לתת ליין את המקום הראוי לו 

מדור פרסומי – בשיתוף יקב טפרברג

חדר היין הגיע גם לישראל והוא סמל סטטוס שמייצג פאר ויוקרה כבר מעצם קיומו. עם זאת, לא די בכך שחדר היין יציג לראווה את בקבוקי היין באופן אסתטי וייחודי, אלא שעליו להיות גם שימושי ונוח. עליו לשמר את היינות אופן המיטבי כדי שיתיישנו בצורה האופטימלית. בנוסף, הוא צריך להיות מקום שבו אספן יין ואורחיו ייהנו לשהות, לשתות, ולהשתאות מיופיו של החדר.

תמונה: pexels

חדר או מרתף?

לרוב כשחושבים על חדר יין המחשבה הראשונה שעולה באופן די אינטואיטיבי היא שמדובר במרתף יינות. הסיבה לכך היא שמרתף הוא המיקום המיטבי לאחסון ושמירה על יין בזכות קרירות המקום, מיעוט התאורה, היעדר רעש ורעד, וכמובן הלחות. אם אין ברשותכם מרתף, עדיין ניתן ליצור חדר יינות גם בחדר רגיל שאינו מרתף. עם זאת חשוב לנסות לשמר כמה שיותר מאותם תנאים שצוינו כאן על מנת להבטיח שאיכות היין תישמר, ושהוא אכן יתיישן באופן המיטבי. חדר בעל חשיפה גבוהה לרעשים, תזוזות, אור, חום ויובש יצטרך לעבור אטימה יסודית לפני שיהיה ניתן להשתמש בו כחדר יין.

האור בקצה מרתף היין

תאורת חדר היין מאוד חשובה, שכן אור חזק וישיר יכול להשפיע על ההרכב הכימי של היין ולהזיק לו. זו אחת הסיבות העיקריות שחדרי יין לרוב ממוקמים במרתפים חשוכים, בהם הגישה לאור שמש היא מצומצמת. במידה ויש בחדר היין שלכם חלונות, רצוי לכסותם כדי למנוע כניסת אור מיותרת. על מנת שעדיין יהיה ניתן להתנועע בחופשיות בחדר, רצוי כן להתקין נורות בעלות תאורה מתונה, עמומה וצהבהבה. חלק מהיופי של חדר היין הוא באפלוליות שלו, שיוצרת מעטה מסתורין ומייחדת את החדר משאר חדרי הבית. לכן רצוי להשקיע זמן בבחירת התאורה הנכונה לחדר ובבחירת מיקום גופי התאורה.

אקלים מתאים ליישון מדהים

האקלים השורר בחדר משפיע ישירות על היישון של היין. לכן, חדרי יינות זקוקים לבקרת אקלים ייעודית, שתבטיח את שימור התנאים המיטביים עבור היין. על תנאי האקלים להיות קבועים ורציפים ולכן חשוב לבחור מערכת יעילה ששומרת על הטמפרטורה של החדר בין 12-16 מעלות, תוך שמירה על צמצום התנודות במידת האפשר. כמו כן, על הלחות בחדר להיות ברמה של 50-70 אחוזים וזאת על מנת שאיכות פקקי השעם לא תיפגע.

לאחסן נכון ובהגיון

אל לנו לשכוח שכל מטרת חדר היין הינה אחסון יין. לפיכך, יש להשקיע מחשבה רבה בתכנון המידוף והאחסון של החדר באופן שיבטיח את יעילות האחסון. לרוב, אחסון היין בחדרי יין נעשה באמצעות מדפים, שהותאמו אישית בהתאם לגדלי הבקבוקים ולסידור הרצוי שלהם במרחב. בין אם מדובר במדפים או בכוורת, חשוב לא להזניח את חומרי הגלם מהם תאי האחסון עשויים, על מנת שאלו יהיו מותאמים לתנאי הלחות והטמפרטורה הייחודיים של החדר. חשוב להימנע משימוש בעצים בעלי סבילות נמוכה ללחות, כמו האורן למשל, שעלול להתעוות ואף להתפוצץ בתנאי אקלים שכאלו.