בשנים האחרונות פריטי וינטג' מוצאים את מקומם ברבים מהפרוייקטים החדשים. ההתרפקות הנוסטלגית על העבר, ביחד עם רצון לעיצוב ייחודי שיוצא החוצה מההיצע הטרנדי שפושט על חנויות העיצוב בארץ, מביא אותנו לחפש אחר הפריטים שיעניקו טאץ' קצת אחר ובתקציב נוח.
ביקשנו מהמעצבת ליאת עברון לחלוק איתנו את השקפתה לגבי שילוב פריטי וינטג' בפרוייקטים שלה וגם לחלוק עמנו טיפים בנושא.
ליאת עברון משתפת: "אם יצא לכם לדפדף בעבודות שלי, בטח שמתם לב שאני אוהבת להשתמש בפריטי וינטג'. ההגדרה הזו מתייחסת לפריטים ישנים, ומכוונת לרמוז שערכם עולה עם השנים. בעיצוב פנים מדובר לרוב בפריטי ריהוט, בגופי תאורה או באקססוריז (מראות, שלטים, חפצי נוי), שגילם נע בין 30 ל-70 שנה.

DSC_2795[1]
סלון הבית הפרטי שלי. הכסאות האדומים הגיעו מביתו של סבי ז"ל. הכיסאות היו בצבע בז', וכילדים היה אסור לשבת עליהם מחשש שנלכלך. גם השולחן העגול הגיע משם, ורק קיצרתי את רגליו כדי שיהיה נמוך יותר. צילום: אילן נחום

אז למה בעצם להשתמש בפריטי וינטג'?

יש הרבה סיבות מבחינתי. הסיבה הראשונה היא הגיוון והסגנון האישי. ההיצע בחנויות מאוד מושפע מטרנדים ואופנות, ונצמד לקו הספציפי שנחשב לדבר הנכון כרגע. יש ימים בהם תוכלו לעבור בכל חנויות הרהיטים ברחוב הלח"י למשל, ולצאת עם תסכול עז: המוצרים דומים אחד לשני. אפילו מאוד.
כמעט כולם היום שואבים השראה מאותם מקומות, עובדים עם אותם חומרים, מייצרים רהיטים בסגנון האופנתי לרגע זה, באותה סקאלת גוונים. נכון, זה הטרנד. אבל אם מתחשק לכם משהו קצת שונה, חד-פעמי, שמשקף את האופי שלכם – קשה מאוד למצוא את הפריטים בחנויות הרגילות. למען האמת, אם אתם רוצים להתקדם למשהו חדש – זה הזמן ללכת אחורה.

DSC_9420[1]
המנורה היתה מעל התקציב שהלקוחות תכננו להוציא, אבל היא שבתה את ליבנו בחנות של יוסי קמחי בשוק הפשפשים, והיא תוספת נפלאה לחלל. צילום: אילן נחום

הסיבה השנייה היא, שפריטי הוינטג' מביאים איתם את הסיפורים שלהם. לכל פריט וינטג' יש היסטוריה, והבית שלנו מורכב מכל הסיפורים שאספנו במשך החיים. הדר, הבן שלי, יודע לספר שהכסאות האדומים, השולחן העגול והפטיפון שנמצאים בבית שלנו, היו של סבא יהודה ז"ל. אבא שלו מנגן לו תקליטים שנקנו לפני 40 שנה והושמעו לו כשהיה גם הוא ילד.

DSC_2849[1]
צילום: אילן נחום
בבית שלי יש גם מזנון סלון שהפכתי לרהיט כיור במקלחת. המוכר בשוק הפשפשים סיפר לי על הדודה שלו, שהביאה את הרהיט איתה כשעלתה לארץ, וכמה זמן לקח לו לשכנע אותה למכור.

2
 צילום: אילן נחום

אם תרצו לקנות אהילי וינטג' אצל חלק מהמוכרים בוולפסון, תצטרכו לעבוד קשה כדי לשחרר מהם את הפריטים הנדירים. הם כל כך קשורים אליהם, שחלקם סרבו למכור אותם פעם אחרי פעם.

DSC_2708[1]
רהיט הכיור בביתי הפרטי היה פעם מזנון של דודה של סוחר בשוק הפשפשים. הוא הכריח אותי לקנות את כל הסט – מזנון גדול, בינוני וקטן. אהבתי אותו כל כך שקניתי את כל השלושה. המנורות הן גם וינטג', והפרידה מהן היתה ממש קשה לבעל החנות. האזנתי בסבלנות לסיפור על איך הביא אותן מאיטליה כשהיה צעיר. צילום: אילן נחום

ITAY_BENIT_(12)[1]
כורסת וינטג' משופצת שהיתה מרופטת וכיום היא פנינה. כיאה לרהיטי שנות ה-60, היא נוחה מאוד לישיבה. צילום: איתי בנית
בהיותנו מדינה חדשה יחסית שהורכבה ממהגרים, אין לנו כאן תרבות של ענתיקות ממש, שהיו שייכות למשפחה מאות בשנים. תוכניות טלוויזיה בריטיות, למשל,  תמיד יתנו לכם את התחושה שכל אחד מהם ירש מסבתא רב-רבא שלו מזנון ויקטוריאני, אגרטל פורצלן ששווה הון או ציור שמן בן 250 שנה. אנחנו לעומת זאת מדינה של עולים, הרוב הגיעו עם מעט חפצים ומעט כסף, והצטופפו בדירות קטנטנות. הוינטג' הוא הענתיקות שלנו, הוא הקשר להיסטוריה.
מצד שני, פריטי וינטג' הם לא באמת ענתיקות, ויש בזה יתרון. עם ענתיקות לא מתעסקים – שומרים על המראה המקורי, משמרים אותן בזהירות ומתוך כבוד. עם  פריטי הוינטג' ניתן להשתולל – ניתן להחליף את הייעוד שלהם, לצבוע מחדש ולרפד באופן נועז, אם רק נרצה.
יתרון נוסף שיש לריהוט מסוג זה הוא גודלו – בשנות ה-60 וה-70 עשו רהיטים קטנים יותר מאשר היום, בקו מהודק שידע להיות נאה ונוח. כיוון שהרבה מעבודת הסטודיו שלי נוגעת בדירות תל-אביביות ישנות שעוברות שיפוץ ותכנון מחדש – המידות הקטנות של הפריטים הולמות אותן, והם גם קורצים קריצה קטנה כלפי העבר של מי שחי בדירות האלו פעם.

