מדור פרסומי – בשיתוף סטודיו מעיין גולן

כולנו חולמים על הרגע הזה: לפתוח דף חדש, להתחיל מהתחלה ולעצב את המקום בו הכי נוח לנו להיות עצמנו, המקום בו נוכל להרגיש באמת בבית. בפנטזיה שבה אין מגבלות תקציב או מגבלות מתנאי השטח – הכל אפשרי. כעת, יש להחליט איך משלבים בין הרצונות לצרכים, בתכנון סביבת המגורים. בחיבור שבין בתים ואנשים תוכלו למצוא את הדמיות פנים כבסיס להשראה ובחירה עיצובית. באמצעות הדמיות אדריכליות, תוכלו למקסם את הפוטנציאל האדריכלי הטמון בעיצוב הבית, למקד את הטיפול לאזורי עניין חשובים, להתייחס לטרנדים עכשוויים, לבחון מספר פתרונות יעילים וליישם אותם בפרויקט העיצוב.

הדמיה אדריכלית: סטודיו מעיין גולן, עיצוב ואדריכלות: טל תמיר

חדרים: חלל המגורים

המרחב הציבורי מהווה ציר חשוב ומרכזי באסתטיקה שלו ולמעשה מכתיב את תפיסת עיצוב חללי הפנים בבית. מרבית התנועה במרחב מתקיימת באזור הסלון, מטבח ופינת האוכל ומכאן חשיבותם. בביצוע הדמיות פנים לפרויקט מומלץ להמחיש את החלל הציבורי על כלל מרכיביו, תכנוניים ועיצוביים כאחד. הדמיות אדריכליות ככלל והדמיות פנים בפרט מאפשרות לנו לשלב בין אלמנטים ופרטים אדריכליים, להניח פרטי ריהוט זה לצד זו, לחבר בין טקסטורות ומרקמים ובמילה אחת – להעז. הדמיות פנים מאפשרות לנו לבחון את הגבולות של עצמנו, לייצר שפה עיצובית משלנו, להבין מה באמת מרגש אותנו ומה מייצר אצלנו חיבור רגשי אמיתי למקום. 

טרנד. או לא.

אנו חשופים לתכנים וויזואליים בתחומים שונים, שמושפעים מטרנדים מקומיים או בינלאומיים, מעוררים בנו חיבור או סלידה ומשפיעים גם על הבחירות שלנו. תחשבו על צבע דומיננטי שצץ לו בחיים שלנו מידי שנה וחוזר על עצמו באופנה, בעיצוב והלבשת הבית, בתקשורת ובמדיה חזותית. תחשבו על חזרתו של ריצוף הטרצו שהיה נפוץ משנות העשרים וחוזר במהדורה מחודשת בצבעים ושימושים שונים. האם אלו טרנדים עונתיים או כאלו שיעמדו במבחן הזמן, האם נחליט לשלב אותם כחלק ממערך העיצוב בסביבת המגורים שלנו. במקרה זה, הדמיות הפנים הופכות לכלי רלוונטי מתמיד לקבלת ההחלטה.

