אמיר להב, הבעלים של חנות הוינטג' Fibers, החליט להפוך את האהבה למקצוע, ומאז הוא מלקט ממקומות שונים בעולם פריטי וינטג' יחודיים אשר אותם הוא משמר ומשחזר בעצמו, והוא מציע אותם ללקוחות שיודעים להעריך את הקסם המיוחד שיש בפריטים שהם דרישת שלום מהעבר ואין כמעט לאף אחד אחר.
קצת עליי
אני בן 48, נשוי לתמר ואב לשני בנים – גיא ועומרי. למדתי עיצוב תקשורת חזותית לפני 25 שנה ועסקתי בתחום העיצוב הגרפי כ-15 שנים, מתוכן 5 שנים כבעל משרד עיצוב בתל אביב ובשאר הזמן עבדתי בחברות הייטק. כיום אני מתגורר עם משפחתי בפתח תקוה.
מגיל צעיר עסקתי בציור כתחביב רציני, ובהמשך למדתי בתלמה ילין אמנות פלסטית. נכנסתי לתחום האספנות בגיל 16. זה התחיל בתקליטים והמשיך לגופי תאורה, משחקי אייטיז אלקטרוניים, רהיטי וינטאג׳ קטנים ועוד. אחרי שהשתחררתי מהצבא חייתי תקופה מסויימת בניו יורק ומשם באה ההשפעה הכי גדולה שלי על הטעם שרכשתי בוינטאג׳ ועל עיצוב החנות.
ההתחלה
במקום עבודתי האחרון הבנתי שאני לא רוצה לשבת כל יום מול מסך 9 שעות ביום ולהזיז פיקסלים. הייתי חייב שינוי. החלטתי בשנת 2012 לנסות לימודי רסטורציית רהיטים בזמני הפנוי. התאהבתי בתחום בתוך עשר דקות. למדתי 3 שנים בסדנא של רונן דור שהוא רסטורטור במוזיאון ישראל, ובמקביל למדתי גם רסטורציית גופי תאורה בשוק הפשפשים ביפו.
תוך שנה הקמתי חנות אינטרנטית בשם Fibers במקביל לעבודתי בהייטק, וכעבור שנה נוספת התפטרתי, הקמתי חנות ובית מלאכה בפתח תקוה ועסקתי רק בזה. תמר תמכה בי לאורך כל הדרך, בלעדיה זה לא היה קורה. במקביל, לקחתי כל מיני קורסי העשרה שעניינו אותי בתחומים שונים כמו: הום סטיילינג, ניהול חנות אינטרנטית, מבוא לאספנות והערכת אמנות.
בשנה השניה לעסק התחלתי לייבא שטיחים חדשים לחנות ומצאתי את עצמי מתעסק לא פחות במכירת שטיחים (מיוחדים, יש לציין) מאשר בעבודה על רהיטים ותאורה. החנות בפתח תקוה פעלה שנתיים וחצי ואז העברתי את העסק לקרית המלאכה בדרום תל אביב, שם אני נמצא עד היום.
Fibers
חלק קטן מהפריטים עבור Fibers אני רוכש בארץ מאספנים וממעצבים, אבל את רוב הפריטים אני מייבא מחו״ל, בעיקר במכולות. כשאני טס לחו״ל תמיד אבקר בשווקים הלא מתויירים, אלה שנמצאים בכל מיני חורים ומצריכים מספר שעות נהיגה מהמרכז. אני מלקט בפינצטה רק פריטים באמת ייחודיים וכאלה שקשה למצוא בחו״ל, ובטח שאינם בנמצא בארץ. יש לי חיבה מיוחדת לעץ טיק, עץ אגוז אמריקאי ולפליז. למיטב ידיעתי, התמהיל שקיים בחנות שלי לא קיים באף חנות אחרת בארץ. יש בחנות אזור לכל תחום: אזור של שעוני קיר, אזור של מנורות שולחן, אזור של שטיחים, אזור של צעצועי אספנות, אזור של כלי מטבח וכדומה.
הלקוחות
רוב המכירות שלי בחנות נעשות מול או בשיתוף מעצבות פנים ואדריכלים וחלק קטן יותר מול לקוחות פרטיים. אני מוכר לא מעט פריטים לחברות הייטק, מסעדות, ברים, קליניקות וגם לבתים ולדירות. אני אוהב את הקהל שלי. בדרך כלל אלו אנשים חמודים וחובבי עיצוב, כך שאני מתחבר אליהם בקלות. פלח האוכלוסיה שאוהב וינטאג׳ בארץ מאד מצומצם באופן יחסי לאירופה ולארה״ב.
