המדריך השלם לתכנון ועיצוב המטבח – חלק א'

­­­­מדור פרסומי בשיתוף Scumpi  

רוצים לתכנן מטבח חדש? בוודאי שאלתם את עצמכם מהן הנקודות החשובות ביותר, מה יעשה את ההבדל בין מטבח טוב, למטבח מצוין ופרקטי שישמש אתכם לאורך שנים?
לאחר שאנחנו בחברת Scumpi עבדנו עם מגוון לקוחות מרוצים, שמנו לב שהשאלות חוזרות על עצמן, והדברים שאנשים הכי מתלבטים לגביהם, הם הנושאים הבאים:
היכן כדאי למקם כל דבר?
מהו עיצוב המטבח שהכי משקף את הטעם שלכם?
אילו חומרי גמר וטכנולוגיות מומלץ ליישם?
איך לדאוג שהמטבח ישתלב בהרמוניה עם שאר חלקי הבית?

את התשובות לכל השאלות הללו תוכלו למצוא בחברת Scumpi – נגרות ומסגרות אומן. ניסיון עשיר ורב שנים, בליווי מקיף בתכנון ועיצוב מטבחים וכלל חללי הבית. בינתיים, נשמח להעניק לכם מספר עצות שיעזרו לכם בתהליך.

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

הכללים לתכנון נכון של מטבח – איך נמנעים מטעויות

ניהול זמנים, מסגרת תקציב והצמדות לתוכניות: החליטו מבעוד מועד על תכנית מסודרת ומובנית מראש, עוד לפני תחילת הבנייה והשיפוץ. ההיצמדות לתוכנית תבטיח לכם ביצוע מוצלח ועמידה בתקציב.
יש לזכור כי גישור נכון בין צרכים, רצונות ושאיפות לבין יכולות תשלום ייצור את כול ההבדל, לכן מומלץ ליצור רשימה שבה תציינו את כל מה שאתם חולמים וצרכים שיהיה נוכח במטבח החדש.
כאשר התוכניות האדריכלית והעיצובית עוד פתוחות לשינויים, זה הזמן הנכון ביותר לתכנון הפונקציונלי והפרקטי של המטבח האישי שלכם והחלל סביבו.

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

מרחקים: זכרו – הבישול במטבח לא צריך לעייף אתכם עקב תכנון לקוי. המקרר, הכיור והכיריים הינם שלושת העולמות העיקרים והחשובים ביותר בחלל המטבח, הנקרא גם "משולש העבודה". זכרו כי כל נושא שתפסחו עליו בתכנון, לבסוף "יעלה" לכם בהמשך הדרך בתחושה של פספוס בזמן העבודה במטבח.
וודאו שהמרחק שבין הכיור לכיריים אינו קטן מ- 80 ס"מ, מדובר במשטח העבודה השימושי ביותר במטבח, משמע שהוא צריך לאפשר לכם מרחב תמרון עם כלי בישול וחומרי גלם, שיהיה נוח להניח באזור זה ולהשתמש בהם. עם זאת שימו לב שלא להגזים – בדקו כי המרחק אינו גדול מ- 2.5 מטר בין שתי פונקציות אלה.
לנגישות ולהנחת כלים ביתר קלות, מקמו משטח עבודה בקרבת המקרר ו/או התנור. כאשר המרחק בין שני דלפקים גדול משמעותית מ- 2 מ', ניתן לשקול אחסון נוסף כדוגמת אי במטבח החדש שלכם.

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

שטח עבודה: שמרו על משטח עבודה נקי בין הכיור לכיריים, משמע שהוא צריך להיות חופשי לגמרי,
ללא פריטים או מכשירים נלווים – זה שטח העבודה העיקרי שלכם. וודאו כי יש לכם משטח עבודה יעיל הנע בממוצע בין 120-75 ס"מ, בחנו את מסלול העבודה העיקרי שלכם: ארגנו זאת כך שיתאים למסלול ההליכה שלכם במטבח, דבר שימנע התרוצצות מיותרת ותסכול הנובע מחוסר נגישות. אין טעם במיקום פריטים או מכשירים נלווים במקום מרכזי על משטח העבודה, כל עוד השימוש נעשה לעיתים רחוקות.
שימו לב: עומק משטח עבודה סטנדרטי הינו כ- 60 ס"מ, הוסיפו לכך את מכשירי החשמל והאביזרים שאתם מניחים על השיש, לבסוף אתם נותרים עם 40-30 ס"מ מקום לעבוד בו, לכן ההמלצה היא להרחיב אותו, במידת האפשר, עד לעומק של כ-80 ס"מ.

