הסיבית הירוקה / נתי להט

לפני 15 שנים הקים נתי להט את נגריית הבוטיק ירוק עבודות בעץ שעובדת בשיתוף עם אדריכלים ומעצבים מובילים, ומשלבת בין טכנולוגיה לעיצוב. לנגרייה יש העדפה ברורה לעבודה עם סיבית ירוקה, תקן P3 ומעלה כחומר גלם חזק, עמיד ואיכותי אשר תהליך הייצור שלו הוא ירוק. ביקשנו מנתי שישתף אותנו איך התחיל הרומן שלו עם הסיבית הירוקה ולמה בארץ יש כל כך הרבה חוסר הבנה לגבי חומר הגלם הזה.

www.pnim.co.il

נתי להט: בתחילת דרכי כנגר, עבדתי כמו כל הנגרים בישראל עם סנדוויץ'. זהו החומר הגוף הנפוץ ביותר בתעשיית הנגרות בארץ. יום אחד, ספק שלי הביא לי פלטה של סיבית ואמר לי לנסות להחליף אותה בסנדוויץ'. אמרתי לו שיעזוב אותי ושאני מעדיף לעבוד כמו כולם. הוא שלח לי כמה פלטות של סיבית ואמר לי לעשות ניסויים. התחלתי לנסות לחתוך ולעבוד עם הסיבית ופתאום גיליתי שזה חומר שעולה בכל הפרמטרים על סנדוויץ'. התחלתי לחקור את הנושא וגיליתי שבכל העולם עובדים עם סיבית כחומר גוף, ובכלל לא עם סנדוויץ'. הסנדוויץ' הוא חומר המורכב מלוחות עץ דקים, מודבקים בשכבות בכיוונים ניצבים. החסרונות שלו: זהו חומר "עובד", מגיע מסין, אין תקן, הדבקים שנמצאים בתוכו פולטים רעלים אפילו שנים לאחר הייצור שלו, וניתן לומר שזה חומר עתיק שכבר נפלט מהתעשייה בכל העולם. 

www.pnim.co.il
עיצוב: לבנת כה מרין, צילום: עודד סמדר, נגרות: ירוק עבודות בעץ

 

סיבית בישראל

בישראל עדיין משתמשים בסנדוויץ' ולא בסיבית: אפשר לומר שזה נעוץ בעובדה שבשנות ה-80 הייתה חברה בשם "לבוד" שייצרה סיבית וסנדוויץ'. על הסנדוויץ' היא הרוויחה יותר, ובנוסף לכך, הסיבית לא הייתה באיכות הגבוהה שאנחנו מכירים כיום. באותן שנים עבדו עם סוקל תחתון (ארגז עץ שסוחב את הארון) שבנוי מסנדוויץ'. אותו סוקל פוגש מים ברצפה בעת ניקיון. חברת "לבוד" הצליחה להחדיר לתודעה הישראלית, שהעובדה הזו מוכיחה שסנדווץ' עמיד יותר למים מסיבית. עד היום אני פוגש מעצבים ולקוחות שאומרים לי שהם מעדיפים סנדוויץ' מאחר והוא עמיד יותר למים.
בהקשר הזה חשוב לציין שבנגרות, פרט לאזור אחד במטבח ובחדרי רחצה, בכלל אין עניין של מים. כיום אנו בונים ארונות על גבי רגלי מתכת או פלסטיק ואין מפגש עם הרצפה ועם מים. בנוסף, סיבית בתקן P3 עמידה בפני רטיבות ולחות אפילו יותר סנדוויץ'.

www.pnim.co.il
עיצוב: גילה וינטר, צילום: ליאור טייטלר, נגרות: ירוק עבודות בעץ

סיבית בעולם

לאחר שחקרתי את הנושא ונסעתי לאין ספור תערוכות נגרות ובנייה באירופה, גיליתי שבעולם עובדים רק עם סיבית. הוזמנתי למפעלי ענק באירופה שמייצרים מאות מטבחים ביום ונדהמתי לגלות שכולם בנויים מסיבית וגם גיליתי שעם התפתחות הטכנולוגיה, החלו לייצר סיבית ברמה גבוהה מאוד. 

www.pnim.co.il
עיצוב: דקלה גלזר, צילום: קרין רבנה, נגרות: ירוק עבודות בעץ

יתרונות הסיבית

סיבית היא בעצם לוח יצוק משבבי עץ ודבקים כבושים בלחץ. מהמחקר שלי והניסויים שעשיתי בנגרייה שלי, לסיבית יתרונות ברורים: 1. אחידות החומר.
2.
התנגדות לכפיפה.
3. קאליברציה – אחידות עובי החומר לכל אורך הפלט.
4. אחיזת בורג מצוינת
5. משקל קל
6. החומר היחיד בתעשייה שלא מושפע משינוי טמפרטורה ולחות.

