שמרית משען אברמוביץ

כשהאדריכלית ומעצבת הפנים שמרית משען אברמוביץ מקבלת פרויקט חדש היא מתייחסת אליו כמו לשאלה מתמטית שצריכה פתרון טוב. שמרית היא גם האדריכלית של הבתים שהיא מתכננת והיא גם מעצבת אותם עד לרמת בחירת השטיח והווילונות – עובדה שעוזרת לה לראות את התמונה המלאה במשך כל התהליך ובכך למנף את הפרויקטים שלה. 

www.pnim.co.il
צילום: לילך אוזן

קצת עלי

במשך ילדותי גדלתי בקרית שמונה, בת יחידה להורי, עם הרבה דודנים שעבורי הם כמו אחים ודודותי היו לי כאמהות. גם היום הקשר שלי עם המשפחה המורחבת הוא הדוק. אני גם מתכננת את הבתים של כולם ועובדה זו גורמת לי להרגיש חיונית ודומיננטית בהקשר המשפחתי וגם המקצועי.
כיום אני גרה עם בן זוגי בכפר סבא ומגדלת 3 ילדים מקסימים: נעמי בת 10, תמר בת 7, דן בן 3.
כשהייתי צעירה רקדתי בלהקות מקצועיות, וכיום פעם בשבוע, כשאני רוצה קצת חופש עם עצמי אני מצטרפת ל-MOVEMENT שזה ריקוד בחושך בסשן מוסיקה מהפנט. העלטה הכבדה מייצרת שקט פנימי, משאירה אותנו רק עם עצמנו, ללא שיפוטיות וללא בושה, מאפשרת להתחבר בצורה מוחלטת לביטים ולקצב ומוציאה מתוכי הבעה חדשה שמלווה אותי גם הרבה אחרי הסשן הזה. בעצם זו הפעם הראשונה בחיי שאני מבינה מהי מדיטציה, כזו שבאה דווקא מתוך תנועה.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

הלימודים

למדתי לתואר ראשון באומנות ותואר נוסף באדריכלות במשך 5 שנים באוניברסיטת תל אביב – לימודים מאתגרים ותחרותיים מאוד בתוך סביבה שבה כולם מוכשרים, ודברים שבאו לי באופן קל וטבעי בסביבה הקודמת היו זקוקים למאמץ וחיזוק עם הרבה לילות לבנים. הגעתי למקום שבו נאספו מקבץ מצומצם של 60 אנשים מוכשרים לא פחות ממני, וזה הביא אותי לקצה גבול היכולת שלי לאורך תקופת הלימודים הן מבחינה מחשבתית והן מבחינה פרקטית. 

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

ההתחלה

כבר בימי לימודי התחלתי לעבוד במשרדים מובילים שלמדתי מהם המון. החל מתכנון ועד לייצור סט תכניות עבודה ברמה מאוד גבוהה. התמקצעתי על מנת לחוות תכנון בתים ברמה גבוהה עם פרטים מורכבים ועשירים.
באחד הימים הראיתי לבן דודה שלי את אחד התכנונים שלי והוא התאהב בו מייד. כשרכש שטח הוא ידע שהוא הולך לבנות את הבית שתכננתי, כמובן אחרי שהותאם לצרכיו. זה היה הבית הראשון שלי כעצמאית, הביא לי הרבה מזל ופתח לי את הדרך – עד היום הבית הזה עומד במבחן הזמן ונחשב לאחד הבתים היפים שלי.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

ייחוד 

כשאני מקבלת פרויקט חדש אני מתייחסת אליו כמו לשאלה מתמטית שצריכה פתרון טוב אשר מקיים את צרכי בעליו, אין חללים מיותרים, אין מעברים מבוזבזים, יש סירקולציה טובה, ישנם המון פתרונות אחסון.
העובדה שאני משמשת בשתי מגבעות בפרוייקטים שלי – אני גם האדריכלית של הבתים שלי, מתכננת אותם, מעבירה אותם היתרים בוועדות ומפיקה להם תכניות עבודה. ואילו במגבעת השניה אני מעצבת את הבתים ומגיעה איתם עד לרמת  השטיח והווילונות – גורמת לי לטייל על שני החלקים הללו ועוזרת לי לראות את התמונה המלאה ולמנף את הבתים שלי גבוה.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל
www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