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

מחשבה כוללת: הפרטים הקטנים יוצרים את השלם. תכנון ועיצוב המטבח שלכם מצריך הבנה ומשמעות לבחירות שאתם עושים. המטבח צריך לשרת אתכם שנים רבות, לכן עדיף לשקול שדרוגים שונים: ידיות מיוחדות, מכשירי חשמל צבעוניים או אביזרים מיוחדים, גם צביעת הקירות בצבע מרענן זו אפשרות. הרעיון הוא להימנע מיצירת מטבח טרנדי מדי, שלאחר תקופה כבר לא ימצא חן בעיניכם.
חישבו על הדברים הקטנים שיכולים לעשות את ההבדל: אוורור יעיל ע"י קולט אדים בעל זרימה חיצונית; טוחן אשפה איכותי; תאורה והארה מספקת בכלל חללי המטבח; מיקום יעיל לפח האשפה או להליכי מחזור שונים; מחשבה לכמות ומיקום שקעי החשמל ואלו מוצרי חשמל עשויים להתאים.
יתרה מכך, יש לבחון – האם יותר מאדם אחד יעבוד במטבח? במידה וכן, שימו לב שמסלולי התנועה לא יתנגשו אחד בשני ובמקרה זה יש לשקול תכנון משטח עבודה נוסף, שעשוי להיות אף נשלף ובכך לשלב ניצול חלל מקסימלי עם נוחות מרבית.

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

ארונות מטבח ונפח אחסון חסר: דאגו ל"מרווחים" בהם תוכלו לנשום, להתרווח ולהביט מעט מעבר לארון הבא, בעיקר עם ארונות עליונים שיוצרים תחושה של עומס. הכינו רשימה מסודרת אשר תכיל את כלל מכשירי החשמל שעתידים להימצא במטבח, בין אם על משטחי העבודה ובין אם באחסון, זאת במקביל לתיעוד כל הסטים של הכוסות, הצלחות והסכו"ם שברשותכם. בצורה כזו תוכלו לבצע אומדן של היקף מקומות האחסון הדרושים לכם. זהו אחד מהיתרונות הגדולים של מטבח בהתאמה אישית. כלומר, התאמה מדויקת של ארונות המטבח, המדפים ומקומות האחסון, בהתאם לצרכי הלקוח.
איכות המרכיבים: הניסיון לחסוך באיכות המרכיבים עשויה לפגוע בטיב המטבח ושירותו לאורך זמן. המטרה היא לייצר מטבח שיחזיק מעמד לאורך שנים רבות ובשימוש אינטנסיבי, לכן חשוב שתבדקו מהו סוג חומר הגלם ממנו יבנה המטבח, וודאו שישנה התאמה נכונה למטרה וכי חומר הגלם הינו בעל תקינה אירופאית.
שימו לב לנושאים הבאים:
1.וודאו שגופי הארונות מורכבים מברגים ולא רק סיכות.
2.זכרו כי גופי הארונות צריכים להיות מצופים משני ציידי הלוח, גם במקומות הנסתרים.
3.זכרו כי גב הארונות אינו פחות חשוב וצריך להיות מ"סנדוויץ' " המצופה משני צדדיו.
4.זכרו כי לאיכות חומרי הגלם ואיכות ההרכבה, מתלווה האחריות – אל תתפשרו על פחות מ-10 שנים אחריות!

תכנון ועיצוב: Scumpi – נגרות ומסגרות אומן, צילום: PBC Digital

התאמה וליווי אישי: כאשר תשבו עם מעצב הפנים ובונה המטבח האישי שלכם, ספרו לו מה אהבתם ומהם שאיפותיכם וגלו לו את מקורות ההשראה ואת החזון שלכם, למטבח האישי שעומד להיבנות בביתכם. חשוב להבין כי תכנון ועיצוב המתאימים לבית אחד,
יכולים להיות שגוים בתכלית עבור בית אחר. את תכנון ועיצוב המטבח יש להתאים בקפידה לצרכי האחסון האינדיבידואליים של כל משפחה, הרגלי האירוח והיקף הבישול בפועל ובמילים אחרות – עד כמה המטבח אכן ישמש כמטבח.
כאשר המטבח והחלל מותאמים אישית, מומלץ לעשות זאת בשיתוף פעולה הדדי ביחד עם מקצוענים המכירים את התחום, בעלי ניסיון מזה שנים וכאלה היודעים לנהל ולהתמודד עם פרויקט כזה. בעלי ידע תכנוני, ואפילו הנדסי, יכולת בהכנת תוכניות חשמל ואינסטלציה, במידת הצורך. העדיפו שימוש בחומרי גלם וגמר איכותיים, בליווי טכנולוגיות מתקדמות, כל זאת עם מערך ייצור גמיש ומוקפד.
עוד על חברת Scumpi באתר>> www.scumpi.co.il

­­­­למדריך השלם של Scumpi לתכנון ועיצוב המטבח – חלק ב'