אדריכלות באיסלנד – יש דבר כזה?

מדור פרסומי – בשיתוף החברה הגאוגרפית

לא משנה אם אתם מטיילים באיסלנד באופן עצמאי או כחלק מטיול מאורגן לאיסלנד – סביר להניח שעיניכם לא פסחו על האדריכלות המיוחדת של המדינה הצפונית. אם נתקלתם בבתים עטויי שכבת דשא או מבני ברזל ייחודיים ותהיתם כיצד הם משתלבים בהיסטוריה האדריכלית של איסלנד? הנה הסבר מרתק לכמה מחומרי הגלם המיוחדים שעיצבו את דמותה הארכיטקטונית של אחת המדינות היפות בעולם. 

אדריכלות באיסלנד, יש דבר כזה
תמונה: PEXELS

קווים לדמותה של האדריכלות המקומית
האדריכלות האיסלנדית מושפעת מאוד משכנותיה הסקנדינביות. עם תנאי מזג אוויר דומים והיעדר כמעט מוחלט של עצים באזור, האדריכלים המקומיים נאלצו לגלות יצירתיות ולהשתמש בחומרי גלם שונים מאלו שנהגו חבריהם ביתר ערי אירופה – וזה לא תמיד היה פשוט. באותם זמנים, עץ היה נחשב לחומר הגלם העיקרי ברחבי אירופה. הוא מעניק בידוד, הוא זמין בשפע בד"כ  ובהיעדרו, נעשה שימוש בחומרי גלם מקוריים להפליא. הארכיטקטורה המקומית נחשבת לאקלקטית למדי ומאופיינת בקולאז' יפהפה המורכב מהשפעות עיצוביות שונות שהחלו להיות מוגדרות רק בשנים האחרונות. גם אם כיום ביקור בעיר הבירה ריקיאוויק יפגיש אתכם בעיקר עם גורדי שחקים מודרניים, הנה כמה מחומרי הגלם העיקריים שעיצבו את ארץ הקרח והאש לפני כמה מאות שנים.

בתי "דשא"
עד למאה ה-20, בתים עטויי שכבת דשא עבה היוו את סגנון העיצוב השולט באיסלנד. למעשה, מדובר בבתי עץ בבסיסם שכוסו בשכבות דשא עבות. כאמור, באיסלנד אין הרבה עץ ולכן במטרה לבודד את הבתים, עשו שימוש בדשא. עד היום נשמרו כמה בתי דשא ברחבי המדינה, המשמשים בעיקר למטרות היסטוריות-תרבותיות-תיירותיות.

בתי אבן
באמצע המאה ה-18, החלה ממשלת דנמרק ליישם פיתוח תעשייתי חדשני בחברה האיסלנדית – שימוש באבן למטרות בנייה. מיום בו יושמה ההמצאה ה'חדשנית', איסלנד החלה להתמלא במבני אבן, ששימשו בתחילה בעיקר עבור מבנים רשמיים כמו – בית העירייה בריקיאוויק. 

בתי ברזל
בשנות ה-60 של המאה העשרים, נכנס למערך חומרי הגלם חומר חדש שהחל תהליך מבורך עבור העם האיסלנדי: הברזל. את הברזל ייבאו לאיסלנד סוחרים בריטיים, שסחרו בו ובחומרי גלם נוספים. היישום היה מידי. אם עד לאותה תקופה הברזל נחשב לחומר גלם המשמש בעיקר למטרות תעשייתיות (בניית מחסנים, סככות או אסמים), אדריכליה של איסלנד הטמיעו את הברזל גם במבנים פרטיים. החומר הוכח כמתאים למזג האוויר האיסלנדי ואומץ בכל לב במדינה כולה. את פלטות הברזל המשמימות עיצבו בצורה גלית, מה שהפך אותן לאידיאליות למזג האוויר המקומי ותרם ליכולת של הגג להתגבר על גשם ושלג, אך גם הפך את הברזל התעשייתי לאסתטי הרבה יותר.
הברזל שימש לעיצוב בניינים, כנסיות, בתים מפוארים וגם בתים קטנים וסולידיים. הוא נצבע במגוון צבעים שתרמו לעיצוב היפה ונשזר גם במסגרות החלונות או בפיתוחי קישוט מעוצבים. עד היום, אם תבקרו ברחובותיה העתיקים של איסלנד, תוכלו לראות שהברזל עדיין מקשט את המבנים השונים באינספור צבעים ובכל רחבי המדינה.