המותג הקסום והכי פרחוני ושמח במחוזותינו GINGER מתמחה במגוון פריטים משובבי נפש, בתחום הלייף-סטייל והלבשת הבית. כתב היד המזוהה של ג’ינג’ר מחבר פולקלור ומסורות טקסטיל עתיקות עם הכאן והעכשיו. האישה שעומדת מאחורי עיצוב הקולקציות הבלעדיות של המותג היא אורית קסטן, והיא משלבת את הידע הנרחב שלה בתחום הטקסטיל, עם כל ההשראה שהיא סופגת בנסיעותיה ברחבי העולם.
קצת עלי
אורית קסטן, מעצבת טקסטיל בוגרת שנקר, נשואה לגבי – טייס באל על. אמא לגיה – מעצבת גרפית, ארט דירקטורית בוגרת בצלאל, ורוני – מאמנת חדר כושר שיקומי בביה"ח תה"ש ומאמנת ספורט לילדים עם קושי. נולדתי בקיבוץ יוטבתה (הבת החמישית של הקיבוץ), ובהמשך עברנו למושב חגור. סבא שלי היה צייר ומהמקימים של קיבוץ איילת-השחר. אני נוטה לחשוב שלקיבוץ ולמושב יש הרבה השפעה על החריצות, ההתמדה והעקשנות שטבועים בי.
טקסטיל
מאז ומעולם ציירתי והייתי יצירתית, ובגלל שסבא שלי היה צייר, תמיד אמרו לי שאני דור ההמשך. בגיל הנעורים ציירתי על הקירות, על הבגדים שלי, לימדתי את עצמי לסרוג, גזרתי וחיברתי. נמשכתי במיוחד לכל דבר שהיה בו ניחוח של מלאכות יד. אחרי הצבא גרתי תקופה קצרה בלונדון ושם הלכתי לראות בית ספר לאופנה כי חשבתי שאולי זה כיוון שיתאים לי. כבר כשנכנסתי למבואה וראיתי את העבודות, הבנתי שזה הכיוון, וכשחזרתי לארץ נרשמתי ללימודי עיצוב טקסטיל בשנקר. ארבע שנות הלימודים היו שנים יצירתיות ומיוחדות, בהן נפתחתי לעולם, למדתי, נחשפתי, התפתחתי.
בשנקר התמחיתי בעיצוב סריגים. אהבתי מאוד את התלת-מימדיות שבסריגים, וכשסיימתי את שנקר עבדתי כמעצבת בסריגי "מאג". אלו היו שנים של ייצוא טקסטיל גדול מישראל ועיצבתי סריגים עבור לקוחות מכל העולם. תקופה מלמדת ומרתקת. בשנת 94 נסענו כמשפחה צעירה לארה"ב לשליחות ושם נפתחו לי העיניים אל העולם הגדול – ייבוא של עבודות יד יפהפיות מהמזרח, רשתות שהציגו קולקציות שלא הכרתי קודם. כשחזרנו, הצטרפתי לשיווק בכיתן. עד אז ראיתי את עצמי לגמרי כמעצבת, כשחזרנו הבנתי שאני צריכה ורוצה להבין בתחומים נוספים כמו שיווק, מה שלא דמיינתי שאעשה עד אז. עבדתי שבע שנים בכיתן, שבמהלכן עברתי מספר תפקידים ובתוכם מנהלת הרכש ומנהלת השיווק.
GINGER
ב-2002 הצטרפתי לשלמה סלומון ולמוטי בראון והקמנו חברה. שלמה היה סמנכ"ל שיווק ומסחר בכיתן והבוס שלי. מוטי היה בעברו מנכ"ל תשלובת כיתן ומנכ"ל תשלובת פולגת. אני כמובן חזרתי לעצב, אבל עם הרבה ידע מסחרי שרכשתי בכל השנים בכיתן.
