על כף המאזניים ברכישת דירה – המיקום והאופי

מדור פרסומי

אחרי שאתם מחליטים שהגיע הזמן לרכוש דירה משלכם, אתם נכנסים לתהליך מורכב מאין כמותו. עם זאת, השלב הראשון של כל תהליך כזה מתחיל בבחירת  הדירה המתאימה שאותה אתם רוצים לרכוש. זה אולי נשמע פשוט, אבל זה לא כל כך מובן מאליו – ולפני שאתם מתחייבים למשכנתא גדולה ולשנים ארוכות של מגורים בבית שלכם, עליכם לוודא שהיא עונה לפרמטרים המרכזיים שחייבים להתאים לכם. הפרמטרים האלה, בראש ובראשונה, הם מיקום הדירה והאופי שלה.

על כף המאזניים ברכישת דירה – המיקום והאופי
תמונה: Pixabay

לפני שאתם חותמים על משכנתא, אתם חייבים למצוא דירה שמתאימה לכם

רכישת דירה היא אולי המטרה הכלכלית המרכזית של כל אדם מן השורה בישראל של ימינו. לא כולם מצליחים להגיע לשלב בו הם אוחזים בעבודה יציבה מספיק, עם הון עצמי גדול מספיק בשביל ההשקעה הראשונית, ויכולים להתחייב למשכנתא ולבית משלהם. אם הגעתם לשלב הזה בחיים, אתם בוודאי יודעים שהתהליך שעומד בפניכם הוא לא תהליך קצר ופשוט, ואתם צריכים לוודא שהוא מתבצע בצורה הנכונה ביותר עבורכם. משום כך, לפני כל לקיחת משכנתא והתחייבות ארוכת טווח, אתם צריכים דירה שמתאימה לכם. איך תדעו אם דירה מתאימה לכם? בראש ובראשונה, היא צריכה לענות על שני פרמטרים מרכזיים – מיקום ואופי.

 

לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

כל השקעת נדל"ן מושפעת במידה הרבה ביותר מהמיקום של הנכס שאותו רוכשים. ברור מאליו שנכס שנרכש באמצע עיר מרכזית יהיה ברוב מוחלט של המקרים בעל ערך גבוה הרבה יותר מנכס (גם אם גדול יותר באופן משמעותי) שנמצא במיקום מרוחק ומבודד. מיקום הדירה הוא הכרחי לא רק עבור הערכת המחיר של הדירה שאותה אתם רוצים לקנות, הוא גם משמעותי במבט קדימה. דירה במיקום אטרקטיבי תעלה את שוויה עם השנים ותוכל בבוא העת להניב לכם או לילדיכם רווח יפה. מעבר לשיקול הכלכלי, מיקום הדירה שאתם רוכשים הוא קריטי גם מבחינת תכנון המשפחה והחיים שלכם קדימה. כך, לדוגמה, כדאי תמיד לבדוק את איכות הגנים ובתי הספר באזור הדירה, את הקרבה למרכזי תעסוקה מרכזיים ולתחבורה ציבורית, ואת ההתאמה לצרכים שלכם משכונת המגורים שלכם באופן כללי.

 

אופי הדירה – חשוב לא פחות מהמיקום, וחייב להתאים לכם במדויק

אחרי ובמקביל להחלטות שנוגעות למיקום הדירה, עליכם לתכנן היטב גם את אופי הדירה שאתם מחפשים. "אופי" הוא מושג כללי שמתייחס לכל המאפיינים הפנימיים של הדירה – החל במספר חדרים, תאורה טבעית וכיווני אוויר וכלה בקיומן של חניה פנימית ושל מעלית. כאן, חשוב מאוד להבין מה דרישות הסף שאתם חייבים שתתקיימנה בדירה בה אתם רוצים לחיות ולהקים משפחה. אם השאיפות שלכם הן להקים משפחה מרובת ילדים בכל מקרה, הרי שהבית שאתם קונים חייב להתאים לכך עם מספר גבוה של חדרי שינה ועם מטבח מרווח. אם מספר אנשים במשק הבית מחזיקים רכב פרטי – חניות הן דבר שיהיה קשה מאוד להתפשר עליו. מעבר לכך, בשלב בו אתם כבר רואים דירות ובתים עליכם להסתכל גם על החלוקה הפנימית של הבית, על המרחב שיהיה לכם לארח ולחיות בו, ועל כל פרמטר אחר שעשוי להיות חשוב לכם ולמשפחתכם. בהקשר זה, מומלץ תמיד לסמן לעצמכם מראש דברים שעליהם לא תהיו מוכנים להתפשר ושמהווים דרישות סף, ודברים שעליהם תהיו מוכנים להתפשר עבור הדירה הנכונה והמחיר המתאים.

אז מה חשוב יותר – אופי הדירה או המיקום שלה? התשובה הנכונה היא "כל התשובות נכונות", ואסור לכם להתפשר לא על מיקום שמתאים לכם ולא על אופי דירה שהולם אתכם ואת המשפחה שבכוונתכם להקים. על כל דבר אחר אולי אפשר להתפשר, אבל על דירה שמתאימה לכם? פחות!