שימור
בשונה מהרבה חנויות וינטאג׳ אחרות בישראל, אני בעצמי מטפל בפריטים ומקפיד לשמור על רמת גימור גבוהה, שימושיות ובטיחות. כל הפריטים שאני מוכר עברו טיפול כזה או אחר והשבחה כשצריך. אני לא אוהב להכניס שינויים ברהיטים, אלא שומר בשחזור שאני עושה על נאמנות למקור, עד כמה שניתן. מהסיבות הנ״ל החנות לא נחשבת חנות זולה, אך כשמכמתים את עלויות הייבוא, העבודה המושקעת בפריטים ואת השירות שאני נותן מבינים שהמחירים מאד הוגנים. בנוסף, אני מייבא אקססוריז ורהיטי רטרו חדשים, ומעצב ריהוט ותאורה.
אני אוהב לראות רהיטים חבוטים אחרי שטיפלתי בהם. השיקום שלהם עושה לי טוב והתוצאה בדרך כלל מאד מספקת עבורי. לעיתים אני עושה רסטורציה גם לפריטים של לקוחות ותמיד משמח אותי לראות את ההתרגשות שלהם כשהם מקבלים פריט אהוב פגוע שהצלתי והשבחתי עבורם. הנוסטלגיה היא חלק בלתי נפרד מהעיסוק שלי וגם אספקט הקיימות כמובן.
פעם-פעמיים בשנה מגיע אליי רהיט שמצריך תהליך שיקום מסובך שלא הזדמן לי להתנסות בו הרבה. אני יושב, חושב ומתכנן את התהליכים לפני שאני ניגש לעבודה. למדתי על בשרי שהתכנון מראש מאד חשוב, ולעיתים אף קריטי לפריטים מסויימים. גם לסדר תהליכי העבודה יש לפעמים חשיבות מאד גדולה.
פעם-פעמיים בשנה מגיע אליי רהיט שמצריך תהליך שיקום מסובך שלא הזדמן לי להתנסות בו הרבה. אני יושב, חושב ומתכנן את התהליכים לפני שאני ניגש לעבודה. למדתי על בשרי שהתכנון מראש מאד חשוב, ולעיתים אף קריטי לפריטים מסויימים. גם לסדר תהליכי העבודה יש לפעמים חשיבות מאד גדולה.
אקלקטיות
אנו חיים בתקופה בה מקובל ואף מומלץ לעצב את הבית באופן אקלקטי כדי לשמור על גיוון ועניין. רבים מפריטי הוינטאג׳ שאני מוכר הם קלאסיים במראה וישתלבו בקלות בבתים רבים. פריטי וינטאג׳ טובים נשענים על קלאסיקה ואינם מתיישנים או מאבדים רלוונטיות בניגוד לטרנדים חולפים. הוינטאג׳ תמיד יהיה רלוונטי.
לפריטי וינטאג׳ רבים יש אופי, נוסטלגיה וחמימות שלא קיימים בפריטים חדשים. יש גם המון פריטי וינטאג׳ לא מוצלחים, אבל כאלה לא ימצאו את מקומם בחנות שלי. חשוב לציין שאני לגמרי בעד שילוב פריטים חדשים בבית. ממש לא חושב שדירה צריכה להיות מורכבת מפריטי וינטאג׳ בלבד. אני הכי אוהב דירות ובתים בעיצוב אקלקטי.
ייחודיות
עיצוב הפנים בארץ הולך ומתפתח אבל עדיין טעון שיפור. כדאי למעצבת פנים טובה לפתח שפה משלה ולא להעתיק מקולגות או להתפתות לטרנדים חולפים. אני עובד מול מספר מעצבות מוכשרות כאלה שפיתחו עם השנים קו ייחודי שמזוהה איתן ואלה המעצבות שמצליחות יותר.
חלומות
אני כל הזמן מגלה ולומד דברים חדשים בענייני הרסטורציה של הרהיטים והתאורה, אין לזה סוף. בעוד חמש שנים אני מקווה שיהיה לי חלל גדול יותר, בו אוכל גם ללמד רסטורציה ולעצב רהיטים גדולים ומורכבים יותר.
מספר שנים לאחר שפתחתי את העסק התחלתי לעצב רהיטים וגופי תאורה במקביל לעיסוק ברפאות (רסטורציה). אני רוצה לפתח את העשייה הזו עוד ועוד, ולייצר סדרות שלמות של רהיטי רטרו מעניינים.
מפרגן
אני רוצה להחמיא ולפרגן למעצבת שרון פרקש שהתחילה לעסוק לפני שנתיים-שלוש בתחום עיצוב הפנים. אני רואה מהצד את המהירות בה היא מתפתחת כמעצבת ונהנה מאד מהתהליך ומהעבודה מולה. שרון מייצרת קו אקלקטי מאד אסתטי בעיצוב הבית בעשייה שלה ונזהרת מליפול לבורות של טרנדים. אציין גם המעצבת המנוסה ורד בונפיליולי שעושה פרוייקטים מקוריים ונהדרים של עיצוב פנים.