סגנון

אני לא יכולה להיצמד לסגנון אחד ואין סגנון שמגדיר אותי. אני אוהבת יפה באשר הוא – וליפה יש הרבה פנים. בכל פרוייקט האתגר שלי הוא להבין את רצון הלקוח ולתכנן את הבית שהכי ישקף אותו – בין אם הוא מודרני ובין אם הוא כפרי – שהם שני קצוות שאני אוהבת לערבב יחד לכדי שלמות.
לפני הכל אני אדם פתוח וסקרן, עבורי אנשים ומפגשים הן הזדמנויות לביטוי והתפתחות אישית. אני כל הזמן סקרנית לדעת מה המפגש הבא טומן בחובו ואיזה רעיון עיצובי יצוץ במוחי לאורו. אני כל הזמן במצב של למידה, גדילה והתפתחות אישית ומשליכה את כל אלו על תחום העיסוק שלי שאני מאוד אוהבת.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

צבע

משיטוט מהיר באתר שלי אפשר לראות שיש לי חיבור עשיר לצבע ואני מג'נגלת בו די בקלות, למי שאוהב וזורם כמובן. יחד עם זאת בשנים האחרונות מסקרנת אותי יותר הגישה של חוסר צבע. כשהצבע הוא לא שותף במשחק ולא גונב את ההצגה המיידית אנו נחשפים לרבדים עמוקים יותר של החומר כגון טקסטורה, מגע, צל ואור. ככל שמסירים רעשים שבולטים לעין יוצרים פרוייקט שקט שהאיכויות שלו הן מורכבות ועמוקות יותר.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

אנשים

כל הבתים בגדול יהיו בעלי צרכים דומים – סביב הארבעה חדרים, ממ"ד, סלון ומטבח מרווחים, כן פינת אוכל, לא פינת אוכל. כן או לא שירותי אורחים וכהנה וכהנה. האנשים הם המעניינים בכל פרוייקט. הם מביאים איתם את האלמנט שמייחד רק אותם וגורם לכל בית להיות מתאים רק בעבורם למרות כל רשימת הצרכים הדומה. כל בית טומן בחובו בסופו של דבר את הקוד הגנטי של בעליו – הכי כיף לזהות את הקוד הזה ולפצח אותו לכדי פרוייקט שמשקף בצורה מלאה את בעליו, ורק את בעליו.
אני גאה לומר שרוב לקוחותי הפכו לחברים שלי. יש לי בתים מארחים כמעט בכל קיבוץ או מושב בצפון. לקוחות עבר שלי מרגישים חופשי להתקשר אלי לכל שטות, ואילו רק כדי לשמר את הקשר.

www.pnim.co.il
צילום: רן ארדה

השראה

בגילי אני כבר לא מעריצה אף אחד, למעט אל פצ'ינו שרשימת השמורים שלי באינסטגרם מלאה בתמונות שלו. יש לי משימה עם עצמי לאסוף תמונות נדירות שלו שעדיין חסרות לי. בכל פעם שאני מוצאת תמונה כזו אני מדלגת דילוג קטן.
יש בי הערכה מאוד גדולה לאנשים שבמאמץ ונחישות הגיעו להישגים מרשימים. יש בי את הרצון להיות כזו. אני תמיד מרגישה הילדה מקרית שמונה שרוצה לשחק אותה בגדול בתחום שלי. אני חותרת לשם – כנראה שכל החיים אחתור לשם. כל המדיה החברתית מלאה מתמונות של עיצובים ותכנונים אדריכליים שבקלות ניתן לשאוב מהם השראה.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

מרגש

זו שאלה שחשבתי עליה רבות והתשובה שלי הייתה בהתחלה שהכי התרגשתי כשפורסם הבית הראשון שלי במגזין אדריכלות, וכשקבלתי מועמדות לפרס ישראל עבור אחד מבתי השימור שעשיתי. ואז מחקתי הכל וחשבתי שיש במקצוע שלי הרבה רגעים מרגשים שנכנסים עמוק יותר ללב  – דווקא אלו הקטנים יותר, היומיומיים יותר, כמו הודעות שלקוחות שולחים לי על כמה הם אוהבים את הבתים שלהם, כשהכל מותקן בסוף ונאסף למארג יפהפה שיש לו הרבה כיווני מבט ומכל כיוןן הוא מעניין יותר – זה מרגש אותי ביותר.

