שריתה ורון פלד, הם בעלי הסטודיו ECHO DESIGN והם עוסקים בתכנון ועיצוב של בתי מגורים, דירות, עסקים ומתחמי תיירות ומושפעים בעבודותיהם מהחוכמה שעומדת ביסודות תורת הפנג שואי. מתוך כך ביקשנו מהם לשתף אותנו בתפיסתם לגבי יצירת תחושת האיזון ההרמונית בבית באמצעות התכנון ושילובי הצבעים והחומרים.

www.pnim.co.il

שריתה ורון פלד: שנינו למדנו לפני הרבה שנים את תורת הפנג שואי שמשפיעה מאוד על תפיסת תכנון המרחב, ועל האופן והמידתיות שאנחנו משלבים צבעים וחומרים בפרויקטים שלנו. כדי לתכנן בית מאוזן והרמוני חשוב להשתמש בחומרים שמזינים זה את זה, ובתורת הפנג שואי קיימים שני מעגלים: הראשון הוא מעגל הזנה, במסגרתו החומרים מדגישים זה את זה, ובמקביל אליו יש את מעגל ההרס שדוגל באיזון בין החומרים.

עיצוב ואדריכלות: סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל, www.pnim.co.il

עיצוב ואדריכלות: סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל, www.pnim.co.il

חמשת היסודות

כל המעצבים (גם אלה שלא עובדים על פי תורת הפנג שואי) משתמשים הלכה למעשה בחמשת היסודות:
1. מתכת – ברזל, פליז, נירוסטה וכל אלמנט בנראות מתכתית
2. מים – אלמנטים מזכוכית או פריטים בצבע לבן, כמו וילון שמשדר רכות ונוזליות.
3. עץ – על מיניו השונים, ובתוך כך היסוד הזה כולל את כל הגוונים הירוקים
4. אש – כל אלמנט משונן, בצורת חץ או חרוט, ובתוך כך גם סקלת הגוונים האדומים.
5. אדמה – מוצרי האבן למיניהם כמו טיח מינרלי ובריקים.
כדי להגיע לרמת האיזונים המדויקת אנחנו נדרשים לשלב בין החומרים. כך למשל, אם נתכנן בית שיש בו הרבה אלמנטים עציים, נקרר אותו בעזרת מתכת. לזה מתווסף גם השימוש במעגל הצבעים שעובד על פי אותה פילוסופיה: אם האדום שולט בחלל נאזן אותו עם גוונים ירוקים, כנ"ל לגבי איזון של צהוב באמצעות סגול וכדומה.

עיצוב ואדריכלות: סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל, www.pnim.co.il

אינטואיציה

אלמנט נוסף שמאפיין את העבודה שלנו היא האינטואיציה. שנינו עובדים בצורה מאוד אינטואיטיבית. תכנון חלל מתחלק לשני נדבכים עיקריים: הראשון הוא הטכני-תכנוני שנשען על ה-MIND ובמסגרתו אנחנו גורמים לדברים לעבוד נכון (כמו תכנון נכון של החללים והמעברים, למשל). החלק השני הוא היצירתי והוא תמיד אינטואיטיבי, אנחנו משתמשים בחושים שלנו ולא תמיד יש לנו הסבר לוגי למה שאנחנו עושים. דבר אחד בטוח – תמיד נשאף לייצר סביבת מגורים חווייתית שמורכבת מחללים דינמיים, מלאי אופי וחיות.

עיצוב ואדריכלות: סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל, www.pnim.co.il

בית הרמוני

בית נעים והרמוני צריך לכלול מספר מאפיינים: ראשית, הוא צריך להיות מתוכנן כך שתהיה בו תאורה טבעית לאורך כל שעות היום. המפתח לכך הוא תכנון החללים בכיוונים הנכונים. כך למשל, באזורים חמים לא נתכנן פתחים לכיוון מערב ובאופן הזה הבית יהיה מואר, אך לא חם מידי. הרציונל הוא לעבוד עם אור חוזר ולא עם אור ישיר.
תכנון התאורה צריך לאפשר לבית להשתנות – כשהבית רוצה להיות רגוע ומכונס התאורה הרכה מאפשרת לו להפוך לכזה, וכשהוא רוצה להיכנס למצב עבודה (כשכולם מבשלים יחד, לדוגמה) ניתן להגביר את עוצמת ההארה.
בית נעים הוא כזה שיהיה נאמן לסגנון החיים של דייריו ויאפשר להם את החופש המירבי להתנהל בו בצורה האופטימלית לאורחות חייהם. כך למשל, אצל אנשים מבולגנים נתכנן בית עם המון חללי אחסון כך שהם יוכלו להסתיר את הבלגן בכל רגע נתון.
בית נעים והרמוני הוא כזה שמתקיים בו האיזון הנכון בין קירות לפתחים – בית שמחבר בין החוץ לפנים באופן כמעט בלתי אמצעי, ומאפשר מבטים נעימים ופתוחים לגינה ולאזורים הפרטיים.
בבית הרמוני שילוב חומרים הוא מאוזן. היחס בו אף פעם לא יהיה 90% של חומר אחד. בית לבן עם נגיעות עץ הוא בית לא הרמוני מבחינתנו. בעיצובים שלנו שום חומר לא יעבור את 25 אחוזי הנוכחות ואנחנו משתמשים במינימום של ארבעה יסודות במקביל. ככל שיש עושר חומרי, כך הבית נתפס כיותר מזמין ונעים.