היינו כולנו אנשי טקסטיל ותיקים ומקושרים, ובהתחלה עשינו בעיקר "פרייבט לייבל" לרשתות הגדולות בארץ (אנחנו עדיין עושים). בשלב מאוחר יותר חברת בנטון האיטלקית שעבדה עם שלמה עוד קודם, הציעה לנו לקחת בזיכיון את בנטון הום בישראל. החלטנו להקים חנויות כדי לשווק את בנטון, אבל אסור היה לקרוא להם בנטון ולכן קראנו להם ג'ינג'ר כמו השם של החברה שהקמנו.
החנות הראשונה
כשהחלטנו לפתוח חנויות כדי למכור בנטון הום, היה לנו ברור שרק מצעים ומגבות זה לא מספיק מעניין. החלטנו לעשות קולקציה של פריטים משלימים. מכיוון שעבדנו עם הרשתות בארץ ונסעתי הרבה למזרח, היו לי דוגמאות ורעיונות ששמרתי לעצמי כדי שיום אחד אוכל לעשות את מה שאני הכי רוצה. עבודות יד מסורתיות פולקלוריסטיות בעולם זאת אהבה גדולה שהלכה והתפתחה לאורך השנים, ובנסיעותיי הרבות בעולם לאורך השנים תמיד חיפשתי לראות, ללמוד ולהבין ולשמר את היכולות האלה בשילוב עם העיצובים שלי.
החנות הראשונה של המותג הוקמה בדיזנגוף סנטר. בעיצוב החנות שאבתי השראה מחנויות בחו"ל וכך בחרנו רצפה אדומה כמו בחניונים, ארוניות מ-OSB, מדפי מתכת של מחסנים וריהוט משומש של בתי מרקחת. הכל שולב ביחד ומשמש בסיס לשמחה הג'ינג'רית עד היום.
היצירה
הקולקציה מתחילה תמיד ממסע יצירתי פנימי שלי ומחשבה מה מדליק אותי. לפעמים הקולקציה נולדת מביקור שלי במדינה מיוחדת, לפעמים משהו שאספתי או ראיתי, מפזרת מסביבי על הרצפה חתיכות בדים, רקמות, דפים. עושה סקיצות וחושבת על הצבעוניות. אחרי שאני מבינה לגמרי מה אני רוצה, אני מגיעה עם הסקיצות למירב גיטלזון – המעצבת הגרפית המוכשרת שמלווה אותי כבר שנים ומבינה אותי ממש טוב. ביחד עם מירב מתחיל תהליך פינג פונג גרפי עד שעל המסך זה נראה לי נכון ויפה כמו שרציתי. בשלב הבא אני בונה את לוחות הצבעים עם קוביות פנטון ואני עובדת על ההרמוניות הצבעוניות בצורה מעמיקה. לאחר מכן אני עוברת לשטיחים, לכריות, לתיקים, לבגדים, לציורי היד על הכלים, דפוסים, רקמות, אריגות שונות. בשלב הבא אני שולחת לספקים שלנו את הסקיצות שמהן מכינים את הדוגמאות.
בדרך כלל אני נוסעת אל הספקים כדי לראות בעיניים את הדוגמאות, להרגיש, ואז גם מתקנת אם צריך. זה תהליך ארוך, אבל מאוד מעניין לפתח קולקציה ייחודית ורחבה, יחד עם כל המגבלות שיש לחברה מהסוג שלנו – המוצרים שלנו נעשים בעבודת יד, העיצובים מורכבים, הכמויות שלנו לא גדולות וכדומה.
מהרגע שאני מתחילה את הקולקציה ועד שהיא מגיעה לחנויות עוברים כשישה חודשים ואף יותר. כשהפריטים מגיעים לארץ בדרך כלל זו הפעם הראשונה שאני רואה אותם "בחיים" בצורתם המושלמת. אנחנו מייצרים במקומות כמו ויאטנם, סין, אבל בעיקר בהודו. הסיבה היא שבהודו עדיין יש ייצור מלאכות יד מסורתיות, ואפשר ליצור אצל ספק אחד מגוון גדול של מוצרים בכמויות קטנות.