מרחב המגורים כמונוכרום

עיצוב מרחב המגורים המורכב מצבע אחד על גווניו השונים יכול לייצר חלל הרמוני, נקי וזורם אל מול תחושה של מראה אחיד, אנמי ומשעמם. באם בחרנו לעבוד על בסיס פלאטת צבעים מונוכרמטית, אך אנחנו חוששים לייצר תחושה של האחדה במרחב, נוכל לבחון מספר פתרונות יעילים באמצעות ביצוע של הדמיות פנים לפרויקט:
1. שילוב חומרי גמר טבעיים –  חומרים טבעיים כדוגמת עץ, אבן, שיש ובטון הם בעלי נוכחות ואיכות ייחודית. הם מייצרים שיח וחיבור אמיתי לסביבה, כמו גם יוצקים תוכן ומשמעות אל חלל המגורים. חומרים אלו יכולים להיות מוטמעים כמשטח עבודה, כרצפה או חיפוי, בגוונים וברמות עיבוד שונות. בכוחם לייצר קונטרסט, אווירה חמה וטבעית, קרה ומתועשת, עשירה או מינימליסטית. באמצעות הדמיות אדריכליות נוכל לבחור את סוג החומר, את הגוון הנכון ולדייק את המינון שלו בפרויקט.
2. עבודה עם טקסטורות  – טקסטורה כמו טיח מינראלי יכולה להעניק לקירות או תקרות הבית מראה טבעי המדמה בטון או אבן. אלמנטים של טקסטיל כגון טפטים, כריות, שטיחים, ווילונות במסגרת המונוכרום יכולים לייצר עושר בפרויקט, להתכתב עם הסגנון העיצובי הנבחר ואף להכתיב אותו. באמצעות עבודה עם טקסטורות ושילוב של אלמנטים גרפיים וצורניים, נוכל לייצר שכבות בפרויקט ולייצר מרכזי כובד או קלילות. בטחון בבחירת האלמנטים הנכונים לפרויקט נשיג באמצעות שילובם ,תחילה, בהדמיות הפנים.
3. בחירת ריהוט – בחירת ריהוט למרחב המגורים היא אתגר לא פשוט, מצד אחד הריהוט צריך להיות פונקציונאלי ועם חשיבה מעשית על חיי היום יום של החיים בו. מצד שני, על הריהוט להיות אסתטי, להתכתב עם השפה העיצובית ולשקף את הסגנון הנבחר. בחירת הריהוט הן מבחינה עיצובית והן מבחינת ניצול המקום בחלל, ישפיעו באופן ישיר על האווירה והתנועה במרחב המגורים. שימוש בהדמיות פנים יאפשר בחינה של חלופות העמדה בחלל, דיוק הממדים של פרטי הריהוט, התאמה מקסימאלית של חומרים ושילובי צבעים.
4. הוספת אביזרים – שילוב נכון בין ריהוט מרחב המגורים לבין האביזרים שבו יאפשר יצירה של חלל דינאמי ומעניין יותר, תוך הדגשה של הסגנון העיצובי. האביזרים יכולים להוות ניגוד למונוכורום השולט בפרויקט ולהציע נקודות של צבע או להשען על אותם עקרונות צבעוניים. אביזרים יכולים לבוא לידי ביטוי ביצירות אומנות, בפרטי אספנות, בחפצים הקשורים לזיכרונות ילדות, ריהוט משלים, ספרים, ועוד.  צמחיה יכולה להכניס חיים, יופי, צבע, טקסטורות ומרקמים מגוונים לחלל הפנים, לא פחות מכל אביזר אחר.
5. תאורה טבעית ומלאכותית – לתאורה חשיבות פונקציונאלית ואסתטית, היחס בן אור טבעי למלאכותי והשליטה בהם מהווה תפקיד חשוב במערך התכנוני. משחקים בן תאורה והצללה יכולים לאפשר יצירה של דרמה, אינטימיות, פרטיות או אוורירית ואף תחושה של ריחוף בחלל. גופי תאורה יוכלו להדגיש אלמנטים אדריכליים, פרטי ריהוט או אביזרים במרחב המגורים. בכוחה של תאורה לייצר אווירה וחוויה בחלל, לייצר חיבור או הפרדה בין חללים. תאורה מספרת את סיפור החלל, מייצרת דינאמיות, תנועה, עניין ומהווה מרכיב עיצובי דומיננטי במרחב. באמצעות הדמיות פנים, נוכל לבחון סוגים של גופי תאורה, מאפייני הארה שונים הן מבחינת אלומת האור והן מבחינת הגוון. הדמיות אדריכליות יסייעו בהבנה ותכנון התאורה הטבעית שנכנסת לחלל הפנים ומציפה אותו. 

לסיכום

החיבור שבין בתים לאנשים, נוצר תחילה מרעיון, ממחשבה, מביטוי של העצמי, מחוויות שחווינו ודברים שראינו. יצירת המקום בו נוכל להרגיש באמת בבית קורם עור וגידים ומבשיל לכדי ביצוע באמצעות הדמיות אדריכליות. הדמיות ילוו את פרויקט העיצוב החל משלב הרעיון, דרך שלב התכנון של חלוקת החלל ועד לעיצוב פנים מלא ומפורט שלו. הדמיות פנים מאפשרות גישה קלה וידידותית, בסיס להשראה עיצובית ומיצוי של מקורות השראה. באמצעותן, נוכל לקבל החלטות עיצוביות שמחד עונות על הרצונות שלנו ומאידך עומדות בכל הדרישות והאילוצים של הפרויקט. מרכיב עיקרי חשוב ביצירה של הדמיות פנים לפרויקט הוא קבלת ביטחון בתהליך העבודה ובבחירות התכנוניות והעיצוביות שאנו לוקחים.