית לאריחי הבטון הנוסטלגיים של תל אביב ויפו. האריחים כל כך דומיננטיים בחלל, שהם התוו את שאר הבחירות העיצוביות: כל עבודות הנגרות, המטבח, וארון אחסון ענק במסדרון, קיבלו מראה סולידי ורגוע.
קיר הספריה שמשולב בדלת כניסה לחדר שינה, קיבל צבע כחול עז ששובר את המונוכרמטיות הצבעונית. להשלמת המראה התל אביבי-נוסטלגי, שולבו בחלל פריטי וינטג' ותוכנן גוף תאורה מיוחד".
עיצוב: יעל גורביץ' ועינת ארליך, צילום: איתי בנית, אריחים מעוטרים: אלוני 

www.pnim.co.il
www.pnim.co.il

המעצבת דורון שפרוני הלפרין חזרה למקום הולדתה – קיבוץ בגליל כדי לבנות בו את בית משפחתה ושילבה בבית הרבה רגש ונוסטלגיה. אל הפריטים מבית סבא וסבתא שנמצאים באופן נרחב ברחבי הבית, הוסיפה דורון את האריחים המעוטרים, ואף לקחה את הבחירה בהם צעד אחד קדימה כששילבה אותם בכל חדר בדוגמא שונה.
עיצוב: דורון שפרוני הלפרין, צילום: עינה קפלן, אריחים מעוטרים: אלוני

www.pnim.co.il
_MG_0244_5_6_7_t
_MG_0063[1]

 


בבית בישוב דולב מתגוררת משפחה בת 7 נפשות. גודל הבית 200 מ"ר על פני 3 מפלסים וכל החלל הציבורי מרוצף באריחים מעוטרים.  טלי ואלעד מסטודיו אחד לאחד משתפים: "לאחר הגדרת החללים וגיבוש התכנית ניגשנו לשלב בחירת החומרים. במהלך סיור בחנות הקרמיקה, הצענו לדיירים אריח מעוטר עבור החלל הציבורי כולו, ולשמחתנו הם התאהבו בו מיד. בחירת הריצוף הכתיבה את השפה העיצובית המושתתת על אקלקטיות, המשלבת בין סגנונות והמתח שבין "רעש" ל"שקט". כך ניתן לראות שמול הריצוף העסוק והאוריינטלי נבחר גוון אפרפר לקירות, והדלתות והמטבח המודרני לבשו חזיתות לבנות בעיצוב קלאסי".
עיצוב: סטודיו אחד לאחד, צילום: הילה עידו, אריחים מעוטרים: בר עמי קרמיקה

www.pnim.co.il

www.pnim.co.il

6 (1)

www.pnim.co.il


גם בביתה הפרטי בחרה טלי מסטודיו אחד לאחד לרצף שטח נכבד באריחי גרניט פורצלן עם פאטרן שמחבר בין ישן לחדש. טלי אפילו השתמשה באריחים אלו כחיפוי בחדר השינה. טלי משתפת: " זוהי דירת 4 חדרים בת כ-90 מ"ר בשכונת קטמון בירושלים. ביקשנו להכניס את האופי הירושלמי פנימה ולהגדירו מחדש, וזה מה שהכתיב את בחירת חומרי הגמר. אריחי גרניט פורצלן 80/80 בעיצוב וייצור ישראלי עם דוגמה בשחור-לבן נבחרו לכלל רצפת הבית, כולל החדרים הרטובים, כאינטרפרטציה מודרנית לאריחים המעוטרים המאופיינים כל כך עם הסגנון הירושלמי הישן. את אווירת האבן הירושלמית עם המראה הטבעי הכנסנו בזכות יישום טיח מינרלי, ותקרת המבואה והסלון עשויה לוחות OSB המחליפים את לוחות הגבס הסטנדרטיים".
עיצוב: סטודיו אחד לאחד, צילום: גלית דויטש, אריחים מעוטרים: נגב קרמיקה

www.pnim.co.il

www.pnim.co.il
www.pnim.co.il

www.pnim.co.il

וכמובן שאי אפשר לדבר על שילוב אריחים מעוטרים ברחבי הבית, בלי שנקפוץ רגע לבקר בספרד, בעיקר בברצלונה, שם השימוש בריצוף כזה הוא מאוד נפוץ, טבוע בהסטוריה העיצובית ורחוק מלהיות מקוטלג כטרנד. לנו נותר רק לאחל לעצמנו שבקרוב נסקר הרבה בתים עם בחירות ריצוף נועזות גם בישראל.

עיצוב: Bloomint Design צילום: Margaret Stepien, התמונה מכאן
17
עיצוב: CaSA – Colombo and Serboli צילום: Roberto Ruiz, התמונה מכאן
16
עיצוב: ACABADOMATE, התמונה מכאן
15
עיצוב: ACABADOMATE, התמונה מכאן
19
עיצוב: loox, צילום: Adrià Goula Sardà, התמונה מכאן