מדור פרסומי – בשיתוף רגבה

אם לבית היה לב פועם, היכן הוא היה ממוקם? מאיזה מוקד הוא היה מזרים דם חם ומשפחתי ליתר החדרים? אם תשאלו מעצבי פנים, אדריכלים ומעצבי מטבחים התשובה תהיה כמעט חד משמעית: המטבח הוא ללא ספק הלב של הבית. לא משנה אם הוא קטן או רחב ממדים, זהו המקום שבו נולדות ארוחות משפחתיות, טעמים מקוריים וסירים מנחמים, שבהם בני הבית מתדלקים את גופם ואת נפשם. במטבח שוקקים חיים לפעמים בכל שעות היממה. איך נראו חללי המטבח בעבר? מה הייתה מטרתם העיקרית? וכיצד המטרה הזו השתנתה היום? הבה ונחלוק כבוד לאחד החדרים הכי חשובים בבית – המטבח!

תמונה: pexels

מבט אל העבר

חשיבותו של המטבח בבית מושפעת במידה רבה מהנפשות המתגוררות בו, מאורח חייהן וגם מגודלו הפיזי של החלל. כדי להוכיח זאת, נצא למסע קטן אל העבר. אם תביטו בבתים ישנים מבפנים, תגלו שהמטבחים אז היו קטנים יותר ולרוב הם היו מופרדים מיתר חלקי הבית. השטח שעליו התפרש המטבח שימש כמעט באופן בלעדי לבישול, והמקום שבו בני הבית סעדו והתאספו היה חדר האוכל או הסלון. היה בכך גם היגיון שכן במטבח יש לא מעט אי־סדר ומוטב שיישאר "סגור". 

מקום שבו מסורת נרקמת

מטבחים, אומנם, שימשו כמעט באופן גורף לבישול, אך הם היו גם חללים שבהם התרחשו קסמים קולינריים, לא פחות. זה היה המקום שבו האימהות (ולעתים גם האבות) עבדו ללא לאות על משטחי העבודה, שקדו על הכנת מאפים ריחניים שייכנסו לתנור ומילאו בכל טוב סירים גדולים. בעוד שהיו ילדים שצוו להתרחק מהמטבח עד שהארוחה תושלם במלואה, בבתים אחרים ההורים דווקא עודדו את ילדיהם להתקרב, להצטרף וללמוד את אומנות הבישול. השמחה ההולכת יד ביד עם הכנת ארוחות משפחתיות נרקמה בזו של הלימוד המשותף וכך נוצרו זיכרונות אמיתיים שליוו את הילדים גם בבגרותם וגם הרבה אחרי שהפכו להורים בעצמם. 

המטבח הוא הסלון החדש

מטבחים תמיד היו הלב הפועם של הבית, אך בשני העשורים האחרונים הלב הזה לא רק פועם, הוא גם הופך למוקד מגורים מרכזי. עם השנים החלה להיות מושקעת מחשבה עיצובית רבה בחללי המטבח, מתוך הבנה שזהו לא מקום שבו "רק" מבשלים. היום בתים חדשים מתוכננים כך שהמטבח הוא חלל מגורים לכל דבר, וכך הוא הלך וגדל כדי להתאים לנוכחות המרובה של דייריו בפינת האוכל, באי הגדול שבמרכזו או לצורכי אירוח שונים. במקביל, החל המטבח גם להיות מעוצב כחלל אחד בלתי נפרד מיתר חללי המגורים המרכזיים – חדר האוכל והסלון, וכיום ברוב המטבחים המודרניים אין עיצוב נפרד לחדר המטבח, אלא הוא המשך הרמוני של אזור המגורים המרכזי של כל בני הבית.

ללב פועם מגיל חלל גדול

כיום נודעת חשיבות רבה לגודל המטבח ולעיצובו ההרמוני כחלק מיתר חלקי הבית המרכזיים. לא רק בעיני הדיירים זה כך, אלא גם מתווכים מצהירים כי מכירת בית, יפה וגדול ככל שיהיה תלויה במטבח שיש בו, במיקום שלו בבית, ברמת הפונקציונליות ובגודלו. לכן כיום ניתן לראות כי מטבחים בהתאמה אישית נוצרים לרוב לאחר חשיבה על המרחב המשפחתי של דיירי הבית, על הצורך שלהם בחלל, על הפונקציות שהוא ממלא ועל אורח החיים הכללי, וברוב המקרים העיצוב יעלה בקנה אחד עם חלל גדול ומרווח שבו ניתן לשבץ בנוחות גם מרחב בישול מרכזי וגם פינות ישיבה נוחות סביב שולחן האוכל, האי או שניהם גם יחד.