מדור פרסומי בשיתןף אבן קיסר

עצרתם פעם לחשוב עד כמה מטבח הבית שלכם מהווה חלק חשוב בחיי היום יום שלכם? אם לא עשיתם זאת, נסו לחשוב היכן אתם מבלים את הזמן שלכם, בין אם כיחידים ובין אם כמשפחה. נסו לחשוב איזה חדר מהווה הלכה למעשה את הלב הפועם והמרכז השימושי של הבית שלכם. אם השקעתם במטבח שלכם כמו שצריך, אתם בוודאי יכולים גם להתייחס אליו כאל המרכז המעוצב והמושקע של הבית שלכם. כעת, נכיר קצת את הגלגול של המטבח, מימי קדם ועד ימינו, מבחינה עיצובית ושימושית גם יחד.

ראשית ימי המטבח

שנים רבות לפני שהכרנו מטבחים מעוצבים, חדישים ומודרניים שפזורים ברחבי דירות ובתי יוקרה בישראל,  המטבח העתיק נוצר ממש כאן. המטבחים הראשונים שמתועדים מבחינה היסטורית וארכיאולוגית מגיעים ממצרים וממסופוטמיה – האזור שבו אנחנו חיים כיום, במדינת ישראל והמזרח התיכון. המטבחים העתיקים הללו לא כללו אי למטבח או מערכת של בית חכם, אבל הבסיס יהיה מוכר לנו גם היום – חדרי לבנים או חימר, שה"רהיט" המרכזי בהם היה מדורה או אח, ששימש כתנור וכיריים גם יחד. הקונספט הזה, של חדר בבית המשמש לבישול, הגיע לאירופה ולמערב דרך האימפריה הרומית ששלטה באזור, מה שהיווה את השלב השני בהתפתחות המטבח המודרני.

מימי הביניים ועד העת החדשה המוקדמת

אחרי התפוררות האימפריה הרומית ותחילת ימי הביניים באירופה, השתנו גם המטבחים – הן בעיצוב ובסגנון והן בשימוש ובכלים. בתקופה זו החלו להיבנות התנורים הסגורים הראשונים, שהיו כמובן בשלב זה תנורים המבוססים על עץ. האש שהיו מבעירים בתוך התנור הייתה בוערת זמן רב, וכלי הבישול בהם היו משתמשים החלו להידמות יותר לכלים שאנחנו מכירים היום – סירים, מחבתות וכדומה. גם ברמה הקולינרית, המטבחים של ימי הביניים ובמיוחד של תקופת הרנסנס והעת החדשה המוקדמת, החלו להידמות יותר לאלה של ימינו. בשלב זה, מצרכים מסוימים כמו אורז, תבלינים ובשרים וירקות משומרים החלו להופיע גם במטבחים ביתיים ולשמש את האדם הממוצע – כפי שהם משמשים אותנו גם היום.

מה מאפיין את המטבח המודרני?

הקפיצה המשמעותית ביותר של המטבח הגיעה בעת המודרנית, מאמצע המאה ה-20 ועד ימינו. זה קרה עם הכניסה של רשת החשמל לבתים של כולנו, ומערכת הצנרת שמאפשרת לנו להשתמש במים זורמים באופן קבוע. המטבח המודרני הוא כמובן חשמלי והיגייני, והוא כולל בתוכו מכשירי חשמל שונים המשמשים לקירור, חימום, שימור והכנה של אוכל. מעבר לכך, המטבחים המודרניים שמים דגש רב על משטחי עבודה ועל אחסון – שני אלמנטים שהופכים לחשובים יותר ויותר בתקופתנו.

מה טומן בחובו העתיד של המטבח?

העתיד של המטבח נמצא כבר כאן, והמגמות העתידיות הן אלה שאנחנו רואים כבר היום, שילכו ויהפכו לדומיננטיות יותר ויותר במבט לפנים. ראשונה וחשובה בהן היא המטבח החכם, שמהווה את החלק המרכזי (אולי אפילו החשוב ביותר) במערכות בית חכם. המטבח החכם נשלט דרך אפליקציה בלחיצת כפתור, ומאפשר לנו לקבוע כל דבר בין הטמפרטורה במטבח לזמן העבודה של המכשירים השונים. הדבר מאפשר לא רק נוחות, אלא גם יעילות אנרגטית וחיסכון בכסף ובחשמל. בנוסף, חשוב להתייחס גם למגמה של התייחסות למטבח כאל מרכיב עיצובי ואסתטי מרכזי בבית. יותר ויותר אנשים משקיעים כבר היום וישקיעו עוד יותר בעתיד בעיצוב איכותי של המטבח שלהם, מתוך הבנה של חשיבותו ושל הזמן הרב שהם מבלים בו.

להשקיע במטבח זה להשקיע בבית ובחיי היום יום מקצה לקצה – וזו עובדה שקשה לערער עליה, כבר מימי קדם ועד ימינו והימים העתידים לבוא.