אמיר עובדת הקים את משתלת הכפר החדשה לפני 16 שנים על שדה חקלאי במושב כפר אז"ר שברמת גן.עולם ההשראה במשתלה המרהיבה הזו נלקח מחדר המעבדה של חוקרי טבע והיא מעוצבת בייחודיות מונוכרומטית עם קווים נקיים ומודרניים של בטון ומתכת לצד פריטים קלאסיים מעץ וברזל.
ביקשנו מאמיר שיספר לנו על המשתלה ועל החנות NEST הממוקמת בתוך המשתלה.

משתלת הכפר החדשה, www.pnim.co.il

צמחים

את האהבה לצמחים קיבלתי מאבא שלי שמאז ילדותי אהב וטיפח צמחים. צמחים, בעלי חיים וטבע היו מאז שאני זוכר את עצמי חלק בלתי נפרד מהחיים שלי, ומהבית והגינה שבהם גדלתי. זה התחיל בניסויים של זריעה והשרשה של צמחים פשוטים והלך והתפתח לריבוי של צמחים יותר מיוחדים. הרגשתי ממש חוקר טבע, וספריו של הסופר הבריטי ג'ראלד דארל היוו מקור השראה ולמידה. בגיל 13, כמתנת בר מצווה, ביקשתי חממת צמחים משלי ואכן החממה הזו הייתה מקום של משחק וסיפוק הסקרנות, למידה וחוויה מיוחדת שליוו אותי עד בגרותי. שם צברתי הכרה וידע בצמחים.
האהבה לטבע, בעלי חיים וצמחים הייתה אצלי תמיד גדושת התפעלות מיופיים, סדר העלים, המרקם שלהם, הצורות, הצבעים. זה תמיד היה עבורי סוג של איזון מושלם בין המעניין ליפה. את השילוב הזה ניתן לראות ברחבי המשתלה עד היום.

משתלת הכפר החדשה, www.pnim.co.il

ההתחלה

כשהשתחררתי מהצבא היה לי ברור שהמקום הראשון בו ארצה לעבוד יהיה משתלה. ואכן במשתלה הראשונה בה עבדתי היה מבחר גדול ומגוון של צמחים, מה שהיווה לי מקור חדש ללמידה אין-סופית. כשהרגשתי בשל לפתוח משתלה בעצמי, הייתי כבר מגובש, ידעתי מה אני רוצה שיהיה בהמשתלה שלי ואיך אני רוצה שהיא תראה. 

משתלת הכפר החדשה, www.pnim.co.il

משתלת הכפר החדשה

הקמנו את משתלת הכפר החדשה בשנת 2004 והיא ממוקמת בשדות החקלאיים של כפר אז"ר שברמת גן. במשתלה ניתן למצוא צמחים לתנאי חוץ כגון עצי פרי, עצי נוי שיחים שונים – ארץ ישראליים ומכל רחבי העולם, צמחי חליטה ותבלין ועוד. יש במשתלה כמובן גם מחלקה של צמחיית פנים, כזו שמתאימה לתנאי אור של בית או משרד. במשתלה ניתן גם למצוא חומרי הדברה ודישון, כלי עבודה ועוד. בנוסף לכך יש לנו במשתלה כלים לשתילת הצמחים, כלים ייחודיים שאנו מייבאים בהתאמה לאופייה של המשתלה וגם חנות לאביזרים וכלים יפים.

משתלת הכפר החדשה, www.pnim.co.il

לימים פגשתי את המעצבת המוכשרת שרון ברונשר, המפגש איתה הוליד יצירתיות חדשה, צמחים שתולים בכלים מיוחדים שיצרנו בעצמנו, שילובים חדשים ומעניינים ובעיקר שפה חדשה. שפה בצבעוניות מונוכרומטית, כזו שהביאה לידי ביטוי את חוקר הטבע שבי. לאט לאט המשתלה שינתה פניה והפכה ייחודית יותר, והכל בהשראת עולם חוקר הטבע, כזה שראיתי בדמיוני כשקראתי את ספריו של ג'ראלד דארל: כלי מעבדה, אוספי צמחים מיובשים, כונכיות של חלזונות שניטשו ועוד.

