שטיחים בעיצוב הבית / רוית רוד

מלבישת הבתים רוית רוד משתפת מנסיונה לגבי שילוב שטיחים בעיצוב: "השטיח הוא בעל ערך אסתטי גבוה שלרוב משליך על כל החלל העיצובי בו הוא מונח. שטיח נכון ומתאים יכול להעצים חלל ולחבר את כל מרכיביו יחדיו, בעוד ושטיח שאינו מתאים יכול לשנות לרעה את ניראות החלל. בנוסף, לשטיח יש ערך פונקציונאלי, כאשר הוא מרכך את צעדינו ואף דואג לשמור על חום כפות הרגליים בחורף. בחדרי ילדים השטיח הוא פריט בעל ערך רב, שכן ילדים מחפשים להיות במקומות רכים ומזמינים ולרוב נמצא אותם משחקים על שטיח ובגיל מאוחר יותר אף מכינים עליו שיעורי בית.
גילגוליו של השטיח מתחילים עוד במאה ה-11 בהודו, כאשר הוא שימש בעיקר בארמונות ובבתי משפט מלכותיים. מאז עבר השטיח התפתחויות ושינויים רבים, ובימינו השטיח נחשב לפריט עיצובי לא פחות מהספה.

עיצוב: רוית רוד, צילום: אורית אלפסי

סוגי שטיחים

סוגי השטיחים הקיימים היום הם רבים ושונים. בבואנו לבחור שטיח לחלל עלינו להתייחס ראשית לסגנון העיצובי שלו יחד עם הסגנון העיצובי של החלל אותו אנחנו מעוניינים להלביש באמצעותו.
שטיחי קילים – שטיחים באריגת יד שטוחה ללא פלומת צמר. הקילים מופיעים בדוגמאות גיאומטריות בצבעים בהירים ועד לצבעים כהים מאוד.  המראה של השטיחים הללו מאוד צבעוני, עז ושמח והם מתאימים לקישוט כל חלל.
שטיחי חבל – שטיחי החבל עשויים מחומרים כגון קש, צמר וכותנה. נוכחותו של שטיח החבל יוצרת אווירה כפרית וחמימה והם מתאימים לכל סגנון עיצובי.

עיצוב: רוית רוד, צילום מאיה חבקין

שטיחי כותנה – הכותנה קלה לניקוי והיא מתאימה לאנשים שיש להם אלרגיה לחומרים סינתטיים המצויים בבדים. דקיקותם של שטיחי הכותנה מוסיפה יופי לבית, והם מתאימים למזג האוויר החם השורר בארץ במשך רוב חודשי השנה.

צילום_עידן_גור
עיצוב: רוית רוד, צילום: עידן גור

שטיחים קלאסיים – עימם נימנים הזיגלר, הפרסי, האפגני והאוזבקי. הם על זמניים ואינם טרנד חולף בעולם העיצוב.
שטיחים מודרניים – עימם נמנים הגיאומטרי, שאגי, טלאים, וינטג' ועור. לכל תקופה השטיחים המודרניים המתאימים לה והם משתנים אחת לכמה שנים.  סגנון העצוב הסקנדינבי המבוקש כיום הביא איתו ייצור של שטיחים גיאומטריים מסוגים שונים.

צילום_עידן_גור_(6)
עיצוב: רוית רוד, צילום: עידן גור

מתי נבחר שטיח עגול ומתי שטיח מלבני/מרובע

שטיחים עגולים מתאימים בעיקר ליצירת פינות בחלל, מתחת לרהיטים עגולים כמו שולחן אוכל עגול, בחללי כניסה רחבי ידיים, בחללים סגורים ריבועיים וכפריט עיצובי משלים ולאו דווקא כשטיח העיקרי. יחד עם זאת בחדרי ילדים בצורת T הפוכה הם משתלבים היטב בחלק הרחב של החדר.

צילום_אורית_אלפסי_(3)
עיצוב: רוית רוד, צילום: אורית אלפסי
צילום_עידן_גור_(8)
עיצוב: רוית רוד, צילום: עידן גור

שטיחים מלבניים מתאימים בחלל הסלון שלרוב מעוצב בצורה מלבנית או ריבועית, מתחת לרהיטים ריבועיים כשולחן האוכל, בחללים צרים כגון מסדרונות וחדרי ילדים קטנים נשתמש בשטיחי ראנר שהם מלבנים צרים וארוכים.

צילום_עידן_גור_(2)
עיצוב: רוית רוד, צילום: עידן גור
צילום_אורית_אלפסי_(2)
עיצוב: רוית רוד, צילום: אורית אלפסי

המידה הנכונה של השטיח

עד לא מזמן השטיחים היו מכסים במדויק את השטח הריק שבין הרהיטים בחלל. היום אנו רואים יותר ויותר כי השטיחים גדלים ויוצאים מגבולות הגזרה של הרהיטים ונכנסים תחתיהם. כך למשל, השטיחונים שהיה מקובל להניח בחדר השינה משני צידי המיטה ולמרגלותיה, התחלפו בשטיח אחד גדול הנכנס מתחת למיטה ויוצא מצדדיה.

צילום_עידן_גור_(3)
עיצוב: רוית רוד, צילום: עידן גור

כך גם לגבי חלל הסלון. אם בעבר היה נהוג שהשטיח מגיע עד כמעט רגלי הרהיטים, כיום הוא נכנס מתחתם ומכסה שטח רב יותר של החלל, והסיבה לכך פשוטה – שטיח קטן מדי עלול להקטין את החלל בעוד ושטיח גדול משטח הרהיטים מייצר אשליה של מרחב וגודל גם בחללים קטנים.

צילום_אורית_ארנון
עיצוב: רוית רוד, צילום: אורית ארנון

שטיח נכון ומתאים בגודלו מלביש את החלל, מאגד את כל הרהיטים הקיימים בו, מעניק אווירה וחמימות ומהווה פריט עיצובי לכל דבר. השקיעו מחשבה בבחירת השטיח. רוב החנויות יתנו לכם להתנסות יום-יומיים עם השטיח שבחרתם. תתנסו, תחושו ותקבלו את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם".
עוד על רוית רוד תוכלו לקרוא כאן>>