תכנון ועיצוב בתי נופש

אחד החלומות הנפוצים של האדריכלים ומעצבי הפנים שראיינו במגזין, הוא לתכנן בתי נופש ובתי מלון.יש קסום בתחושת החופש הבלתי מחייבת שיש בפרוייקטים כאלה, והיא פותחת דלת לאפשרויות שלא קיימות בתכנון בתי מגורים. ליהודית שניידר, בעלת משרד לאדריכלות ועיצוב, יש נסיון רב בסוג זה של תכנון. יהודית מתגוררת בצפון (בעבר התגוררה בתל אביב), ובמשרדה היא מתמחה בתכנון מן היסוד של פרוייקטים יוקרתיים וייחודיים, בעיקר וילות פרטיות, מלונות בוטיק ווילות אירוח. ביקשנו מיהודית שתספר לנו מה מייחד את תהליך התכנון של בתי נופש.

www.pnim.co.il
צילום: אילן סימן טוב

יהודית שניידר: אני מתגוררת בצפון, ומטבע הדברים השקט והנוף כאן מושכים את היזמים להשקיע בווילות אירוח ובתי נופש. אני אוהבת מאוד את התחום הזה של התכנון והעיצוב כי הוא מאפשר לי עיצוב עצמאי יותר, טוטאלי, לעתים אף מוגזם ופרוע.
בבואי לתכנן יחידות נופש הרצון שלי הוא להעניק למתארחים חוויה שונה מהחוויה היומיומית של בית מגורים אופייני. תכנון כזה מאפשר לי להביא לידי ביטוי את הדמיון שלי ואת היכולת שלי לתת לחלל הרבה יותר ביטויים. להעניק את תחושת החופש דרך התכנון, העיצוב והחומר.

www.pnim.co.il
צילום: שי אפשטיין

בית נופש בדרך כלל מיועד לארח נופשים ישראליים, אשר לרוב מגיעים אל הצפון מן המרכז. במקרים בהם מדובר בווילות גדולות, הן אמורות לאכלס קבוצות של משפחות או קבוצת של חברים, ואז הרעיון הוא לייצר עבורם חללים חווייתיים של שהייה משותפת עם הרבה פסיליטיס במרחב המשותף.
לעומת זאת, אם מדובר בצימר בודד, אז החשיבה שלי היא לייצר פינוק שהוא זוגי – עיצוב שמייצר מעטפת של שקט, אינטימיות והתנתקות.

www.pnim.co.il
צילום: שי אפשטיין

אחד השלבים הראשוניים בתהליך עיצובי כזה הוא ההתייחסות למיקום הגיאוגרפי, לדבר עם החוץ. זה הדגש החשוב ביותר. אם הוא לא קיים, אני אצור אותו באמצעות תכנון ועיצוב חכמים כמו צמחייה פנימית, פטיו עם תאורה טבעית, בריכה שקועה בחצר ועוד. אני מאמינה שהטבע הוא המשאב החשוב ביותר עבור הנופשים, אשר יוצאים מהסביבה האורבנית והיומיומית שלהם לטובת נופש מרגיע, ואני מאמינה גם שהטבע תורם חלק נכבד ביצירת הרוגע הזה. 

www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר

הנוף תמיד מרגש אותי והדמיון וההשראה שאני סופגת ממנו מתחילים לעוף. זו חוייה וזו זכות לתכנן במקומות שבהם הנוף כל כך נוכח. כמי שחיה ונושמת את הצפון, אני יודעת (גם כשאני מבצעת פרוייקטים במרכז), כמה חשיבות יש לחוץ וכמה הוא משפיע על הזרימה והאווירה בחלל. לכן תכנון החוץ תמיד צריך להיות מוקפד עם דגש על כל פרט, ובהתאמה מוחלטת לשפה האדריכלית של הפרוייקט כולו. 

www.pnim.co.il
צילום: שי אפשטיין

ישנם מספר הבדלים עיקריים בין תכנון בית נופש לבית פרטי. כך למשל, בווילת אירוח המיועדת לאירוח גדול אתכנן חלל ציבורי עצום מימדים לעומת בית פרטי. בסלון של וילה כזו אבצע בחירות של שפע מקומות ישיבה שיהיו קלים לניקוי ותחזוקה. גם בפינת האוכל חשוב שיהיו כמה שיותר מקומות ישיבה נוחים וקלים לניוד.
נושא נוסף שבו יש הבדל מהותי בין בית מגורים לבית נופש הוא נושא האחסון – בבית נופש אין צורך באחסון רב בכל החללים כמו זה הנדרש בבית מגורים. הפרקטיות מפנה את דרכה לטובת עיצוב חוויתי, עוטף ומחבק באווירת שפע. 

www.pnim.co.il
צילום: שי אפשטיין

את חדרי הרחצה אני מתכננת כמה שיותר גדולים ומרשימים. אלו חדרים שמרחיבים את הדעת, מרגשים, נותנים תחושה של פינוק ושמחה. בחדרי השינה אבצע בחירות של בדים מרגיעים, ריפודים נעימים, וילונות שחושפים את הנוף, צבעים מרגיעים, ואת החדר אתכנן כמובן גדול ומרווח.

www.pnim.co.il
צילום: יהודית שניידר
www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר

אל הנופש מגיעים כל שכבות הגיל, כך שאני מספקת מענה של פעילות פנאי לכולם: טרמפולינות, אזור פנאי לפעוטות, שולחנות סנוקר, בר מפנק, סאונה, בריכה וכדומה. חשוב לי שהנופשים ייהנו מחוויה מלאה. בין אם זה מיקום הווילה, הפנייה מהחלון אל הנוף, הנוחות המירבית.

www.pnim.co.il
צילום: שי אפשטיין

חשוב לי לעצב באופן לא טריוויאלי, אלא כזה שביומיום הלקוח לא היה מעיז להכניס לביתו הפרטי. כך למשל, בגבעת יואב בחרתי בסגנון ים תיכוני, שם בחרתי באבן טבעית לא מלוטשת מיוון, אותה בחרתי לחוץ ולפנים. מה שמייצר הרבה וואו לשוהים בה. לצד האבן בחרתי להשאיר חומרים טבעים נוספים שיוצרים אווירה. 

www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר

כשאני מתכננת בתים פרטיים החשיבה היא לאורך זמן. אני מחפשת משהו שלא יימאס, משהו על-זמני שיתאים לאורך שנים, גם כאשר הדינמיקה המשפחתית תשתנה. לעומת זאת, בתכנון בית נופש הכל מקבל תפנית של כאן ועכשיו, עם בחירות שמייצרות עיצוב לא שגרתי ומסקרן בהתאם לקונספט, למיקום הגאוגרפי ולקהל היעד.

תכנון ועיצוב: יהודית שניידר
לאתר של יהודית שניידר>>
לדף הפייסבוק של יהודית>>
לחשבון האינסטגרם של יהודית>>