כך תשדרגו את המטבח שלכם צעד אחרי צעד

מדור פרסומי – בשיתוף חברת טאצ'ווד מטבחים כפריים

"אולי זה רק משבר קטן וזה חולף, אולי פשוט אני נהייתי קצת עייף.." אריק איינשטיין.
כמה פעמים חשבנו לעצמנו שמדובר בתקופה מורכבת שתעבור מעצמה, שאולי חוסר החשק הוא זמני שאולי מצב הרוח ישתפר לבד… אך משום מה, אף על פי שהזמן עובר, אנחנו לא מצליחים להתניע מחדש?
לפעמים מצב הרוח קשור למשבר גדול שדורש תהליך החלמה ממושך, אבל לפעמים כל מה שאנחנו צריכים כדי להרגיש טוב יותר הוא פרויקט חדש שיכניס רוח רעננה במפרשים העייפים.

ואם כבר פרויקט חדש ואם זאת תקופה שאנחנו נמצאים בבית כל כך הרבה זמן – מדוע שלא נתחיל את השינוי בבית או יותר נכון בלב של הבית – המטבח?
אצל רבים מאתנו המטבח הוא המקום שבו אנחנו פותחים את הבוקר עם קפה ממריץ, פוגשים אותו בצוהריים עם ארוחה חמה וחוזרים אליו שוב לסלט של הערב. ומכיוון שבמטבח אנחנו מעבירים את עיקר הזמן שלנו הוא גם המקום שבו בדרך כלל מתרחשים הרגעים הסוערים יותר ומרבית הרגעים הקסומים.

אדריכלות: לודמיר אדריכלים, צילום: אלעד שריג

משפצים את המטבח בצעדים קטנים

אנשים רבים נרתעים משיפוץ או משדרוג המטבח משום שהם משוכנעים (ובצדק) שמדובר במשימה מורכבת במיוחד, אבל אם מתייחסים אל שיפוץ המטבח כאל פרויקט גדול שאפשר לעשות בצעדים קטנים, אז המשימה הופכת להרבה יותר פשוטה.

הצעד הראשון הוא התכנון והוא מתחיל בחשיבה על כל הפעולות שמתבצעות במטבח החל בארוחות שאתם נוהגים לאכול במטבח, דרך הרגלי האירוח שלכם ועד לפעילויות יוצאות הדופן. למשל, אצל משפחות רבות הילדים אוהבים להכין שיעורים דווקא במטבח.
יכול מאוד להיות שבתקופת הקורונה שולחן האוכל או האי במטבח הפכו גם לסוג של משרד ביתי קטן. גם אם מדובר בפתרון זמני, מדוע שלא תנצלו את ההזדמנות להפוך את הפתרון הזה לנוח יותר?
בשלב התכנון מומלץ גם לחשוב מי נמצא יותר זמן במטבח ומהם הצרכים האישיים שלו: מקומות אחסון, מכשירים חשמליים שנלווים לבישול, משטחי עבודה וכדומה.

אדריכלות: שירלי דן, צילום: אלעד שריג

הצעד השני הוא התקציב – צעד מעט קשה לעיכול, אבל חשוב מאוד שתחליטו בדיוק כמה כסף אתם רוצים ויכולים להשקיע בשיפוץ או בשדרוג המטבח. לסכום הסופי חשוב להוסיף מרווח ביטחון במקרה של הוצאות שלא חשבתם עליהן. למשל, החלפת כל הצנרת כי הצנרת המקורית כבר חלודה מאוד.

הצעד השלישי הוא ההחלטה על סגנון העיצוב. גם כאן חשוב שתזכרו שאין שחור או לבן – אם אחד מבני הזוג אוהב את סגנון העיצוב הכפרי ואילו בן הזוג האחר אוהב את סגנון העיצוב המודרני – אין צורך לצאת במלחמת סכינים. העיצוב הכפרי מודרני הוא אחד העיצובים המעניינים ביותר שיש.
מדובר בסגנון עיצוב שמצד אחד מכניס את החום של הכפריות ומהצד האחר הוא נקי ומינימליסטי יותר בהשוואה לסגנון העיצוב הכפרי המסורתי ה"כבד".

אדריכלות ועיצוב פנים: עינב גלילי, צילום: סטודיו עודד סמדר

לאחר שהחלטתם על סגנון העיצוב הגיע הזמן להחליט על החומר המרכזי. אנחנו בטאצ'ווד (משוחדים כמובן) ממליצים על עבודה עם עץ אלון צרפתי. עבורנו העץ הטבעי הוא הדרך הטובה ביותר להתחבר אל הטבע וחיבור אל הטבע תמיד מכניס רוגע ושלווה לתוך הבית.
לעץ המלא יש סוג של יופי שאי אפשר לחקות והיופי הזה הולך ומשתבח עם השנים. נכון, העץ הטבעי הוא יקר יותר בהשוואה לחומרים אחרים, אך מצד שני חומר גלם באיכות יחזיק מעמד שנים רבות ויחסוך תיקונים או את הצורך בהחלפה של כל החזיתות בעוד מספר שנים.

עיצוב פנים: ליאל דניר, צילום: אלעד שריג
עיצוב פנים: ליאל דניר, צילום: אלעד שריג

לכל סוג עץ טבעי יש מראה ייחודי ואופי אחר

אם בחרתם לשלב עץ טבעי במטבח שלכם חשוב להקדיש רגע של מחשבה לסוג העץ עצמו. אם למשל אתם חולמים על מטבח עדין שנעים לשתות בו ספל תה ולנגוס בפרוסת פאי בזמן שאתם קוראים את הספר החדש של גרוסמן – העץ שלכם הוא עץ מלא שצבוע בגווני פסטל שקטים. גוונים שנעים בין לבן לבין קרם והדוגמה העדינה של העץ יכניסו רומנטיקה למטבח שלכם.
אם דווקא דמיינתם מטבח חם יותר שבו תוגש מנה של נתח בשר צלוי לצד כוס יין אדום משובח – עץ אלון אירופאי בעל הגוונים היפים יעניק למטבח שלכם כפריות מעוררת תיאבון. לעץ האלון ישנה טקסטורה מעניינת המאפשרת הגעה לגימור מושלם. בכול מקום שבו הוא מיושם, עץ האלון מכניס תחושה של עושר ויזואלי. לעץ האלון יש נטייה לקבל עומק עם השנים. לכן, ככל שהזמן עובר – כך הוא נראה טוב יותר בדיוק כמו היין האדום שמשתבח עם השנים.
ואם החלטתם ללכת על מטבח אוורירי וקליל קרוב לוודאי שתאהבו את המראה של עץ פופלר צבוע אטום, כאן ניתן לבחור כל גוון של צבע.

דנה לוטן, צילום: אלעד שריג

מלבד זאת יש עוד מגוון רחב מאוד של סוגי עץ טבעי שתוכלו ליישם במטבח שלכם, כמו למשל עץ המייפל, הדובדבן או אגוז אמריקאי.. לכל סוג עץ יש אופי משלו שמתאים לסגנון עיצוב אחר ולכולם יש תכונה חשובה אחת – חיבור לשורשים, חיבור למקום החם והאוהב שמעניק לנו נחמה גם בתקופות מורכבות יותר.
בין שתבחרו בשיפוץ המטבח ובין שתחליטו ללכת על כל שינוי אחר, אנחנו בטאצ'ווד רוצים להרים אתכם כוס יין וירטואלית ולאחל לכם שינוי נעים… ולחיי ימים רגועים יותר.