משתלת הכפר החדשה, www.pnim.co.il

NEST

את החנות NEST (קן של ציפור) הקמנו ביחד בתוך המשתלה וזוהי בעצם חנות של כלים יפים, כלי אוכל, תמונות, סלים מחומרים טבעיים וכדומה. אנחנו מלקטים את אוסף הפרטים בחנות מכל רחבי העולם, החל משוקי הפשפשים בפריז, השווקים של מראקש, ויאטנם, תאילנד אינדונזיה ועוד. החנות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה במשתלה ומהווה מקום של דברים מיוחדים למעצבים ואדריכלים. השילוב בין צמחים לאביזרי נוי מאפשר להלביש בית או משרד באופן ייחודי.

משתלת הכפר החדשה, www.pnim.co.il

אנרגיה

צמחים בעיניי הם סוג של בעלי חיים, אמנם ירודים ביחס לחיות, אך אין ספק שיש בהם אנרגיה. טיפול בצמחים הוא מהנה, מרגיע ונותן סיפוק רב. אתה משקה ומדשן עץ ובתמורה הוא מצמיח לך פירות או פרחים, ממש מערכת יחסים שלמה. גם נוכחותם של צמחים בטבע או בבית מביאה איתה אנרגיה טובה ונעימה. די בלראות חלל או גינה בלי צמחים לעומת חלל עם צמחים כדי להיווכח מייד בהבדל. וזה בנוסף לערך האסתטי הגבוה שלהם. 

משתלת הכפר החדשה, www.pnim.co.il

צמחים בעיצוב 

אין ספק שבשנים האחרונות נושא הצמחים חזר למודעות, איכות ומגוון הצמחים בארץ גדל והתפתח ואכן ניתן למצוא שפע ומגוון עצום. אין פרויקט או דירה שאין בהם צמחים. מרגש לחשוב שאנחנו עדיין קשורים לטבע ולכן בוחרים להקיף עצמנו בצמחים. אני פוגש יום-יום במשתלה לקוחות שהצמחים הם חלק בלתי נפרד מחייהם והם מלווים אותם לאורך כל חייהם. 

משתלת הכפר החדשה, www.pnim.co.il

התאמה

כשאנחנו מתאימים צמחים לחלל חשוב שמעבר לתנאי האור שהם הבסיס להצלחה בגידול, גם נתאים אותם מבחינה עיצובית – צמחים שונים, גדלים שונים, עלים שונים. ישנם צמחים זקופים וגבוהים שיתאימו לחלל גדול, או צמחים נמוכים, צמחים זוחלים/נשפכים שיתאימו לחללים אחרים. למשל, צמחיה טרופית המאופיינת בעלים גדולים ומרשימים עם מראה קולוניאלי קלאסי לעומת קקטוסים וסוקולנטים קטנים או גדולים שיוכלו להתאים למקום המעוצב בקו מודרני.

משתלת הכפר החדשה, www.pnim.co.il

טיפ

כשאנו בוחרים צמחים חשוב מאוד שנדע מהם התנאים שקיימים במקום בכדי שהצמחים יתאימו לתנאים אלו. שמש, צל, פנים/ חוץ ועוד. צמחים לתנאי פנים הם כאלה שבדרך כלל מבחינה אבולוציונית גדלו מתחת לעצים בטבע ולכן יש להם יכולת לגדול בתנאי אור נמוכים וללא שמש ישירה. רק צמחים כאלה יגדלו ואף ישגשגו בחלל פנימי כמו בית או משרד.
חשוב לציין שאין צמחים שיגדלו ללא אור בכלל, אך יש צמחים שיצמחו גם בעוצמת אור מופחתת. צמחים כגון סנסיווריה לסוגיה הרבים, דקלי חמדוראה, זמיה קולקס, פוטוס זהוב, אגלונמה – הם מקבץ העמידים ביותר למקומות עם תנאי אור מועטים ולכן נחשבים לעמידים במיוחד.

כל התמונות צולמו במשתלת הכפר החדשה
לעמוד הפייסבוק של משתלת הכפר החדשה>>
לאתר משתלת הכפר החדשה>>
לחשבון האינסטגרם של משתלת הכפר החדשה>>

לאתר משתלת הכפר החדשה>>