www.pnim.co.il
צילום: שי אפשטיין

אם לא הייתי אדריכלית

אז כנראה שהייתי פונה לאהבה גדולה נוספת שלי – ריקוד וכריאוגרפיה. כאמור, כשהייתי צעירה  רקדתי המון בלהקות מקצועיות, ומאוד אהבתי את החיבור לתנועה של הגוף. היום אני רואה את הקשר ההדוק בתכנון מערך מבנה של ריקוד שמורכב ממספר אנשים ואת הצורות המבניות שאפשרי לייצר, לבין הקשר למבנה אדריכלי.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל
www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

פרוייקט החלומות

בשנים האחרונות אני מתכננת את משרדי חברת DHL . זהו פרוייקט שהחל מצורך בספריה ומסתיים בתכנון של שלוש קומות מלאות של משרדים על פני כ-4,000 מ"ר של תכנון אדריכלי מפורט ועיצוב משגע עד רמת הנגרות. זהו פרוייקט מאוד מורכב שמשלב הרבה בעלי מקצוע, יועצים ומפקחים. זה סדר גודל חדש בעבורי ואני מאמינה שזה כרטיס הכניסה שלי לעולם תכנון המשרדים שאני חפצה בו מאוד. במשרדים בניגוד לבתים פרטיים אפשר להשתגע מכל בחינה אפשרית הן תקציבית והן רעיונית. במשרדים אפשר להציע רעיונות אדריכליים שלא היו מתקבלים במיינסטרים הביתי. זה כר מאוד פורה עבורי ליצירה פורצת גבולות.  

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

לא מוותרת על

תאורה. מבחינתי גופי תאורה הם התכשיטים של הבית. הן גוף התאורה עצמו שלרוב יכול לגנוב את כל הפוקוס מהחלל,  ועד ההארה עצמה שמטיל הגוף בחלל על הקירות והריהוט. אני מאוהבת במשחקי הארה בבתים שלי. אני משתגעת מהיכולת של חלל להיראות בכל פעם אחרת בהתאם לתאורה שמדליקים באותו הרגע – תקרתית, קירית, מנורת סטנד. בכל פעם מתקבל מראה אחר באותו הבית בדיוק.

www.pnim.co.il
צילום: שי אפשטיין

חלומות לעתיד

לתכנן פרוייקטים גדולים כמו משרדי ענק.
לתכנן בית מלון יפיפה.
להשתתף בפרוייקט שימור מבנים מיוחד.
להשתתף בפרוייקט שקשור בתפאורה לסרט אנימציה משוגע.
להקים לתחיה את בית הקולנוע עמל הנטוש בכפר סבא הנמצא בסמוך לביתי. לעבות אותו ולהפוך אותו למרכז קהילתי. ובכלל, לעסוק בפרוייקטים שמיטיבים על כלל הקהילה.
לשלב דרכי יצירה ואומנות יחד עם האדריכלות כגון תנועה, ריקוד, קולנוע, גרפיקה וכל העולה על הדמיון.

www.pnim.co.il
צילום: שי אפשטיין

טיפ 

אשמח לחלוק טיפ אדריכלי שמשדרג מרחב כפלא. בתים בהם מהלך ההליכה יוצר מערכת סרקולטיבית, דהיינו אני לא צריכה לחזור על עקבותי כדי להגיע ממקום למקום אלא יכולה להשלים סיבוב מלא בו יש כמה דרכים להגיע ממקום למקום בבית. אלה הם בתים שיוצאים סופר מוצלחים. יש בהם המון פינות ומבטים מעניינים ואינטראקציות ומפגשים מעניינים בין חומרים, חוץ ופנים, זרימת אוויר טובה וכדומה. בתכנוני הבתים שלי אני תמיד שואפת לתכנון שכזה. לפעמים זה מתאפשר.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

דבר נוסף

אני רואה זכות באפשרות לשתף כאן את התודה הענקית שלי לכל בעלי המקצוע שעובדים איתי, סובלים את השטויות שלי, ומתאמצים באמת כדי להגיע למימוש החזון התכנוני שלי. העמל והמאמץ שלכם אינו ברור מאליו. 

אדריכלות ועיצוב פנים: שמרית משען
לאתר של שמרית>>
לעמוד הפייסבוק של שמרית>>
לאינסטגרם של שמרית>>
עוד על שמרית משען>>

תגובה אחת

  1. שירה גנני

    כיף לקרוא אותך שמרית! הפרויקטים שלך מאד יפים ומעניינים ומשקפים את האישיות שלך, כל אחד בדרכו. בהצלחה!!!