עיצוב ואדריכלות: סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל, www.pnim.co.il

עיצוב ואדריכלות: סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל, www.pnim.co.il

לייצר איזון

בית לא מאוזן הוא כזה שבני המשפחה מרגישים בו כאורחים, בית שנראה קצת כמו מוזיאון. אחת הסיבות לתחושה הזאת היא איזון לא נכון של חומרים וצבעים. כך למשל, בית בגוונים של אפור ולבן הוא בין לא מאוזן מבחינתנו, אבל במידה וישולבו בו אביזרים ופרטי אומנות וטקסטיל ניתן יהיה להגדיר אותו כנעים – איזון של המראה הקר ייצר בו תחושה נעימה. גם אם הפריטים הללו יהיו באותם גוונים – הם עדיין יצליחו לייצר רבדים נוספים שיעניקו תחושה של בית פחות מוקפד.
הדגשה של קירות מסוימים על ידי טפטים או טיח מינרלי ייצרו גם הם את האיזונים. אפילו אם נבחר בגוונים עדינים, הם תמיד ייצרו תחושה הרמונית בחלל.
חיפויים הם פתרון נהדר נוסף. כל חיפוי שתבחרו – בין אם אבן, בריקים, אריחי בטון או משטחי עץ – יחמם את החלל. גם כאן צריך לשמור על עקרון האיזונים ולהקפיד על תמהיל של לא יותר מ-25% שימוש בחומר מסוים בחלל אחד.

עיצוב ואדריכלות: סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל, www.pnim.co.il

צבע

מאחר ויש היום מנעד של לפחות 1500 צבעים, יש כל כך הרבה אופציות לייצר כל ריינג' שרוצים. אם נרצה לדוגמה בית אינטנסיבי בסגנון מקסיקני, נעבוד עם צבעים חזקים, במידה ואנחנו שואפים לתכנן בית אקלקטי נבחר בטונים יותר medium range ונכלול גם גוונים של אפור שיורידו וימתנו מעט את הבוהק. בבית סקנדינבי נעבוד עם גוונים פסטליים. כל אחת מהדוגמאות הללו רק מחדדת את העובדה שניתן לייצר עולם שלם כמעט אך ורק על ידי שימוש נכון בצבעים.
דרך נוספת ליצור אווירה נעימה ורגועה במרחב היא על ידי איזון בין החומר המרכזי בחלל לבין צבע הקירות. כך למשל, במידה והריצוף הוא מחומרים קרים (כמו בטון מוחלק למשל) את הקירות נצבע בגוונים שיעניקו את אותה אווירה חמימה. בתוך כך, אנחנו לעולם לא נצבע קירות בלבן.

עיצוב ואדריכלות: סטודיו ECHO DESIGN, צילום: מאור מויאל, www.pnim.co.il

בחירות

נתחיל ונאמר שאין מושג כזה של 'בחירות נכונות' וזה מחזיר אותנו לעניין האינטואיציה. הבחירה תהיה נכונה עבורנו כשאנחנו נרגיש שהיא נעימה לנו. יחד עם הלקוחות אנחנו מרגישים מה כל שילוב מייצר, איזו הרגשה וחוויה הוא מייצר עבורם. האיזון אצלנו בא לידי ביטוי בשימוש במנעד רחב מאוד של צבעים וחומרים, כזה שהלקוחות לא ירגישו שהוא 'יותר מדי'.
כשניגשים לתכנן, את בחירת החומרים יש לבצע פריסה אחרי שאספנו פיזית את כל הדוגמיות. זאת הדרך לעצב בית הרמוני שבו כל האלמנטים בו עובדים באמת זה עם זה. אנחנו ממליצים בחום להימנע מעצלנות ולא לוותר על השלב הזה – לצעוד את כל הדרך, להתאמץ ולראות איך כל הדברים עובדים יחד.

עיצוב ואדריכלות: סטודיו ECHO DESIGN
צילום: מאור מויאל
לאתר של סטודיו ECHO DESIGN >>
לעמוד הפייסבוק של סטודיו ECHO DESIGN >>
לחשבון האינסטגרם של סטודיו ECHO DESIGN >>