בנוסף, נושא הַקַּיָּמוּת הוא משהו שאנו מאמינים בו, ובהתאם לכך תהליך הייצור של סיבית הוא ירוק. כאשר אני מסתכל על תהליכים שמתרחשים כיום בתעשייה ועל העתיד, בעוד דור או שניים, לא יהיו יותר עצים בתעשיית הנגרות, והכל יהיה בנוי מסיבית ממוחזרת.  

www.pnim.co.il
עיצוב: מיכל וולפסון, צילום: איתי בנית, נגרות: ירוק עבודות בעץ
www.pnim.co.il
עיצוב: מיכל וולפסון, צילום: איתי בנית, נגרות: ירוק עבודות בעץ

סיבית בפרויקטים שלנו

אפשר לומר ש-99% מהפרויקטים שלנו הם עם חומר גוף סיבית בתקן P3 ולא סנדוויץ'. העבודה שלנו מדויקת ונשארת איתנה גם אחרי שנים. המטרה שלי היא לא לחזור לתת שירות ברגע שסיימתי את הפרויקט, והחומר הזה הוכיח את עצמו אין ספור פעמים. יש לי המון סיפורי הצלחה, על לקוחות שאני פוגש גם אחרי 10 שנים והנגרות בבית שלהם עדיין נראית מיליון דולר, כמו ביום שסיימנו את ההתקנה.
אני ממליץ לעבוד עם חברה שעומדת בתקינה גבוהה של הסיבית, תקן P3 ומעלה. תקינה גבוהה מבטיחה לנו את איכות החומר הן מבחינת חוזק והן מבחינת דבקים שלא פולטים רעלים שמזיקים לנו. בנוסף, סיבית בתקן P3 ומעלה תבטיח עמידות טובה יותר לרטיבות.

www.pnim.co.il
עיצוב: יעל גיטלמן, צילום: גדי יוסף, נגרות: ירוק עבודות בעץ

בשנים האחרונות אני עובד עם EGGER, חברת ענק שעומדת בתקינה הגבוהה ביותר בתהליך הייצור שלה. היתרון המובהק שיש ל-EGGER על פני מתחרות היא העובדה שזוהי חברה שמייצרת בעצמה קנטים תואמים אחד לאחד לחומר הגוף, כך שאנחנו מקבלים תוצאה מושלמת במובן העיצובי. החברה מספקת לנו היום קנטים במגוון עיצובים, קנט שמדמה בירץ' למשל, קנט שמדמה משטח דק וכדומה.

www.pnim.co.il
עיצוב: מיכל מלצר, צילום: גלי פלג, נגרות: ירוק עבודות בעץ

לצאת מהקופסה

לעניות דעתי, לישראלים יש רתיעה משינויים. וגם אין מספיק השכלה בתחום הנגרות, ולכן ככל שתהיה חשיפה יותר לטכנולוגיות מתחדשות, כך תגדל הפתיחות בתחום.
כדי להתגבר על השמרנות הזו אני מעביר לקהל של מעצבים ואדריכלים סדנאות חומרים לנגרות. הידע שאני מעביר להם תמיד מפתיע וחדש להם, אבל הם מאוד פתוחים ללמוד. בנוסף, אני מתחיל עכשיו סדרה של סדנאות לנגרים והשאיפה שלי היא ששוק הנגרות בישראל יעבוד רק עם סיבית. בשלב הבא, השאיפה שלי תהיה להעביר גם סדנאות דומות ללקוחות פרטיים שבונים או משפצים ולחשוף אותם לחומר הזה שאני כל כך מאמין באיכויות שלו.  

נגרות: ירוק עבודות בעץ
לאינסטגרם של ירוק עבודות בעץ>>
לטיקטוק של ירוק עבודות בעץ>>
לעמוד הפייסבוק של ירוק עבודות בעץ>>
לקהילת המעצבים והמעצבות>>
עוד על ירוק עבודות בעץ>>