ייחוד
ג'ינג'ר זה לגמרי כתב היד שלי וזה מה שמייחד אותנו. זאת לא קניינות. אני בעצם עושה את מה שאני אוהבת. העולם האסתטי הג'ינג'רי הופך את החנויות שלנו לחוויה אחרת ושונה בנוף הישראלי. אפילו האריזות שלנו ממשיכות את החוויה הג'ינג'רית כשיוצאים מהחנות וכך יש לנו שקיות מודפסות רב-פעמיות ויפות שאני מדי פעם משנה.
הקולקציות שאני יוצרת הן על זמניות, ומחברות פולקלור, מסורות טקסטיל עתיקות ועבודות יד מקצווי תבל עם הכאן והעכשיו. אני מודעת מאוד לטרנדים בגלל העובדה שאנחנו עושים "פרייבט לייבל" לרשתות אחרות, אבל הבחירה שלי בג'ינג'ר היא לא להיות מושפעת מהסביבה אלא רק מהנשמה.
צבע
צבע זה החיים מבחינתי. אני מחוברת לצבעוניות ברמה הכי עמוקה. משהו שנולדתי איתו ומוביל אותי כל החיים. הרמוניה טובה של צבעים וטקסטורות היא כמו מוסיקה יפה מבחינתי, כמו מנה מיוחדת ומוצלחת בטעמים. חוויה שהיא תוצאה של מקבץ נכון.
אקלקטיות
בתפיסה העיצובית שלי בכל בית אפשר להוסיף פריטים שהופכים למוקד העניין. גם בבית בעיצוב נקי ומודרני, תוספת של כריות ג'ינג'ריות תחמם ותאיר את החלל ותהווה תוספת משמעותית. לחילופין, בבית שיש בו הרבה פריטים צבעוניים תוספת של פריטים גינג'ריים תעניק הרמוניה ושמחה למראה הצבעוני.
אני מאמינה באקלקטיות ולא מאמינה ב"סטים". אוהבת בנייה הדרגתית של עיצוב, כתוספת לדברים קיימים. אני גם לא חושבת שצריך לקנות הכל מהתחלה – מסיבות אסתטיות וכלכליות. אני בעד בסיס טוב של ספה, כורסאות ואז להזיז, לשנות, להוסיף כריות/ מפה/שטיח כשמרגישים שצריך.
אתגרים
החלק המאתגר הכל תהליך הייצור שלנו הוא לעשות מגוון נרחב יחסית של מוצרים עם מספר מצומצם של ספקים, ושהספקים יעשו את העיצובים המורכבים שלי במחירים ריאליים ובלוחות זמנים הגיוניים. חשוב לנו לא לוותר, ולהמשיך לשרוד עם הקונספט הייחודי שלנו בתקופה הקשה שהתחילה בקורונה וממשיכה גם עכשיו.
הלקוחות שלנו
אני מגיעה מדי פעם לסדר את החנויות כמו שאני אוהבת. חשוב לי שמי שנכנס לחנות יכנס לחוויה חושית ויזכור את זה. ככה אני גם פוגשת את הלקוחות ושומעת תגובות נלהבות ומרגשות שמחזקות אותי. לא פעם אנשים מופתעים לשמוע שג'ינג'ר היא חברה ישראלית עם מעצבת ישראלית. הלקוחות שלנו כמובן משתפים אותנו בנראות של הבית שלהם ואנחנו עוזרים להם לחבר ולהתאים את הפריטים שלנו, או לייעץ ולהתאים במתנות.
הקהל שלנו מורכב מאנשים שאוהבים צבעוניות, אסתטיקה וייחודיות. הלקוחות החוזרים שלנו מבינים את הערך שאנחנו מביאים ומגיעים שוב ושוב, לפעמים אפילו כדי לעשות סיבוב בשביל מצב הרוח הטוב.
לאתר של ג'ינג'ר>>
לעמוד הפייסבוק של ג'ינג'ר>>
לחשבון האינסטגרם של ג'ינג'ר>>
עוד על ג'ינג'ר>>