_MG_0036[1]
במטבח הזה הרכבנו דלתות תריסים עתיקות כחלק מארונות המטבח. הנגר (נדב שליט) עבד קשה לנקות ולחדש את התריסים מבלי לפגוע במראה שלהם. מאחוריהם יש מטבח מודרני לחלוטין. גם הכסאות הם וינטג'. צילום: איתי בנית

איך מתחילים?

קניית וינטג' מתחילה בהגדרת הפריטים שנרצה לשלב בבית (נניח, שתי כורסאות, גופי תאורה או חפצי נוי). אחר כך מתחילים לחפש. אני מתחילה את החיפוש ברשת – באתרים של סוחרים שמעניינים אותי, ביד 2 ובמרקט-פלייס של פייסבוק. אם אני מחפשת פריט שניתן לשלוח בעלות סבירה  – אז גם כל העולם פתוח בפניכם: EBAY, אטסי והרבה סוחרים קטנים בכל העולם.

ILAN_NACHUM_(1)[1]
הכורסא הכתומה היא חלק מזוג והן הגיעו מאמריקה ובנות יותר מ-100 שנה. עבודת השיפוץ התמקדה בשימור שלהן עם ריפוד באותו גוון בדיוק, פשוט חדש. הן מביאות ניחוח אחר – עגול יותר, נמוך יותר, מעוטר יותר, ניחוח של זמנים אחרים. צילום: אילן נחום
אחרי שלב הגדרת החיפוש יוצאים לשוטט בשווקים (יפו, חיפה) ובחנויות של ספקים בתחום. לא מצאתם את שאהבה נפשכם? שימו הודעה בקבוצות הרלוונטיות מה אתם מחפשים ואולי תתגלה התשובה בהמשך.  כאשר מחפשים, צריך להסתכל על הפריטים בעין אוהבת, ובדימיונכם להפשיט אותו משכבות של אבק והזנחה ולראות את היופי והייחוד שהוא יביא לבית.
כדי לעשות את זה, אני ממליצה להתבונן בלוחות השראה בתחום שיכולים לעזור מאד בלהבין מה היה השימוש המקורי של הפריט וכך לראות את הפוטנציאל שגלום בו, שיהפוך מברווזון מכוער לברבור. בהמשך כדאי לשים לב לפרטים הקטנים שמייחדים את הפריט- רגליים מעוצבות, גילופי עץ, ידיות מעוגלות – כל אלה ישפיעו על ייחודיות הרהיט בהמשך. כדאי לחשוב על השיפוץ הנדרש, על השינויים שתכניסו בו – מבד מודרני לכורסה ישנה, חיווט מחדש למנורה ייחודית, או בכלל שינוי ייעוד – הפיכת כוננית לארון כיור.

_MG_0185[1]
אפשר להתאים את הוינטג' למידות. כאן, בין קיר לבין ארון חדש בנגרות מוצבת כוננית וינטג'. בחרנו את הכוננית אצל יניב פשפשים והוא התאים אותה למידות המדוייקות. צילום: איתי בנית
_MG_0155[1]
וינטג' לא חייב להיות פרטי ריהוט. שלט שנרכש בשוק הפשפשים נתן את הטאצ' המדויק למטבח הזה. צילום: איתי בנית

חלק מהלקוחות מגיעים אליי טרם קניית הוינטג' ואז אני מתלווה אליהם לשיטוטים, וחלק מגיעים בתחילת שיפוץ עם רהיט שירשו או שקנו, ובמקרה כזה אני מוצאת לו מקום של כבוד. זה השלב לזהות את הפוטנציאל הגלום בפריט המיושן – כיוון שאני מאמינה שעיצוב בנוי מסך כל חלקיו, הרי שלכל פריט יש השפעה על המקום בו הוא נמצא. אני בוחרת את הצבע המתאים, או הריפוד הנכון לפריט כדי שישלים את הפסיפס. זה משחק מענג של מינונים, איזון חומרים וצבעים והקשבה ללקוחות".
ולסיום, כמה ספקים שליאת עברון ממליצה להכיר ולעקוב אחריהם:
יניב פשפשים ן   Fibers  ן   וינטג'ולי  ן  סיפור כיסוי  ן  וינטג'מאניה  

כל התמונות בכתבה לקוחות מתוך פרוייקטים של ליאת עברון
עוד על ליאת עברון
תוכלו לקרוא כאן>>

לקישור לאינסטגרם שלנו>>
לקישור לאינסטגרם שלנו>>

 

2 תגובות

  1. גליה

    הי ליאת, נהניתי מכתבתך. אשמח לשמוע כיצד ולאיזה אתרים מחו"ל באינטרנט את נכנסת כדי לרכוש פריטי וינטג'? תודה

    • ליאת עברון

      הי גליה, הכי נוח להתחיל ב etsy או ב ebay. כל אחד מהם מאגד תחתיו אלפי חנויות וינטאג פרטיות קטנות.
      שווה לחלק לפי הפריט שאת מחפשת, אפשרות משלוח לישראל ושנתון